Anne-Marie Twigge: Gen Z wil voelen, niet scrollen

[Column] Insights Director Fitzroy: Zonder vibe ben je decor. IRL scoort op festivals

In 2025 is IRL (In Real Life) het nieuwe premium en merken die dat snappen, bouwen geen campagnes maar cultmomenten. Merken die dit jaar níét IRL op een festival schitteren, liggen letterlijk te tukken aan de zijlijn. 2025 is het jaar waarin line-ups, VIP-decks en backstage‐passjes in de schaduw staan van één ding: brand-built playgrounds die meteen omzet én online talkability genereren.

De economie van beleving groter dan de economie van pillen

Sinds de experience economy 9,2 keer groter bleek dan de mondiale farmasector (die al 1,5 miljard dollar waard was) zijn cijfers slechts voetnoten bij een cultuur­verschuiving. Het draait niet meer om spullen, maar om gevoel: de zinderende secondes waarin jij, je crew en een onverwachte DJ-drop samensmelten tot iets wat wél in je geheugen, maar niet in een winkelmand past.

Van proefzakje naar parallel universum

De oude formule geef weg & hoop op love is dood. Merken bouwen nu micro-werelden waarin je direct betaalt voor toegang en waar elk TikTok-shot een gratis media-spot is. Raves in koffiebars. Drijvende podia met crowd control; in case bij Aperol op Lago Lago waar ik straks meer over zeg. Zonnebrand­merken die je dankzij een simpele QR-scan laten smeren én doneren. Purpose is niet meer de post-event wrap-up; het zit ingebakken in het moment.

Waarom Gen Z liever zweet dan scrolt

De cijfers die hierbij horen zijn glashelder. Uit onderzoek van Mastercard (maart 2025) blijkt dat 70 procent van de Europeanen van plan is om dit jaar een ervaring van hun bucketlist af te vinken. 32 procent is bereid om daar meer dan duizend euro aan uit te geven. En Gen Z gaat nog een stap verder: 48 procent van hen zegt twee of meer bucketlist-ervaringen te willen waarmaken in 2025.

De drijfveren achter die bestedingen? Geen vluchtgedrag, maar betekenis zoeken. Consumenten willen herinneringen maken (44 procent), de wereld opnieuw beleven (36 procent) en ervaringen delen met hun inner circle (33 procent). Reizen (89 procent), buitenactiviteiten (80 procent) en food op sterrenniveau (79 procent) vormen de holy trinity van deze IRL belevingseconomie.

Online is default; IRL is premium. Vandaar dat Coachella en Glastonbury payment-plans aanbieden alsof het collegegeld is: FOMO is duurder dan rente.

Curated vibes is de ultimate take-over van dom escapisme

De mentaliteit? Curate je eigen vibe. Geen vluchtgedrag, maar betekenisvol micromanagen van wat je voelt, waar je bent en met wie. Van een sound healing hike om 06:00 tot een hyperpop-rave rond middernacht. Gen Z schakelt moeiteloos tussen rituelen, stemmingen en settings. Ze zijn niet op zoek naar één identiteit, maar naar een dynamisch palet aan ervaringen die kloppen met hun gemoedstoestand van het moment.

Vibe curation is de dominante esthetiek van deze generatie: het vermogen om jezelf continu opnieuw te componeren aan de hand van sfeer, ritme en energie. Merken die dit begrijpen, bieden geen lifestyle meer aan, maar momenten van alignment. Geen overkoepelend narratief, maar een reeks ultra-specifieke sferen waarin de doelgroep zichzelf direct herkent.

Waar vroeger cool werd bepaald door alleen een associatie met een merk of celebrity, ontstaat het nu bottom-up via TikTok-audio's, niche memes of een onverwachte indie-DJ op een campingpodium. Ik zie een duidelijke verschuiving van identity marketing naar emotional atmosphere branding waarbij niet het product, maar de gevoelsklok de werkelijke valuta is.

En dat is waarom lifestyle-labels het onderspit delven: ze zijn te statisch, te afgerond. De jeugd van nu wil modulair leven. Ze verzamelen fragmenten, filteren invloeden en construeren hun vibe net zo precies als een Pinterest-board. Het draait niet meer om wie je bent, maar hoe je je op dit moment voelt en hoe je dat samen beleeft.

Daarom scoren merken die mood responsive acteren. Geen massale boodschap, maar een niche moment dat voelt als een inside joke die alleen jij en je vrienden snappen.

Merken die vibes kunnen faciliteren in plaats van dicteren, zijn de nieuwe culturele gidsen. Ze sturen niet op segmentatie, maar op sfeer. En die sfeer wordt steeds vaker live, tijdelijk en collectief ervaren. Niet als vlucht, maar als een zorgvuldig gekozen ervaring waarin alles op z’n plek valt. En dát, niet de line-up of het bereik, is het nieuwe prestige.

Aperol als casus, niet als uitzondering

Ik neem Aperol uit eigen ervaring. Vorig jaar zag ik ze nog als een charmant merk­tentje op Latitude waar ik een heus gevulde goodiebag kreeg bij de aankoop van m’n drankje. Nu hebben ze een eigen club-set op Lago Lago waar je 9 euro aftikt voor een oranje-glow in een glas en drie kwartier onder een sterren-DJ staat te hossen. Goodiebag? No way! In New York zetten ze de straten op stelten met hun flashmobs met obers die mensen eraan herinneren dat Aperol Spritz drinken een feestje is en zo ook in Beuningen raakten ze op Down The Rabbit Hole uitverkocht vóór de nachtelijke headliner begon. Dat is geen marketing­truc, het is cultureel meebuigen op de exacte golflengte van z’n publiek. Hun sfeer was magnetisch en dat merkte ze ook in hun gerealiseerde omzetten. 

De culturele intelligentie-checklist voor 2025

  • Claim je culturele sweet spot. Niet waar zetten we een tent?, maar welk ritueel kunnen wij turbo-chargen?
  • Verdien je eigen entree. Bied een ervaring die zo goed is dat bezoekers letterlijk betalen om in jouw wereld te stappen.
  • Meet beyond reach. Kijk verder dan media-value; tel óók sold-out cocktails, QR-donaties en gemeende high-vibes op de socials.

Wie vasthoudt aan plastic goodiebags, valt door de line-up‐mand. Zet je merk in full experience; niet naast het festival, maar in het hart van de ervaring. Wie in 2025 nog vertrouwt op gratis vouchers, mist de kans om cultureel kapitaal om te smeden tot klinkende munt.

Foto: Steef Fleur

Anne-Marie Twigge is Insights Director bij creatief bureau Fitzroy | Part of Unitec Playgrounds in Amsterdam. Ze brengt een brede expertise in gedragspsychologie, merkstrategie en culturele trends mee. Eerder was ze Managing Director van The Next Women en Advisory Board Member bij UN Women Netherlands, waar ze zich inzette voor gendergelijkheid en vrouwelijke ondernemerschap. Met ervaring in onderwijs en digitale transitie combineert zij strategisch inzicht met creatieve visie. Bij Fitzroy vertaalt zij culture shifts naar impactvolle strategieën voor klanten als Campina, VGZ en Pepsico. Wil je meer weten? Stuur een mail naar: [email protected]

www.fitzroy.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Higuita en Fitzroy vallen in de prijzen bij Ocean Outdoor

17-10-2025 | 11:05:00
Tijdens een feestelijke awardshow in The Loft in Amsterdam heeft Ocean Outdoor de winnaars van de Digital Creative Competition 2025 bekendgemaakt

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

Fitzroy ontwikkelt identiteit en communicatie voor Poows

06-10-2025 | 09:44:52
Poows richt zich op het toegankelijk maken van voedingssupplementen en dagelijkse medicijnen voor honden en katten.

Anne-Marie Twigge: Meer betekenis in een gebroken wereld

29-09-2025 | 13:02:15
Volgens Ipsos Global Trends 2025 daalde het optimisme over "jij en je familie" in één jaar met zeven punten.

Jur Baart: Zonder juniors hebben we straks geen seniors meer

25-09-2025 | 11:53:00
Ons vak zit in een stormachtige periode waarbij het steeds lastiger wordt voor net afgestudeerden om te starten bij een creatief strategisch bureau

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Fotograaf

27-10-2025 | 08:15:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Fotograaf - Amsterdam

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.