[Buzz] Jur Baart (Fitzroy): 25 shifts waar de CMO rekening mee moet houden (deel 1)

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en dat betekent natuurlijk ook weer lijstjes. De CMO’s hebben alle plannen en budgetten twee maanden geleden ingeleverd, maar misschien zijn er nog twee of drie shifts in dit lijstje die nog interessant kunnen zijn voor dit nieuwe jaar. Dit is een drieluik in drie artikelen over de 25 shifts in 2025.

25. Laat je marketeers werken in je eigen BrandGPT

Niet iedere CMO beseft dat zijn/haar team werkt in een eigen persoonlijke - vaak gratis - ChatGPT. Dat alles wat ingevoerd wordt, ook terecht komt in de algemene GPT-soep. En niet onbelangrijk: dat die persoonlijke ChatGPT ook meegaat naar de volgende baan. Dus kies voor een eigen betaalde BrandGPT-omgeving, zodat je kennis niet op straat komt te liggen.

Tip: creëer een intern AI-dashboard waarmee je ook kan leren van je campagnes uit het verleden, volledig veilig binnen je eigen ecosysteem.

24. Nee, TikTok en Insta creëren nog steeds geen merkvoorkeur

Social media is eigenlijk niet bedoeld voor langetermijn-merkbouwen. Ze kunnen heel goed werken voor tijdelijke acties, maar zijn zelden effectief in het creëren van langdurige merkherkenning of -voorkeur. Degene die je volgen zijn als superfans en zoals Byron Sharp al had onderzocht: groei komt van de light users die je dus niet volgen. Of je moet opgepikt worden door een influencer die zegt dat je de beste friet bakt in Amsterdam.

Tip: experimenteer met user-generated content (UGC) waarin je light users centraal zet.

23. Er is meer dan alleen donkergroen

Veel mooie duurzame merken hebben zich de afgelopen jaren geconcentreerd op die donkergroenen. Consumenten die 3x beter wilden: beter voor jou, beter voor anderen en beter voor de wereld. Yumeko, Tony’s, Fairphone… alles was donkergroen. Maar die tijd is voorbij. Ook de oranje doelgroep moet interesse gaan tonen in die merken.

Duurzaam is niet een meerwaarde, maar een voorwaarde. Dus maak je communicatie leuker… voor iedereen.

Tip: ontwikkel campagnes waarin duurzaamheid fun wordt door speelse, herkenbare scenario’s te combineren met positieve impact.

22. Van Inhakers naar real-time

Inhaken is altijd leuk. Maar heel snel inhaken is gewoon leuker. En met digitale media kun je gewoon heel snel zijn. Maar dat betekent wel dat er vrijheid in het marketingteam moet worden ervaren. Dus niet de 5 vinkjes cultuur zodat je zeker weet dat iedereen zich heeft ingedekt. Maar direct inhaken. Vertrouw je team, vertrouw hun eigen verantwoordelijkheid.

Tip: zet een breaking news-team op binnen je marketingafdeling om razendsnel en vooral zelfstandig te reageren op nieuws.

21. Speels met gamification

Jong maar ook oud vindt het leuk om een spel te spelen. Het is een tijdsverdrijf en als je het als merk goed doet is je (potentiële) doelgroep een paar minuten echt met je bezig. Veel merken durven dit nog niet. Rituals, McDonald's en KLM doen dit al. En in tijden waar het allemaal wat meer onzeker is, kan een spel het leven iets luchtiger maken. Dus integreer spelelementen in je marketingstrategieën om je doelgroep te betrekken en te belonen voor interacties met je merk.

Tip: introduceer een eenvoudig level-up-systeem waarin consumenten beloningen krijgen voor interacties.

20. Maak iemand Baas Algoritme

Begrijp hoe sociale en zoekplatforms werken en optimaliseer je contentstrategieën om relevant en zichtbaar te blijven. Dus stel iemand binnen je team aan zodat je het algoritme de baas blijft.

Tip: laat je algoritme-expert een content heatmap ontwikkelen die laat zien wat op welk platform het meeste engagement oplevert.

19. Distinctive Brand Assets (DBA) voor je hele funnel

De helft van je marketingbudget is niet effectief, wordt weleens gezegd. Maar als je abri niet aansluit op bijvoorbeeld je homepage of mail qua toon, kleuren en fotografie dan weet je sowieso dat je geld verloren gaat. Maak scherpe keuzes, want ik merk zelf dat een CMO vaak niet durft te kiezen als je slechts voor 1 kleur zou moeten gaan.

Tip: voeg een audit toe waarin je ieder kwartaal de visuele consistentie meet door elk touchpoint te scoren op DBA.

18. Groeiende tekort aan influencers

Natuurlijk kun je influencers inschakelen om je merk en je producten te promoten. Maar maak wel altijd heel duidelijk dat het om een samenwerking gaat. Dat de influencer betaald wordt. En daar komt nieuwe ontwikkeling om de hoek kijken. Influencers worden spaarzamer met commerciële samenwerkingen. Want je kunt niet iedere week iets aanprijzen met #ad, #samenwerking, #gesponsord, #partner. En dan merk je ineens dat er niet heel veel kwalitatieve influencers zijn. Een nieuwe battle voor het nieuwe jaar.

Tip: bouw een pool van micro-influencers op die authentieke ambassadeurs zijn voor je merk, in plaats van te vertrouwen op enkele grote namen.

---

Jur Baart is oprichter van Fitzroy en partner van United Playgrounds

www.fitzroy.nl

www.unitedplaygrounds.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Oma’s Soep en Fitzroy organiseren Een Tafel voor Twee

26-05-2025 | 10:16:00
Op woensdag 4 juni organiseert Oma’s Soep een actie in samenwerking met honderd restaurants: Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid.

Gewoon het roer stevig beethouden en gas op die lolly

25-05-2025 | 11:48:00
Jur Baart: Fitzroy moest een bureau worden waarbij experimenteren een groot goed zou zijn

Fitzroy en LiveWall ontwikkelen game-ervaring voor Campina

21-05-2025 | 11:22:00
Deze interactieve game laat kinderen op een speelse manier kennismaken met het boerderijleven. De digitale ervaring is ontwikkeld met Fitzroy en LiveWall

Doritos' Minecraft-portaal genereert miljoenen interacties

20-05-2025 | 09:08:00
In samenwerking met United Playgrounds, Fitzroy, Livewall en Beyond werd een interactieve ervaring gecreëerd

Fitzroy ontwikkelt campagne voor Campina High Protein Greek

15-05-2025 | 09:00:00
De campagne maakt deel uit van het merkplatform Voor een betere morgen en loopt het hele jaar door.
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.