Talpa en NEP The Netherlands ontwikkelen nieuwe AR en Live Motion Capture-techniek voor realtime tv

In partnership met Talpa (voorheen Talpa Entertainment Productions) heeft NEP de afgelopen tijd intensief gewerkt aan de ontwikkeling van de talentenshow Avastars die vrijdag 24 februari 2023 om 20:30 uur voor het eerst te zien zal zijn op SBS6.

In Avastars worden de echte en de virtuele wereld realtime samengebracht door de combinatie van Live Motion Capture technologie en Augmented Reality.

Deze combinatie van technologieën uit de broadcast en film- en game-industrie is complex en was op deze manier voorheen - realtime - niet mogelijk. NEP heeft hiervoor een workflow ontwikkeld die past binnen het productieproces van een entertainmentprogramma, die geschikt is voor een tv-studio en die ook internationaal mogelijkheden biedt om dit format uit te rollen. Deze Live-on-tape workflow is daardoor volgens de makers uniek voor deze talentenshow.

Workflow

Arjan van Westerloo, Managing Director NEP The Netherlands: “Talpa heeft ons een tijd geleden gevraagd een live-on-tape workflow te ontwikkelen waarbij Live Motion Capture en Augmented Reality gecombineerd kunnen worden in een reguliere tv-studio. Dit was een uitdaging die wij met beide handen hebben aangegrepen. In Avastars worden bekende zang- en danstalenten met behulp van Live Motion Capture, waarvoor zij een speciaal pak en een speciale helm dragen, samengevoegd tot een unieke Avastar.

Hun bewegingen en mimiek worden door meer dan 30 camera’s vastgelegd en onze technische oplossingen zorgen vervolgens voor de realtime vertaalslag naar een volledige, unieke Avastar die in Augmented Reality op het podium in de studio te zien is, en waar de mogelijkheden voor de Avastars, het decor, props, effecten en virtueel licht oneindig zijn.

Om dit allemaal live-on-tape samen te brengen hebben we nauw samengewerkt met collega-NEP bedrijven uit de Verenigde Staten en Engeland, zoals zusterbedrijven Halon en Lux Machina, die veel ervaring hebben in de film- en game industrie en ons hebben geholpen met de verfijning van de techniek voor een levensecht resultaat. Het is een uniek proces geweest waarbij alles van begin tot eind maatwerk is. We zijn onze mensen, die zo volhardend aan dit uitdagende project hebben gewerkt, heel dankbaar en we zijn trots dat het ons gelukt is.”

Intensieve samenwerking

John de Mol, eigenaar van Talpa: “We verheugen ons enorm op aanstaande vrijdag, om alle Avastars aan Nederland voor te stellen. Het is echt een intensieve samenwerking tussen NEP en Talpa geweest, waarbij Talpa vanaf het begin creatief en NEP op technisch vlak betrokken was, en waarbij de technologie en vooral de vakkundige mensen dit format mogelijk hebben gemaakt.

Wat begon als een wild idee, is uitgegroeid tot een spectaculair entertainmentprogramma met een uniek eigen productieproces. We hebben niet alleen een nieuw format ontwikkeld, maar ook een nieuwe techniek. Dit stelt ons in staat om meerdere formats te ontwikkelen met deze technologie.”

www.talpa.com

www.talpanetwork.com

www.nepworldwide.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.