[Onderzoek] Mediatest: Grote verschuivingen in mediatrends door coronacrisis

Er zijn grote verschuivingen waarneembaar in mediatrends door de coronacrisis. Dit blijkt uit een tweede meting onder professionals in de mediabranche in april-mei 2020 van het jaarlijkse Media-trendonderzoek van MediaTest dat in samenwerking met Nederlands MediaNetwerk is uitgevoerd

Ten eerste blijkt dat authenticiteit en empathie (menselijkheid in communicatie) door de coronacrisis nog belangrijker zijn geworden. In tijden van onzekerheid is er behoefte aan eerlijke- en betrouwbare informatie waarin menselijkheid centraal staat. De mediatrends die fors in belang zijn afgenomen tijdens de coronacrisis zijn data driven communicatie, predictive analytics en machine learning. Dit wordt mogelijk verklaard door het feit dat een nieuwe werkelijkheid is ontstaan en data uit het verleden minder waarde hebben. 

Daarnaast zijn de budgetten van de media- en communicatieprofessionals sterk bijgesteld door de coronacrisis. Bijna vier op de tien (39 procent) geeft aan dat binnen zijn/haar organisatie alle marketingbudgetten (tijdelijk) zijn bevroren. Overigens vindt bijna driekwart (70 procent) het niet verstandig om marketing/media-budgetten te bevriezen. Ook geeft bijna de helft (49 procent) van de media- en communicatieprofessionals aan dat de crisis zorgt voor een drastische verschuiving van paid naar earned en owned media.

De verwachtingen van de mediacommunicatie-professionals voor het aankomend jaar zijn niet hoopgevend. Slechts 36 procent van de media- en communicatieprofessionals verwacht dat budgetten in 2021 weer minimaal op het niveau van 2019 zijn. Ook wat betreft evenementen lijkt corona een langdurig effect te hebben. Bijna twee derde (63 procent) verwacht niet dat het aantal evenementen in 2021 weer op hetzelfde niveau zal zijn als in 2019.

Hoewel we tijdens de coronacrisis het social media gebruik (onder jongeren) zien toenemen (bron wekelijks jongerenonderzoek van MediaTest), verwacht de ruime meerderheid van de media- en communicatieprofessionals dat WhatsApp, YouTube, TikTok, Instagram en LinkedIn belangrijker worden ten koste van Twitter en Facebook.

Het volledige whitepaper van dit trendonderzoek is hier te downloaden.

www.mediatest.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam

Twaalf awards voor Happy Horizon bij Digital Impact Awards

20-10-2025 | 15:50:11
De Nederlandse bureaugroep, met in totaal twaalf nominaties, wist ze allemaal te verzilveren.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Social Advertising Consultant

20-10-2025 | 09:12:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Social Advertising Consultant - Hoorn

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.