Roorda zet bussen en pop-up locaties in tegen HPV

Haal zo snel mogelijk de eerste prik tegen het Humaan papillomavirus (HPV). Dat is de boodschap van de Mis ‘m niet campagne die van start is gegaan. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne waarin onder andere mobiele vaccinatielocaties door het land trekken.

De campagne is een initiatief van het RIVM en de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) en is gericht op jongeren geboren tussen 1996 en 2003. Alleen tijdens de inhaalcampagne dit jaar is voor hen de vaccinatie gratis.

Twee prikken

Omdat er tussen de twee benodigde prikken minimaal vijf maanden zit, sporen de instanties met deze campagne aan snel in actie te komen. Door het hele land worden bestaande en extra vaccinatielocaties omgedoopt tot Halte HPV, waar jongvolwassenen zonder afspraak terechtkunnen. De eerste Mis ‘m niet-prik werd deze week op het Sciencepark in Utrecht – ook een Halte HPV –gezet in het bijzijn van staatssecretaris Maarten van Ooijen (ChristenUnie).

De opkomst van de inhaalcampagne nadert inmiddels de 20 procent. Uit onderzoek blijkt dat een flink deel van de nog niet gevaccineerde jongvolwassenen wel van plan is de prik te halen. Desgevraagd geven ze aan er om verschillende redenen nog niet aan toe te zijn gekomen. Doel van de campagne is de realisatie dat voor gratis volledige vaccinatie, een eerste prik voor de zomer noodzakelijk is. Alleen twee prikken zorgen voor langdurige bescherming tegen HPV (humaan papillomavirus) en daar moet voldoende tijd tussen zitten.

Ruim 1,3 miljoen 18- tot 27-jarigen ontvingen begin 2023 een uitnodiging – 900.000 mannen en 400.000 vrouwen. Voor jongvolwassen mannen was de mogelijkheid zich te laten vaccineren tegen HPV voor het eerst, een groot deel van de vrouwen is op jongere leeftijd al gevaccineerd.

Halte HPV

Om zoveel mogelijk jongeren de kans te geven de HPV-vaccinatie te halen, rijdt de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) in de week van 5 juni 2023 met speciale vaccinatiebussen naar locaties aangeduid als Halte HPV. Ook komen er pop-up vaccinatielocaties op plekken waar veel jongvolwassenen komen, zoals bij onderwijsinstellingen en op treinstations. Uiteraard zijn ook de vaste vaccinatielocaties geopend en eveneens voor de gelegenheid omgedoopt tot Halte HPV. Het is allemaal onderdeel van de campagne Mis ‘m niet. Zo kan iedereen die de prik wil halen, deze week gemakkelijk een tussenstop maken voor een HPV-vaccinatie.

HPV

Het HPV-virus is zeer besmettelijk en wordt verspreid via intiem contact. Jaarlijks krijgen in Nederland naar schatting 1.500 mensen kanker door HPV, het gaat om zo’n 1.100 vrouwen en 400 mannen. Vaccinatie maakt de kans op HPV aanzienlijk kleiner. De HPV-vaccinatie beschermt tegen zes soorten kanker: in de mond- en keelholte en aan de penis, anus, vagina, schaamlippen en baarmoederhals. Het vaccin beschermt ook bij jongeren die al seksueel actief zijn. In Nederland werd de prik vanaf 2009 aan meisjes aangeboden, vanaf 2022 werden ook jongens uitgenodigd. Inmiddels zijn al ruim een miljoen jongeren gevaccineerd. De werking van het HPV-vaccin wordt continu onderzocht, blijvende bijwerkingen zijn daarbij niet gevonden.

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Daphne Koning, Stephanie Teelen (RIVM)  | Creatie: Sebastiaan Witteveen, Tom Klaver, Joeri Jansen  | Strategie: Nina Meijer, Floor Busch | Account: Judit de Graaff, Lieke Joosten, Tessel van der Zwet, Sterre Tiemissen, Vivian Venneker | Productie: Onno de Vent  | Fotografie: Robin de Puy | pr: exPRtease

www.hpvkeuzehulp.nl

www.rivm.nl

www.rijksoverheid.nl

www.roorda.nl

Zie ook:

Roorda ontwikkelt campagne Patiëntenfederatie Nederland

04-06-2025 | 00:00:00
Patiëntenfederatie Nederland lanceert maandag 2 juni een landelijke campagne om Nederlanders bewust te maken van de mogelijkheden van digitale zorg.

Roorda en SteamTalmark maken campagne voor UWV

02-06-2025 | 15:00:00
UWV is gestart met een landelijke employer branding-campagne die de maatschappelijke waarde van het werk bij de organisatie centraal stelt.

TBWA, Roorda, Dentsu, Joe Public winnen Goud bij Esprix 2025

16-05-2025 | 07:21:00
147 marketeers, strategen, producers en creatieven kwamen 15 mei bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het STRAAT Museum.

Deze commercials maken kans op Gouden Loeki

06-05-2025 | 09:42:00
De tien commercials die kans maken op de Ster Gouden Loeki over het eerste kwartaal van 2025 zijn bekendgemaakt.

Roorda breidt creatie- en accountteam uit

01-05-2025 | 18:49:00
Op de creatieve afdeling starten Mick Vuur en Thomas Ten Brink, terwijl Romee Witte en Gijs van der Linden het accountteam versterken.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.