[Onderzoek] Sanoma onderzoekt belangrijkste momenten van consumenten

Om zo effectief mogelijk consumenten te bereiken en te bewegen, is het belangrijk om content op het juiste moment en met de juiste boodschap te tonen. Het identificeren van belangrijke momenten in het leven van de consument in combinatie met de behoeftes op dat moment, helpt daarbij. Sanoma deed in samenwerking met Panel Inciht onderzoek naar die momenten. 

Life-changing moments zoals op vakantie gaan, met pensioen gaan of het verbouwen van een huis, bepalen in grote mate het aankoopgedrag van consumenten. Maar ook dagelijkse momenten, zoals ontbijten, naar de sportschool gaan of ziek zijn, gaan gepaard met de aankoop van specifieke productgroepen.

Onderzoek naar momenten in het leven van de consument

In het onderzoek zijn 2000 Nederlanders ondervraagd over de momenten die zij hebben beleefd, welke emotie en ervaring zij hieraan koppelen en welke productassociatie zij hierbij hebben. Daarin zien we dat men de fijnste momenten beleeft als ze samen met anderen zijn of hun hobby uitoefenen. De top 5 meest gewaardeerde momenten zijn: creatief bezig zijn, sporten, spelletjes spelen, lezen en huisdieren verzorgen. Een belangrijk moment dus om als producent of dienstverlener op in te spelen. Ook zien we duidelijke verschillen tussen productgebruik doordeweeks of in het weekend. Doordeweeks drinkt men bijvoorbeeld vaker energiedrank dan in het weekend (64% vs. 53%). Hetzelfde geldt voor een maaltijd laten bezorgen; doordeweeks laat men vaker een maaltijd bezorgen dan in het weekend (47% vs. 35%). Tussen doelgroepen zien we ook verschillen: vrouwen ervaren minder vrije tijd dan mannen (4% vs. 11%). De leeftijdsgroep 50-65 waardeert zijn/haar vrije tijd het meest met een 8,1.

Combineren van verschillende databronnen

Het moment is een onderdeel van de context waarin een gebruiker zich bevindt. Er is al veelvuldig aangetoond dat communicatie die plaatsvindt in de juiste context effectiever is. De gebruiker is hier op dat moment namelijk ontvankelijk voor. Door creatief om te gaan met de data die Sanoma dagelijks ophaalt uit haar interactie met lezers, kunnen ze vooraf bepalen welke groep een hoge(re) affiniteit heeft met een bepaald moment en hen daarom ook bereiken met een relevante boodschap.

Door aankoopdata, mediagedrag, interesse-  en zoekgedrag en veranderingen in demografische gegevens met elkaar te combineren, komen ze tot de  dataprofielen en weten ze precies wie welk moment gaat beleven of onlangs heeft beleefd. 

Meer insights uit het onderzoek vind je in deze pdf.

www.sanoma.nl
www.dpgmedia.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Twaalf awards voor Happy Horizon bij Digital Impact Awards

20-10-2025 | 15:50:11
De Nederlandse bureaugroep, met in totaal twaalf nominaties, wist ze allemaal te verzilveren.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Social Advertising Consultant

20-10-2025 | 09:12:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Social Advertising Consultant - Hoorn

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door:

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.