B&W Amsterdam wil geen directe reclameverboden

D66-wethouder Melanie van der Horst schrijft geen directe reclameverboden te willen instellen. Dit schrijft ze in een brief aan de gemeenteraad in reactie op een initiatiefvoorstel van GroenLinks Amsterdam en Partij voor de Dieren Amsterdam. De bedoeling vanuit het Amsterdamse College van B&W is dat de gemeenteraad geen reclameverboden instelt zoals een initiatiefvoorstel uit 2024 vroeg.

Volgens de wethouder is het Amsterdamse College van Burgemeester & Wethouders het eens met het initiatiefvoorstel om reclame op inhoud in te perken vanwege de klimaatcrisis, maar worden allerlei kanttekeningen genoemd die snelle invoering in de weg staan.

Een verbod op fossiele reclame wil het College van Burgemeester & Wethouders meenemen na afloop van de huidige concessie in aankomende concessies. Het Amsterdamse College van B&W beraadt zich in aanloop daarop nog op de mogelijkheden voor producten van dierlijke herkomst.

2029

De huidige concessies verlopen voor abri’s en mupi’s op 31 december 2028 (thans is JCDecaux aanbieder). Eveneens vervalt op 31 december 2028 de concessie voor culturele affichages die Centercom uitvoert. De concessie voor reclame in metrostations verloopt op 1 april 2033 en is aan CS Digital Media vergund. Daarmee kan op zijn vroegst per 1 januari 2029 een en ander geregeld worden.

Gesprek

Wel wil de gemeente Amsterdam kijken of in gesprek met JCDecaux, Centercom en CS Digital Media al een en ander mogelijk is. Volgens Melanie van der Horst is de haalbaarheid groter als er geen andere verboden komen. De gemeente Amsterdam gaat daarnaast in gesprek met de branchevereniging (Outreach) over het maken van landelijke afspraken via de Nederlandse Reclame Code over de reclame in de openbare ruimte. Exploitanten zijn niet happig op (lokale) reclameverboden.

Geen APV

Burgemeester en Wethouders willen geen algeheel verbod via de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) zoals Partij voor de Dieren en GroenLinks met een meerderheid eerder bepleiten. Melanie van der Horst noemt dit geen ‘gebruikelijke route’ en ‘niet wenselijk’ door ‘ingewikkeldheden’.

Melanie van der Horst: “Zo zijn voor de uitvoering scherpe definities nodig, een stevige motivering om het verbod te onderbouwen, een onderscheid en onderbouwing wie wel en wie niet voor welke producten en diensten onder het verbod valt, maar ook capaciteit en uitwerking om alle reclame in de openbare ruimte en aan de gevels te beoordelen op inhoud en op te handhaven als de reclame niet voldoet aan de APV.”

Vooralsnog geen verbod

Door de nog lopende concessie is het de vraag of de gemeente Amsterdam met reclameverboden kan komen. Als een meerderheid van de gemeenteraad echter alsnog aan zou dringen en via de APV een dergelijk verbod zou invoeren, kan het alsnog, maar het lijkt er op alsof Amsterdam voor uitstel gaat en via de pas per 2029 eerst verlopende concesssie dit zou willen regelen. In maart 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen, waarmee dit waarschijnlijk over de verkiezingen heen getild wordt.

De behandeling van de brief die voor de afgelopen dagen op de gemeenteraadsagenda staat, is op verzoek van GroenLinks uitgesteld tot na het zomerreces. Amsterdam staat bekend als linkse stad met een GroenLinks-burgemeester en GroenLinks als grootste politieke partij en een coalitie van GroenLinks, PvdA en D66. Het is vooral GroenLinks die samen met de Partij voor de Dieren aanjager is van reclameverboden.

Haarlem en Den Haag

Haarlem en Den Haag zijn de eerste gemeenten waar reclameverboden effectief zijn ingegaan. In Den Haag is dat via de APV geregeld, waar de reisindustrie tevergeefs bij de rechter tegen ageerde.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

EssenceMediacom verspreidt appeltaartgeur in OOH

16-09-2025 | 10:18:50
10 Out-of-Home spectaculars worden omgevormd tot verpakkingen van Koopmans Appeltaartmix en voorzien van een speciaal ontwikkelde geur

JCDecaux stelt Lars Griffioen aan als commercieel directeur

12-09-2025 | 14:24:46
JCDecaux Nederland benoemt per 1 november 2025 Lars Griffioen tot commercieel directeur. Hij volgt Walter Kraus op

Flemming in campagne met LiGA: Muziek verbindt jong en oud

09-09-2025 | 10:44:00
We spraken met Maud Heemskerk en Lennard Freij over de totstandkoming, de uitdagingen en de bredere merkstrategie achter ChatDuets.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikket campagne Bolletje: ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker

EssenceMediacom verspreidt appeltaartgeur in OOH

16-09-2025 | 10:18:50
10 Out-of-Home spectaculars worden omgevormd tot verpakkingen van Koopmans Appeltaartmix en voorzien van een speciaal ontwikkelde geur

KNVB verlengt samenwerking met ON A DAILY BASIS

16-09-2025 | 09:00:00
Het bureau blijft als Official Creative Supplier verantwoordelijk voor campagnes die nieuwe generaties voetballers en fans inspireren.

BMW start wereldwijde campagne voor iX3

15-09-2025 | 15:51:00
BMW heeft samen met Jung von Matt HAMBURG een internationale campagne gelanceerd rond de introductie van de BMW iX3.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.