
[Box Office USA] Kerstsucces voor indiefilms: Nosferatu, A Complete Unknown en Babygirl
De kerstperiode bracht succes voor zogeheten indietitels, films van kleinere studio’s of met een niche-publiek. Robert Eggers’ Nosferatu (Focus Features) en James Mangolds A Complete Unknown (Searchlight Pictures) eindigden respectievelijk op positie 3 en 5 in de Amerikaanse box office. Beide films lieten zien dat het bioscooppubliek ook openstaat voor alternatieven naast blockbusters zoals The Lion King en Wicked.
Nosferatu, een gotisch horrorverhaal met Bill Skarsgård en Willem Dafoe, bracht 40,3 miljoen dollar (38,7 miljoen euro) op tijdens de vijfdaagse Amerikaanse kerstperiode. Ondanks het ongebruikelijke aanbod van horror tijdens de feestdagen overtrof de film de verwachtingen, mede door gerichte marketingcampagnes. TikTok-momenten met levensgrote sarcofagen en exclusieve vertoningen in Imax en 35mm zorgden voor een breed publiek, met een opvallend groot aandeel jongvolwassenen (18-34 jaar).
Op plek 5 stond A Complete Unknown, een biografisch drama over Bob Dylan, met Timothée Chalamet in de hoofdrol. De film bracht 23,3 miljoen dollar (22,4 miljoen euro) op in vijf dagen en trok zowel Dylan-fans als jongere kijkers. De marketingcampagne, inclusief samenwerkingen met Levi’s en Dylan’s whiskeymerk Heaven’s Door, droeg bij aan het succes.
Daarnaast stond A24’s Babygirl, met Nicole Kidman, op de zevende plek en bracht 4,39 miljoen dollar (4,22 miljoen euro) op in het weekend, waarmee de totale opbrengst op 7,2 miljoen dollar (6,9 miljoen euro) kwam. Bijzonder, voor een film van de Nederlandse Halina Reijn, die de regie op zich nam.
Foto: Depositphotos.com
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Jonathan de Jong: Hoopvolle verhalen maken verschil
ASN Bank kiest Alfred voor campagne en landelijke rebranding
SIRE start campagne tegen vooroordelen over ouder worden
Alfred haalt Specsavers binnen
Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film
Gepubliceerd door: Saskia van Weert