
Bob Koigi: De opkomst van adresseerbare advertenties
[Marketing Week] Personalisatie op schaal
In de snelle, digitaal gerichte wereld van vandaag, waarin reclame voortdurend evolueert en consumenten worden blootgesteld aan steeds meer communicatieplatforms, bepalen zij zelf welk soort content ze consumeren. Bedrijven schakelen daarom over op adresseerbare advertenties, een nauwkeurigere en effectievere manier om gepersonaliseerde berichten te leveren aan zeer specifieke doelgroepen en zelfs individuele consumenten.
Vooruitgang op het gebied van data-analyse, digitale technologieën en de opkomst van verbonden apparaten vormen de kern van deze trend. Van tv-reclame tot digitale banners en social media-posts: adresseerbare advertenties kunnen consumenten in realtime bereiken via meerdere platforms, met op maat gemaakte content gebaseerd op gebruikersgedrag, interesses, demografie en zelfs geografische locaties.
Deze evolutie verandert de manier waarop merken met hun klanten communiceren en de toenemende populariteit ervan duidt op een cruciale verschuiving in hoe bedrijven hun marketingstrategieën benaderen.
ITV en Carwow, het Britse online platform voor autoverkoop, hebben hun nieuwe retail-commerce samenwerking aangekondigd: Auto Match. Deze baanbrekende advertentieoplossing, beschikbaar via ITV’s geavanceerde zelfbedieningsplatform Planet V, stelt adverteerders in de autobranche in staat om in contact te komen met actieve autokopers via ITVX. Door de publiekgegevens van Carwow veilig te koppelen aan de geregistreerde gebruikers van ITVX, maakt Auto Match nauwkeurige doelgroepgerichte advertenties mogelijk.
Publicis Groupe heeft onlangs een overeenkomst gesloten voor de overname van Lotame, ‘s werelds onafhankelijke identiteitsoplossing. Door de gecombineerde data- en identiteitsactiva van Lotame en de 2,3 miljard wereldwijde profielen van Publicis Groupe, kunnen klanten 91 pocent van de volwassen internetgebruikers bereiken met gepersonaliseerde berichten op schaal en met nog grotere nauwkeurigheid.
Begin dit jaar kondigde dentsu een nieuwe evolutie aan in zijn data- en identiteitssamenwerking met The Trade Desk, gericht op adresseerbaarheid met Unified ID 2.0 (UID2), metingen en datagestuurde besluitvorming om marketeers te helpen slagen in het algoritmische tijdperk van reclame. Door de samenwerking kan dentsu gepersonaliseerde ervaringen leveren via zijn unieke Merkury-identiteitsnetwerk van 268 miljoen consumenten binnen het platform van The Trade Desk.
Viant Technology Inc. heeft ook een uitgebreide overeenkomst gesloten met Disney Advertising, gericht op het adresseerbaar en biedbaar maken van premium CTV-, video- en display-inventaris voor adverteerders. Deze nieuwe functionaliteit benut Viant’s expertise op het gebied van CTV, brede bereik binnen onafhankelijke reclamebureaus en toekomstbestendige, AI-gestuurde oplossingen om inzichten te maximaliseren met de schaal van Disney’s toonaangevende streamingplatforms, wat tot 20 procent verbetering in adresseerbaarheid oplevert.
Campagnes van de week
Media Smart, het Britse educatieprogramma van de reclame- en mediaindustrie, is een samenwerking aangegaan met TikTok om een verzameling video’s en hulpmiddelen te produceren, geleid door contentmakers. Dit moet ouders, verzorgers en leraren helpen om tieners te begeleiden bij het gebruik van online platforms. De campagne wordt eerst in het VK gelanceerd voordat deze naar EU-landen wordt uitgebreid. TikTok-makers nodigen hun publiek uit voor een spoedcursus in digitale creatie, advertentiecontent en online veiligheid.
Wieden+Kennedy London heeft de St. Patrick’s Day-campagne voor Kahlúa onthuld - dit keer met een speelse oplossing voor cocktailliefhebbers die onder druk staan om stout te drinken. Exclusief verkrijgbaar in geselecteerde pubs in het VK en Ierland op 17 maart, kunnen bezoekers een gratis Schneaky Espresso Martini scoren door deze te bestellen met een geheime code aan de bar.
KFC, het bekende gefrituurde kipmerk dat bekend staat om zijn creatieve storytelling, heeft een nieuwe campagne gelanceerd genaamd Original Fake Games. Hierbij worden de misleidende fake game ads op social media omgezet in echte speelbare mobiele games. KFC gaat verder dan alleen downloads en werkt samen met gaming-influencers om de Original Fake Games te testen en te beoordelen, waardoor authenticiteit wordt gewaarborgd en mond-tot-mondreclame wordt gestimuleerd.
Very heeft het nieuwste hoofdstuk uitgebracht van zijn onderscheidende Haus of Flamingo-merkplatform, dat voor het eerst verder reikt dan damesmode om het winkelgedrag van klanten beter te weerspiegelen. De Departure-campagne bevat een 30 seconden durende tv-commercial, evenals ingekorte versies, inclusief een speciale Very Pay-advertentie en content voor heren- en kindercollecties, plus een uitgebreide reeks social-first content.
Bureaus en accounts
Dentsu heeft aangekondigd dat Heineken, de internationale brouwer, zijn wereldwijde mediapartnerschap met het netwerk heeft verlengd. De samenwerking, die al acht jaar duurt, wordt voortgezet met een nieuw tweejarig contract. Dentsu zal Heineken vertegenwoordigen in honderd markten, waaronder Mexico, Brazilië, het VK, Italië, Duitsland, Spanje, Nederland, Zuid-Afrika, Nigeria, Vietnam en India.
The All England Lawn Tennis Club heeft VCCP, het bureau voor uitdagende merken, aangesteld als wereldwijd creatief bureau van dienst. Dit begint met The Championships, Wimbledon 2025. VCCP zal samenwerken met de club om een nieuwe wereldwijde creatieve reclamecampagne te ontwikkelen voor dit iconische tennisevenement en sportfans wereldwijd te betrekken.
Rocket Software, een wereldwijde speler in moderniseringssoftware, heeft het onafhankelijke marketing- en communicatiebureau FINN Partners benoemd tot zijn Europese bureau van dienst. Rocket Software heeft FINN gekozen vanwege zijn expertise in technologiecommunicatie, met als doel de merkbekendheid in het VK, Frankrijk en Duitsland te vergroten via een creatieve en proactieve PR-strategie.
De Marina del Rey Tourism Board, de officiële marketingorganisatie die zich toelegt op de promotie van Marina del Rey als een topbestemming voor zowel vrijetijds- als zakelijke reizigers, heeft Be Boldly Public Relations aangesteld als zijn nieuwe bureau van dienst. Het in Los Angeles gevestigde bureau zal de wereldwijde communicatiestrategie leiden, inclusief mediabetrekkingen voor de vrijetijds-, handels- en MICE-sectoren, influencer marketing en creatieve, doorlopende strategische planning.
Partnerschappen en overnames
Het blended agency iO werkt samen met Digital For Youth, een organisatie die jongeren in armoede helpt met toegang tot laptops en digitale vaardigheden. Om de samenwerking in de schijnwerpers te zetten, heeft iO een audioadvertentie ontwikkeld die binnenkort te horen zal zijn in de populaire podcast De 7.
Nielsen en LiveRamp hebben aangekondigd dat de doelgroepsegmenten van Nielsen Marketing Cloud (NMC) nu beschikbaar zijn in de LiveRamp Data Marketplace. Met deze uitbreiding verbeteren beide bedrijven de toegankelijkheid van data in de industrie en maken ze de integratie van Nielsen’s data mogelijk om strategische reclamebeslissingen te stimuleren.
New York University (NYU) en Sony Corporation hebben de lancering aangekondigd van het Sony Audio Institute, een initiatief dat de volgende generatie makers en innovators binnen NYU’s Steinhardt School voorbereidt en innovatie bevordert op het snijvlak van technologie, muziek en business.
Quad/Graphics, Inc. kondigt strategisch partnerschap aan met Adalytics
Quad/Graphics, Inc., een marketingervaringbedrijf dat complexe marketinguitdagingen voor zijn klanten oplost, heeft een strategisch partnerschap aangekondigd met Adalytics, een aanbieder van advertentieanalyse en datascience. Door deze samenwerking zullen Quad en zijn fullservice mediabureau, Rise, tot de eerste in de branche behoren die protocollen en uitsluitingsfilters implementeren om de levering van advertenties aan overduidelijk niet-menselijk verkeer op mediaplatforms direct te verminderen.
Captains of Industry
Deze week spraken we met Eva Rausch, de Managing Director voor Europa, over haar visie op de Europese markt, haar plannen om GUT’s wereldwijde creatieve oplossingen af te stemmen op het diverse Europese publiek en de trends die de industrie vormgeven.
Overig belangrijk nieuws van de week
VML is door Forrester Research uitgeroepen tot een leider onder marketing-, creatieve en contentserviceproviders. The Forrester Wave: Marketing Creative and Content Services, Q1 2025 evalueert tien van de meest invloedrijke aanbieders. Het Forrester-rapport stelt vast dat VML de hoogste score behaalde in de categorie huidig aanbod binnen de evaluatie.
Het Cannes Lions International Festival of Creativity heeft aangekondigd dat David Lubars, voormalig Chief Creative Officer van BBDO Worldwide, tijdens het festival in juni geëerd zal worden met de Lion of St. Mark, een prestigieuze prijs voor een levenslange carrière in creativiteit. Met een loopbaan van meer dan veertig jaar heeft Lubars meer dan zeshonderd Lions gewonnen. Onder zijn creatieve leiding behaalde BBDO ongekende successen, waaronder zeven keer de titel Network of the Year bij Cannes Lions, wat leidde tot de benoeming Network of the Decade in 2020.
Ogilvy heeft aangekondigd dat het Tim LeGallo heeft benoemd tot Chief Production Officer, Noord-Amerika. In deze nieuwe functie binnen het bureau zal LeGallo een cruciale rol spelen in het regionale leiderschap van Ogilvy Noord-Amerika.
Bob Koigi is chef redacteur van Marketing Report.One
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity
Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen
Bob Koigi: WPP sluit zich aan bij AI-gedreven transformatie
Bob Koigi: Marketeers gedijen onder druk met slimme moves
Bob Koigi: Hoe AI de toekomst van mode vormgeeft
Gepubliceerd door: Laura Heerlien