
Bob Koigi: De groeiende rol van gaming bij merkboodschappen
[Marketing Week] In de snelle wereld van marketing is het essentieel om voorop te blijven lopen
In de snelle wereld van marketing is het essentieel om voorop te blijven lopen om merkrelevantie en klantbetrokkenheid te behouden.
Een van de meest opvallende recente verschuivingen in de manier waarop merken met hun publiek communiceren, is de toenemende integratie van gaming in campagnes.
Van creatieve bureaus die op games geïnspireerde advertenties ontwikkelen tot merken die meeslepende game-ervaringen creëren: de wereld van gaming blijkt essentieel voor marketeers die aansluiting zoeken bij jongere, digitaal opgegroeide consumenten.
Naarmate de gaming-industrie blijft groeien en evolueren, zal de invloed ervan op marketingstrategieën alleen maar toenemen. Voor creatieven, bureaus en merken is het benutten van deze dynamische en interactieve ruimte te waardevol om te negeren. Of het nu gaat om in-game samenwerkingen, merkervaringen of gamified klantbetrokkenheid: merken die nu investeren in gaming positioneren zich voor toekomstig succes door relevant, cultureel betrokken en nauw afgestemd te blijven op de interesses van hun doelgroep.
Deze week heeft Vertigo 6, het bekroonde communicatiebureau dat bekendstaat om het lanceren van meer dan 500 videogames voor uitgevers, de lancering aangekondigd van haar eerste originele titel: Agency Simulator 25. In deze game stappen spelers in de chaotische, KPI-gedreven wereld van een modern creatief bureau. Van onderbetaalde stages tot stressvolle internationale pitches biedt het spel een pijnlijk authentieke ervaring van brainstormsessies, budgetonderhandelingen, pitch-gevechten, interne conflicten en Slack-gerelateerde existentiële crises.
KFC lanceerde samen met TBWA\RAAD ook de KFC “Bribe Bucket”, waarmee gamers een bijzondere manier krijgen om hun levens te onderhandelen wanneer ze in de game worden neergehaald. Door gebruik te maken van de proximity-chatfunctie van Call of Duty, waarmee spelers kunnen praten, grappen maken of hun tegenstanders misleiden, nodigt de campagne gamers uit om te onderhandelen voor genade door KFC-vouchers aan te bieden in ruil voor hun leven.
Happiness Brussels, onderdeel van FCB, en Burger King België lanceerden een innovatieve campagne om de naam van het bekende burgermerk voortdurend in games genoemd te krijgen door gamers aan te moedigen spelers met dezelfde naam als het merk te gebruiken. De activatie #BurgerToKing nodigt voetbalfans uit om een team samen te stellen met spelers genaamd “Burger”, “Berger” of “King” en de bal tussen hen door te spelen, waardoor commentatoren voortdurend “Burger!” en “King!” roepen.
En het beroemde Mentos-en-cola-experiment heeft een nieuwe impuls gekregen met de introductie van de “Mentos Fizzooka”, een op maat gemaakte raketwerper die gebruik maakt van de bekende bruisreactie voor explosief plezier. Deze opvallende uitvinding, die lijkt op een gigantische rol Mentos bevestigd aan een colafles, maakt zijn debuut op het populaire gamingplatform Fortnite Creative en brengt daarmee een speelse en frisse draai aan de gamewereld.
Deze ontwikkelingen volgen op een rapport van Dentsu en het wereldwijde consumentenonderzoeksbureau GWI, dat aangeeft dat de gaming-industrie inmiddels groter is dan de gecombineerde waarde van de muziek- en filmindustrie, met een marktwaarde van bijna 184 miljard dollar en een wereldwijde gaming-populatie van 3,38 miljard mensen.
Campagnes van de week
Het wereldwijde deodorantmerk Sure (ook bekend als Rexona, Degree, Shield) heeft in het Verenigd Koninkrijk een snuffelbaar billboard gelanceerd, waarmee voorbijgangers de geur van de nieuwe Whole Body Deodorant kunnen ervaren.
Hallmark, een technologiebedrijf gespecialiseerd in personeelsbeheer in de gezondheidszorg, lanceerde een merkcampagne die met creativiteit een van de grootste uitdagingen in de gezondheidszorg aanpakt: het tekort aan klinisch personeel en de gevolgen daarvan voor betrokkenheid van medewerkers, patiëntveiligheid en kosten.
Benjamin Nicolas, regisseur bij Sibling Rivalry, lanceerde de korte film Broken Dreams, waarin conflict en hoop vanuit het perspectief van een kind worden verbeeld. De film combineert de kunstwerken van de in Montreal gevestigde kunstenaar Olivier Monfet, die experimenteert met gebroken glas, met de persoonlijke vertelling van Imane over haar wereld die in stukken uiteenvalt.
Publicis Middle East maakte een nieuwe campagne voor het King Faisal Specialist Hospital & Research Centre (KFSH&RC) waarin aandacht wordt gevraagd voor de waarde van orgaantransplantatie via een eenvoudig idee: we leven voort door wat we geven. De bijna vier minuten durende film, getiteld 'Strangers', vertelt de verhalen van acht mensen wier leven werd gered dankzij één orgaandonor.
Bureaus en accounts
National Vision Holdings, Inc., een optische retailketen achter merken zoals America's Best en Eyeglass World, heeft VML benoemd tot haar nieuwe bureau na een competitieve selectie. VML zal een cruciale rol spelen bij de merkontwikkeling van National Vision, met focus op creatieve campagnes, CRM, sociale strategie, merkidentiteit en design, en evenementen.
Ogilvy Colombia heeft Cencosud, een van de grootste retailers, verwelkomd als nieuwe klant. Ogilvy neemt de leiding over een uitgebreide creatieve en communicatiestrategie, inclusief digitale en sociale media, voor Cencosud en haar merken.
FINN Luxe, gespecialiseerd in luxe communicatie bij FINN Partners, is benoemd tot het PR-bureau voor het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten voor The Luxurist, 's werelds eerste uitgebreide reisplatform voor de luxe reissector.
Partnerschappen en overnames
Monks, het wereldwijde digitale en datagedreven merk van S4 Capital plc, kondigde een samenwerking aan met NVIDIA voor het lanceren van een Agentic AI Advisory en de Monks Foundry, ondersteund door NVIDIA-gecertificeerde ingenieurs. Deze samenwerking verandert marketing en reclame met intelligentere en effectievere content voor merken zoals PUMA.
Brunner, een onafhankelijk geïntegreerd marketingbureau, heeft de overname aangekondigd van de Performance Solutions-groep van Rakuten Advertising, inclusief teams voor betaalde zoekopdrachten en programmatic advertising.
XR, een internationaal technologiebedrijf, heeft een samenwerking aangekondigd met Scope3 om geavanceerde CO2-emissiedata te integreren in XR’s platform. Dit stelt merken in staat om duurzaamheidsdoelen direct te implementeren in digitale advertentieprocessen.
Wekelijkse update startups
De Nederlandse AI-marketing startup Billy Grace heeft €3 miljoen opgehaald bij Fortino Capital en angel-investeerders na een groei van 700% in 2024. Het geld zal worden gebruikt om nationaal en internationaal uit te breiden. Billy Grace voorziet een positieve rol voor marketeers in het AI-tijdperk.
Ander belangrijk nieuws deze week
Het Cannes Lions International Festival of Creativity kondigde Brazilië aan als eerste winnaar van de Creative Country of the Year, een erkenning voor uitzonderlijke creatieve prestaties die groei stimuleren.
Het internationale marketing- en technologiebedrijf DEPT breidt haar creatieve team uit met de komst van Eva Koffeman als Copywriter en Willemijn Besteman als Art Director. Bijgenaamd "De Mannen" vanwege hun achternamen – Koffeman en Besteman – werken ze nauw samen vanuit een gedeelde passie voor creativiteit en een luchtige kijk op reclame.
McDonald’s is ’s werelds meest waardevolle restaurantmerk geworden, met een merkwaarde die met 7% steeg naar 40,5 miljard dollar. Volgens Brand Finance komt deze groei vooral door een stijging van de Brand Strength Index (BSI) van 82,9 in 2024 naar 90,5 uit 100, wat resulteert in een AAA+-beoordeling.
Bob Koigi is chef redacteur van Marketing Report.One
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity
Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen
Bob Koigi: WPP sluit zich aan bij AI-gedreven transformatie
Bob Koigi: Marketeers gedijen onder druk met slimme moves
Bob Koigi: Hoe AI de toekomst van mode vormgeeft
Gepubliceerd door: Saskia van Weert