
Branded content DPG Media: positief effect op imago Volvo
[Grow by DPG Media] Het people first gedachtegoed van Volvo vormt de kern van hun strategie
DPG Media heeft een succesvolle branded-contentcampagne voor Volvo ontwikkeld. Deze campagne heeft niet alleen het imago positief beïnvloed, maar heeft ook de voorkeur en merkoverweging binnen de doelgroep aanzienlijk vergroot en hiermee een positieve bijdrage gehad op de merkperceptie van Volvo. De campagne was gebaseerd op het people first gedachtegoed, waarbij we lieten zien dat Volvo de mens centraal zet. Ben je benieuwd naar alle details en achtergronden van deze geslaagde campagne? Lees dan snel verder in dit artikel van Grow van DPG Media.
Basic info
⦁ Volvo
⦁ Automotive branche
⦁ Campagne heeft imago positief beïnvloed
⦁ Hogere merkoverweging onder exposed groep
⦁ Perfecte fit met doelgroep
De uitdaging
Volvo zet de mens centraal
Het people first gedachtegoed van Volvo vormt de kern van hun strategie om het leven van mensen te vergemakkelijken en verbeteren. Eén van de doelstellingen van deze campagne was daarom het verhogen van bekendheid voor het thema ontzorgen en gemak, maar ook veiligheid en duurzaamheid. Daarnaast wil Volvo zijn imago statements significant laten groeien op deze waarden. Hiervoor heeft DPG Media de ‘Blik op de Toekomst’ campagne ontwikkeld.
Roger van Polanen Petel, PR & Communication Manager bij Volvo Car Nederland: “We kijken goed terug op de resultaten van de campagne. DPG Media heeft op een professionele wijze onze behoeften vertaald naar een maximaal bereik. De online artikelen hebben zonder meer positief bijgedragen aan onze merkperceptie.”
De oplossing
Maximaal bereik in de doelgroep
Om maximaal bereik te hebben in de doelgroep van Volvo, mannen en vrouwen (AB1) tussen de 35 en 65 jaar, is er een doelgroeponderzoek uitgevoerd. Op basis hiervan is het mediaplan bepaald. De eerste branded-contentflight is ingezet op NU.nl en De Volkskrant. De Volkskrant heeft een hoge selectiviteit in de AB1 doelgroep en NU.nl is ingezet om bereik te vinden. Op Nu.nl zagen we de beste resultaten, zowel op aantal landingen als de average time on article. Daaruit concluderen we dat Volvo en NU.nl een goede match zijn en Volvo-content de lezers aanspreekt. Aangezien de campagne, met de mooie content en fotografie, zulke goede cijfers opleverde op NU.nl is besloten om ook het AD in te zetten. De overlap van NU.nl en het AD is slechts 15 procent. We boorden hiermee dus een nieuw lezerspubliek aan.
Blik op de toekomst
De krachtige branded-contentcampagne bestond uit een serie van artikelen die zich allemaal richtten op de toekomst van de automotive-industrie. We begonnen met een introductie van Volvo en hun visie op de (r)evolutie van veiligheid in de auto-industrie. Vervolgens onthulden we de nieuwe elektrische auto van Volvo in het tweede artikel. De daaropvolgende artikelen belichtten de perspectieven vanuit de Volvo-rijders zelf, waarmee er werd ingespeeld op het people first gedachtegoed.
Het resultaat
Toename van merkoverweging en positievere houding ten opzichte van het merk
De resultaten van de campagne op de bedrijfsdoelstellingen zijn zeer positief, blijkt uit de effectmeting van DVJ Insights. De positieve houding ten opzichte van het merk is significant hoger (63 procent) onder de mensen die de campagne hebben gezien, ten opzichte van de mensen die de campagne niet hebben gezien (47 procent). Daarnaast is ook de merkoverweging significant hoger (22 procent) onder de exposed groep van de campagne ten opzichte van de unexposed groep (15 procent).
Op alle verschillende imagostatements die gemeten zijn is een significant positief effect te zien onder de exposed groep van de campagne. Vooral de imagostatements Volvo staat voor degelijk en Volvo staat voor veiligheid scoren hoog onder deze groep. Deze imagostatements staan centraal in de merkstrategie van Volvo. Het grootste effect is te zien op het imagostatement Volvo staat voor duurzaam, wat ook een belangrijke pijler is in de merkstrategie van Volvo.
Aan deze campagne werkten mee:
⦁ Paul Scholten, accountmanager
⦁ Yvette van der Veen, marketing communicatie strateeg
⦁ Astara Bakker, content creative
⦁ Wilco Spijkerman, key accountmanager agencies
⦁ Veerle van der Linden, accountmanager inbound agencies
Campagneuitingen
Maak ook impact
Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten of meer leads genereren? Neem dan vandaag nog contact op via deze pagina met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over hoe je jouw boodschap succesvol onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Brandkast! Aflevering 17: Marketing in de zorg
Rijksmuseum en Donald Duck trekken 60 procent ander publiek
OSRAM straalt met branded content op AutoWeek
Emotie en geld scoren het best bij autobezitters
Welke generatie zet de grootste stap naar duurzaamheid?
Gepubliceerd door: Laura Heerlien