MeMo²: Staatsloterij maakte de beste kerstcommercial van 2020

Het was in vele opzichten een bewogen jaar. Daardoor hunkert zo een beetje iedereen in Nederland naar een nieuw jaar, maar niet voordat we kunnen genieten van de feestdagen.

Vast onderdeel van de feestdagen zijn de kerstcommercials. Het is toch een beetje een informele en misschien wel stiekeme prestigieuze strijd tussen 's lands beste marketeers en merken. En met corona zullen de commercials ook extra goed worden bekeken. Alle reden om dit jaar te komen met een geweldige kerstcommercial.

Jaarlijks onderzoekt MeMo2 wie zich winnaar mag noemen van de beste kerstcampagne. Ruim 4000 deelnemers hebben dit jaar gestemd. Dat deden ze op het crossmedia analytics platform THX. De 14 voorgelegde kerstcommercials zijn beoordeeld op basis van vier criteria:

  1. Geeft de kerstcommercial een warm kerstgevoel?
  2. Is de kerstcommercial leuk om naar te kijken?
  3. Is de kerstcommercial ook echt onderscheidend?
  4. Gaat de kerstcommercial naar verloop van tijd irriteren?


Historisch scoorden de supermarkten altijd sterk maar die hebben er een geduchte concurrent in de vorm van de Staatsloterij bij gekregen. Zo was vorig jaar de Egel kerstcommercial van de Staatsloterij de grote winnaar.

Dit jaar was het woord aan de zwarte kat Frummel. De zwarte kat die geluk brengt. In een ontroerend en prachtig gemaakte commercial weet het ontwapende nieuwe baasje van een jong zwart katje dit geluk ook op waarde te schatten. Niet door de magie van het beestje voor eigen geluk te gebruiken maar juist dit geluk door te geven. En zo zit er in deze commercial ook een prachtige Kerstboodschap verwerkt. Maar nog mooier wordt het als blijkt dat de inhakende out-of-home campagne op een smaakvolle manier andere katten aan een nieuw thuis probeert te helpen. Asiels zitten nog bomvol met dakloze beestjes, die ook graag met kerst naar hun nieuwe huis willen.

De winnaar van 2020 is opnieuw; Staatsloterij.

De top 5 beste kerstcommercials 2020

  1. Staatsloterij
  2. Kruidvat
  3. Plus
  4. Jumbo
  5. Etos

 

MeMo² is een onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau gespecialiseerd in het meten, kwantificeren en optimaliseren van crossmedia reclame-effecten en het bieden van big data en modeling solutions. MeMo² stelt adverteerders, bureaus en uitgevers in staat om de effectiviteit, accountability en ROI van crossmedia-investeringen - televisie, digitaal, radio, print, outdoor, mobiel, bioscoop, evenementen en/of sponsoring - significant te verbeteren. 

Over THX

THX is een geautomatiseerd Crossmedia meetplatform. Dit platform geeft grote merken de mogelijkheid om real-time reclamecampagnes te meten op effectiviteit en ROI. THX is dit jaar bekroond als Beste Crossmedia Innovatie (Crossmedia Awards), Beste Media Research project (AMMA) en won 5 Awards(!) tijdens de prestigieuze IAB Europe Research Awards.

www.memo2.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.