Adrian Sanger (DVJ Insights): Komt er ooit een stop op onze promotieverslaving?

Eerder dit jaar organiseerden we de 8e editie van ons jaarlijkse Brand Growth Event voor een selecte groep marketing- en researchprofessionals. Het was wederom een succesvol event, waarbij we inzichten vanuit de wetenschap en de praktijk deelden over de rol van promoties in merkgroei. De presentatie van Prof. Dr. Lauren Sloot van de EFMI Business School zorgde voor een prikkelend debat over de impact van prijsacties.

Prijsacties zijn in heel Europa een gewoonte geworden, vooral in de foodretail, waar het aandeel promotieartikelen binnen de verkoop groot is. In april 2023 steeg de verkoop van promotieartikelen in Britse supermarkten naar 23 procent, het hoogste niveau sinds december 2020 (NielsenIQ).

Gevangen in de prijspromoties

Uit onderzoeken blijkt dat promoties weliswaar een flinke boost kunnen geven aan de kortetermijnverkoop, maar nauwelijks of geen impact hebben op de langetermijngroei van categorieën, laat staan merkgroei. Uit onderzoek onder meer dan 500 productgroepen blijkt dat het positieve effect van promoties op de korte termijn 58 procent is, maar op de lange termijn zakt dit naar slechts 2 procent.

Dit is waar het om gaat. Promoties zorgen niet voor duurzame merkgroei, onder meer omdat men ‘vooruit koopt’. Dit betekent dat consumenten inslaan tijdens promoties, waardoor er op de lange termijn geen netto verkoopgroei plaatsvindt.

Dit fenomeen tast de toch al bescheiden winstgevendheid van retailers aan (gemiddeld rond de 4% van de omzet). Daarnaast hebben promoties effect op de toeleveringsketen doordat ze extra uitdagingen met zich meebrengen, zoals schommelingen in voorraden en logistieke complicaties. Dit verhoogt de totale kosten en maakt het zowel voor retailers als fabrikanten lastiger om soepel te opereren.

Academisch onderzoek beschouwt prijsacties als inefficiënt en grotendeels ineffectief op de lange termijn. Toch voelen merken en retailers zich gedwongen om promoties te blijven gebruiken om relevant te blijven en klanten aan te trekken. De promotiecyclus blijft zich dus herhalen.

Een lastige gewoonte om te doorbreken

Het blijft verbazingwekkend dat, ondanks de hoge kosten, we vast blijven zitten in een systeem dat de winstgevendheid uitholt en merken gevangen houdt in een kortetermijnstrategie. Zijn we inmiddels te diep in deze praktijk verstrikt geraakt?

Geïntrigeerd luisterde ik opnieuw naar enkele van onze Brand Growth-interviews met vooraanstaande marketeers over dit onderwerp. Als de ROI zo twijfelachtig is, wat is dan de meerwaarde?

Uit deze visies blijkt dat het doorbreken van deze gewoonte grote structurele uitdagingen met zich meebrengt. Als je nog wat verder inzoomt, blijken er verschillende redenen waarom retailers, merken en klanten vasthouden aan deze formule:

  1. Gewoontes zijn moeilijk te doorbreken: Retailers voelen vaak de druk om de marktnormen te volgen. Ze denken dat ze zonder prijsacties klanten zullen verliezen. Promoties versterken de waardeperceptie voor retailers.
  2. De verleiding van snel resultaat: Promoties zorgen voor een snelle verkoopboost. Zowel merken als retailers zijn vaak afhankelijk van deze stijging om hun wekelijkse en maandelijkse targets te halen.
  3. Voorraadbeheer: Retailers kunnen met promoties hun voorraad beter sturen en langzaam verkopende items sneller kwijtraken.
  4. Opvallen in het schap: Voor fabrikanten zijn promoties een manier om op te vallen tussen het grote aantal concurrerende producten. Promoties vergroten de zichtbaarheid en stimuleren proefaankopen.
  5. Sneller beslissen: Promoties maken het keuzeproces eenvoudiger en minder overweldigend voor consumenten, wat het winkelen efficiënter maakt.

Hoe meer promoties worden aangeboden, hoe meer consumenten ze verwachten.

Een blik op de toekomst

Misschien zijn prijspromoties een gewoonte waar we niet vanaf willen of kunnen komen. Ondanks de slechte ROI op de lange termijn zijn de kortetermijnresultaten verleidelijk.

Merken profiteren van meer zichtbaarheid en hogere verkoopvolumes tijdens promoties, terwijl retailers meer klanten naar hun winkels trekken en hun belofte van waarde zichtbaar kunnen maken. Retailers profiteren van de marketingkracht van merken, terwijl merken voordeel halen uit de winkels en klanten van de retailers.

Promoties zijn nu zo diep verankerd in de handelsvoorwaarden tussen merken en retailers dat het bijna onmogelijk lijkt om te stoppen. En welke klant zal ooit klagen over lagere prijzen?

Over het Brand Growth Platform

Het Brand Growth Platform is een kennisbank die unieke inzichten biedt aan marketing- en researchprofessionals die hun merk willen laten groeien. Het platform bevat kwalitatieve interviews met CMO’s, CMI’s en CEO’s van zowel internationale als lokale merken, en een grootschalig kwantitatief onderzoek (nu voor het achtste jaar) onder duizenden marketeers in Europa en de VS. Het jaarlijkse Brand Growth Event brengt al deze kennis rondom een specifiek ingrediënt voor merkengroei samen.

--

Neem contact op met de auteur van dit artikel Adrian Sanger | [email protected], Global Head of Brand and Shopper bij DVJ Insights en leer meer over dit of andere relevante onderwerpen.

www.dvj-insights.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Lokaal verhaal vergroot merkvoorkeur PLUS

20-11-2025 | 11:10:00
Branded content-campagne van PLUS en DPG Media verdubbelt merkvoorkeur

Marius Demary: Data bepalen of loyaliteit vandaag echt werkt

17-11-2025 | 18:31:00
We spreken Marius Demary over de ontwikkeling van het programma en de rol van relevante klantinteractie.

Van data naar actie: 5 last-minute tips voor de feestdagen

13-11-2025 | 08:46:00
Onderzoek van omnichannelplatform Teads onder 501 Nederlandse consumenten laat zien dat verschillende productcategorieën hun piek nog moeten bereiken

INDIE scherpt merkpositie PLUS aan met pay-off

12-11-2025 | 10:14:01
De centrale belofte is dat de formule in 440 winkels dagelijks lokaal het verschil wil maken door net dat beetje extra te doen.

Zuiver Group ontwikkelt mediastrategie voor DA

06-11-2025 | 15:17:12
Met deze samenwerking wil de drogisterijketen haar merkcommunicatie verder versterken en haar media-inspanningen toekomstbestendig inrichten.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.