Eerste waterstoftrein in Nederland

Woensdagmiddag 26 februari 2020 reed een waterstoftrein voor het eerst op het Nederlandse spoor, op weg naar de stalling in Leeuwarden. Met deze trein wordt de komende weken een aantal testritten gereden tussen Groningen en Leeuwarden. Op zaterdag 7 maart 2020 is de waterstoftrein voor publiek te bekijken. De trein staat die dag tussen 12:00 en 16:00 uur op spoor 1a van station Groningen.

Met deze testritten wordt praktijkervaring opgedaan met het rijden op groene waterstof. Dit is de eerste keer dat er in Nederland een trein op groene waterstof rijdt. Groene waterstof is waterstof die afkomstig is uit een hernieuwbare bron en die is geproduceerd met duurzame energie.

Bij de tests wordt onder andere gekeken hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken. De testritten staan 's nachts gepland tussen 27 februari 2020 en 14 maart 2020. Tijdens de testritten is er alleen testbemanning aan boord. De testen met deze trein worden gecoördineerd door DEKRA (onafhankelijke testorganisatie).

Het gebruik en de toepassingsmogelijkheden van waterstof nemen toe. In de provincie Groningen rijden al bussen op waterstof en de gemeente Groningen heeft een aantal vuilniswagens en veegwagens die op waterstof rijden. Een trein op waterstof is voor de provincie Groningen dan ook een logische volgende stap. ProRail onderzoekt als mede-initiatiefnemer of de waterstoftrein een haalbaar alternatief is op weg naar een CO2-neutraal spoor vanaf 2050. Ook Arriva ondersteunt deze ambitie en wil in de praktijk onderzoeken of waterstof ook in het treinvervoer toegepast kan worden. De waterstoftrein is van het bedrijf Alstom. Na Duitsland is Nederland het tweede land waar de trein op het spoor rijdt.

De provincie Groningen, ProRail en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero-emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een mogelijkheid om dit te doen. Bovendien zijn deze zero-emissie-treinen stiller dan de huidige dieseltreinen. De provincie Groningen (als opdrachtgever) voert deze testritten samen uit met ProRail (mede-initiatiefnemer en infrastructuur spoor), Arriva (vervoerder), Engie (leverancier groene waterstof en tankinstallatie) en Alstom (leverancier waterstoftrein) en DEKRA (onafhankelijke testorganisatie)

www.dekra.nl
www.provinciegroningen.nl
www.prorail.nl
www.arriva.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.