Tweede Kamer steunt veiling radiofrequenties voor het grootste deel

De meeste Tweedekamerfracties lijken de ingezette veiling van radiofrequenties van minister Micky Adriaansens (VVD) te steunen. Wel hebben partijen als VVD, D66, PVV, CDA en BBB vragen bij de termijn die de minister gesteld heeft van 12 jaar. De VVD wil weten hoe zit in het geval dat digitalisering van radio voorspoediger verloopt dan geschetst en vraagt om een evaluatiemoment. Ook D66 stelt soortgelijke vragen en zegt met gemengde gevoelens kennis te hebben genomen van de brief waarin de veiling van etherfrequenties is aangekondigd.

Volgens D66 wordt met een termijn van 12 jaar waarin de minister FM wil laten voortbestaan als radiomedium, doorgemodderd en vraagt om heldere deadlines en communicatie met de hele sector inclusief autofabrikanten. Zowel D66, VVD als het CDA vragen om een hoger percentage dan de beoogde 50 procent voor nieuws- en actualiteiten voor het nieuwskavel, waarbij D66 en CDA 75 procent aangeven (en CDA ook 90 procent suggereert). Daar moet staatssecretaris Gunay Uslu (D66) van OCW nog voor 1 maart 2023 over beslissen.

PVV vraagt om een gesprek met de radiosector en hint op een termijn van 6 jaar en benadrukt dat de relatie tussen het radioveld en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat geruime tijd niet best is. Op 1 maart 2023 moeten de formele regelingen zoals geopenbaard in de Staatscourant worden geplaatst opdat de veiling daarna kan aanvangen.

Een te voeren debat door de Tweede Kamer kan alleen zeer kort voor die publicatie worden gehouden. De minister heeft in haar brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat alleen als uiterlijk 1 maart 2023 de veilingdocumenten formeel worden gepubliceerd een veiling mogelijk is voor 1 september 2023. Daarmee is de speelruimte om wijzigingen aan te brengen op voordracht van de Tweede Kamer minimaal. De minister heeft beargumenteerd in haar eerdere brief waarom zij denkt dat 12 jaar een valide termijn is.

www.rijksoverheid.nl

www.tweedekamer.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.