[Column] Rogier Bruggeman over de rol van data bij ZIGT

Wat gaat ZIGT dit jaar doen met data? Dat is natuurlijk een brede vraag. ZIGT is een datagedreven organisatie. Onze klantadviezen zijn in belangrijke mate gebaseerd op data. Onderzoeksdata, marktdata en bovenal klantdata. Daarnaast adviseren we onze klanten ook hoe ze met data om moeten gaan en helpen we ze bij het inrichten van hun datamanagement. Het belang daarvan neemt steeds verder toe en nog niet elke organisatie is hier volwassen in.

Middels een datamanagementscan maken we voor klanten langs een aantal assen een advies over te nemen stappen. Dit gaat van privacy/AVG en data ownership tot datastructureren en het inrichten van een datamanagementplatform (DMP). We helpen klanten vervolgens ook met de implementatie van deze zaken.

Natuurlijk zien we ontwikkelingen als het feit dat cookies worden verdreven door het opbouwen van profielen middels andere identifiers. Dit houdt het hele vakgebied bezig, want het heeft een behoorlijke impact voor onze adverteerders. Data blijft immers belangrijk om de juiste doelgroep online te bereiken.

Ook op het vlak van onderzoeksdata is het een spannend jaar. Vanuit de branche wordt hard gewerkt aan het Nationaal Media Onderzoek, dat losse mediumtype-onderzoeken als het Kijk- en luisteronderzoek moet gaan vervangen en waarmee we straks crossmediaal bereik kunnen gaan meten. 2021 is het jaar waarin de eerste resultaten hiervan zichtbaar worden. Hiermee worden nieuwe marktstandaarden gecreëerd. Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad de afgelopen jaren om tot nieuwe standaarden te komen, maar als we dit straks hebben zijn we in Nederland voorloper in de wereld op het gebied van bereiksonderzoek.  

Rogier Bruggeman is directeur van mediabureau ZIGT.

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.