
Als iedereen naar goud zoekt, ga dan scheppen verkopen
[Column] Arjan Leest (Cogonez) over reclamebureaus en AI
Ben jij marketeer of communicatiespecialist bij een adverteerder? Dan ben je vast op zoek naar manieren om zelf de kracht van AI te ontginnen. Misschien maak je zelf al visuele content, schrijf je teksten met behulp van ChatGPT en wellicht maak je straks zelfs complete video's. Waarom zou je nog een duur bureau inhuren als je het zelf kan? AI is het nieuwe goud en het ligt voor je voeten.
Postzegels verkopen in een WhatsApp-tijdperk
Tsja, wat moet je dan als bureau? Moet je heel hard proberen om de ontwikkeling af te remmen, als een PostNL die probeert postzegels te verkopen in een steeds meer digitaal wordende wereld? Moet je met nostalgische reclames komen over de magie van handgeschreven brieven terwijl je eigenlijk weet dat zelfs je eigen kerstkaart inmiddels een WhatsApp-gifje is? Hoe lang kan je een faillissement dan nog uitstellen?
Scheppen verkopen in de goudkoorts van AI
Nee, weet je wat je dan moet doen? Dan moet je scheppen gaan verkopen! Niet letterlijk natuurlijk. Het idee is simpel: als iedereen goudzoeker wordt, verkoop jij de tools die ze nodig hebben. Zoals in de tijd van de goudkoorts in Amerika. Een aantal slimme ondernemers bedacht toen om scheppen, pannen en stevige laarzen te gaan verkopen toen iedereen wilde graven naar goud. Ze zagen een nieuwe behoefte ontstaan en sprongen daar slim op in.
Van campagnegoeroe naar AI-coach
En precies dat moet je als bureau ook doen. Vind jezelf opnieuw uit en ontdek wat de nieuwe vraag en aanbod gaat zijn. Niet meer alleen die prachtige, peperdure campagnes bedenken, maar juist de adverteerders helpen om zelf het beste uit AI te halen. Verkoop workshops, bied strategisch advies of word de expert die helpt om AI-tools effectief in te zetten. Leer ze niet alleen hoe je een prompt schrijft voor ChatGPT maar ook hoe je ervoor zorgt dat die AI-gegenereerde teksten nog steeds klinken alsof ze door een mens met gevoel voor humor en nuance zijn geschreven.
Even slikken en weer doorgaan
Het is misschien even slikken. Wij reclamebureaus, die jarenlang mochten shinen met onze creatieve magie, moeten onszelf opnieuw uitvinden en transformeren. Ook wij blijken deels vervangbaar. We moeten iets moois loslaten, voordat het te laat is. Maar beter een slimme scheppenverkoper dan een koppige postzegelboer, toch?
En als je echt niet weet waar te beginnen, stel dan gewoon de volgende vraag aan ChatGPT: Hoe kun je als reclamebureau profiteren van de opkomst van AI wanneer adverteerders zelf content gaan maken? Wie weet kom je dan tot verrassende inzichten.
Succes!
Arjan Leest is Strategy Director en mede-eiogenaar van Cogonez
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Grassa kiest Cogonez als strategisch communicatiepartner
Arjan Leest: Haal meer uit je marketingbudget dankzij AI
Arjan Leest: Cogonez groeit met AI zonder team uit te breiden
[Forum] Een nieuw business model voor creative agencies?
[Forum] So Win: het begin van de wederopstanding van Nike?
Gepubliceerd door: Bas Vlugt