ACM: voortaan onderzoek naleving Digital Markets Act

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan voortaan onderzoek doen naar de naleving van de Digital Market Act. Dit is een gevolg van de inwerkingtreding van de zogeheten uitvoeringswet digitale markten verordening (DMA).

Big tech

Deze Europese wet moet zorgen voor meer kansen voor digitale bedrijven die afhankelijk zijn van de grote digitale platforms en die willen concurreren met deze platforms. De regels van de DMA gelden voor een aantal specifiek aangewezen digitale platformaanbieders. Dat zijn de zogenoemde poortwachters, zoals Apple (onder meer voor de dienst App Store), Booking (Booking.com), Alphabet (onder meer met Google Search, YouTube), ByteDance (Tiktok), Meta (onder meer met Facebook, WhatsApp en Instagram), Amazon en Microsoft (onder meer voor Windows OS,Office/Word, Bing en LinkedIn).

Sinds maart 2024

De DMA geldt sinds maart 2024 in de Europese Unie. De Europese Commissie heeft de exclusieve bevoegdheid om de DMA te handhaven. Nationale mededingingsautoriteiten, waaronder de ACM, kunnen in eigen land onderzoek doen en de Europese Commissie hierbij ondersteunen.

Alhoewel de Eerste Kamer op 14 januari 2025 akkoord ging met de wet, duurde het nog tot 13 februari 2025 voordat koning Willem Alexander zijn handtekening zette. David van Weel (VVD) deed er volgens als minister van Justitie en Veiligheid nog ruim drie weken over om de bekrachtende handtekening te zetten op 7 maart 2025. De ACM is formeel per 10 maart 2025 aangewezen als onderzoeker.

Martijn Snoep

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Dankzij de DMA hebben bedrijven meer groeikansen en worden consumenten beter beschermd in de digitale wereld. Nu wij de bevoegdheid hebben om onderzoek te doen, kunnen we effectiever samenwerken met de Europese Commissie aan kansen voor Nederlandse bedrijven in de digitale economie. We roepen bedrijven op om problemen met toegang tot de digitale platforms van poortwachters te delen met de ACM.”

Poortwachters

De poortwachters moeten hieraan voldoen:

  • Eerlijke voorwaarden bieden aan bedrijven wanneer zij apps in de appstore aanbieden.
  • Bedrijven op aanvraag gratis toegang geven tot hun eigen data (ook klantgegevens).
  • Bedrijven toegang geven tot gegevens over hoe goed hun advertenties het doen op het platform.
  • Zorgen dat bijvoorbeeld apps en betaaldiensten van bedrijven kunnen aansluiten op en samenwerken (interoperabel zijn) met het besturingssysteem en de hardware van de poortwachter.

Samen met Europese Commissie

De ACM werkt intensief samen met de Europese Commissie aan het toezicht op de DMA, bijvoorbeeld via DMA Joint Investigative Teams. Dat zijn teams die bestaan uit medewerkers van de ACM en de Europese Commissie.

De ACM heeft al meerdere signalen ontvangen van mogelijke overtredingen van de DMA. Dankzij de officiële onderzoeksbevoegdheid kan de ACM vanaf nu dus ook onderzoek doen naar deze meldingen.

De DMA maakt samen met de Digital Service Act (DSA) onerdeel uit van een pakket aan Europese regels omtrent big tech. De ACM was per februari 2025 dankzij andere wetgeving ten behoeve van de DSA aangewezen als toezichthouder.

www.acm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.