[Onderzoek] HubSpot: Sales en marketing door coronavirus blijvend veranderd

Hoe je verkoopt, is belangrijker dan ooit. Dit blijkt volgens HotSpot uit een data-analyse van 70.000 klanten om de impact op marketing en sales te beoordelen.

Uit de data blijkt dat vooral salesteams het moeilijk hebben. Vanaf de dag dat de WHO het coronavirus officieel tot pandemie bestempelde, is het aantal salesdeals gedaald met 21 procent vergeleken met de voorgaande periode. Het aantal deals blijft dalen, ondanks een significante stijging in sales outreach: het aantal e-mails dat door salesmedewerkers werd verstuurd nam met 50 procent toe vergeleken met de pre-coronaperiode.

Deze toename in activiteit leidt niet tot de gewenste resultaten, zo blijkt uit de analyse. Reacties op sales e-mails zijn zelfs 40 procent lager vergeleken met de eerste week van januari. Salesteams kunnen dus voorzichtig concluderen dat een meer salesgerichte outreach averechts kan werken.

Tegenover de gedaalde salesresultaten staat een significante stijging in marketingresultaten. Marketingteams verstuurden 29 procent meer e-mails dan in voorgaande periodes. Maar in tegenstelling tot salesteams, werden marketingteams beloond met een 21 procent hoger openingspercentage. Ook het aantal websitebezoeken steeg met 13 procent. Daarnaast ziet HubSpot een forse stijging in het aantal chatgesprekken via Facebook Messenger en on-site chat tools. Ondanks de daling in salesresultaten, blijven prospects dus wel contact zoeken.

Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA bij HubSpot: "Marketingteams kunnen hierop inspelen door zich te focussen op educatieve of informatieve content. Als nu niet het moment is voor prospects om te kopen, dan kunnen organisaties ze wel betrokken houden door ze geïnformeerd te houden. Hardere, meer salesgestuurde campagnes zouden daarentegen naar verwachting weer minder goed werken."

Verkoopcycli zullen naar verwachting langer blijven dan voorheen. De data impliceert ook dat salesprognoses over het algemeen naar beneden bijgesteld zullen moeten worden. Aangezien het onderzoek van HubSpot aantoont dat een hogere kwantiteit aan sales outreach niet gepaard gaat met een betere respons, zullen salesteams hun manier van werken moeten aanpassen.

Inken Kuhlmann-Rhinow: "Salesteams kunnen zich momenteel beter richten op sub-segmenten van hun lijsten, met name op branches die bijvoorbeeld weinig impact ervaren door COVID-19, of juist op branches waar je diensten momenteel zeer bruikbaar zijn”, zegt Kuhlmann-Rinow. “Door verder de nadruk te leggen op informatie en educatie, kun je vertrouwen opbouwen bij je publiek. Zo kun je later het ijzer smeden als het heet is. Stel je de komende periode puur op als een consultant. Houd rekening met verlaagde budgetten en koopbereidheid, en denk samen met prospects hoe jij ze desondanks kunt helpen."


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.