Patrick Petersen: Wilt u een koopknop bij uw AI-prompt?

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

Ah, de AI-selling-toekomst is gearriveerd — en ze heeft een winkelmandje meegenomen.

OpenAI kondigt aan dat je binnenkort producten kunt kopen via ChatGPT. Jazeker, die AI waar je normaal je diepste existentiële vragen of flauwe woordgrappen aan toevertrouwt, kan straks ook een bureaustoel voor je uitzoeken of een lokale psycholoog in de aanbieding doen. De aanbiedingen zullen rondom dialogen verschijnen en gebruiken natuurlijk jouw persoonlijke geschiedenis van prompts.

Want wat is er nu natuurlijker dan een chatbot die vraagt:

Zal ik deze staafmixer aan uw winkelwagentje toevoegen naar aanleiding van uw prompt?

De AI-chatbot krijgt dus winkelknoppen en een relevant productaanbod om die kostbare gratis chatbotjes te kunnen financieren. Het lijkt een toekomstbestendige middelvinger te zijn naar warenhuis Amazon, die al jaren AI inzet bij de marktwerking van online vraag en online aanbod en AI-shopping is natuurlijk een sneer naar Google Shopping. Dit omdat juist de laatstgenoemde grossiert en EU-boetes wegens “machtsmisbruik” in het shoppingaanbod in de eigen zoekmachine.

Je stelt een simpele vraag – Wat is een goede espressomachine? – en voor je het weet krijg je een productadvies met dezelfde charme als een verkoper met commissie: vriendelijk, vlot, en nét iets te behulpzaam. Vervolgens word je keurig doorgestuurd naar de site van de verkoper, want natuurlijk, ChatGPT is slechts de slimme tussenpersoon die géén baat heeft bij jouw aankoop… toch?

In een demo voor nieuwsplatform WIRED.com demonstreerde de AI-bot hoe ChatGPT suggesties doet op basis van je voorkeuren én verzamelde recensies. Kortom, het AI-systeem weet dat jij van donkergebrande bonen houdt en dat je lage rugpijn hebt, dus voilà: een ergonomische stoel met ingebouwde latte art-functie. Doe er meteen wat prompts achteraan met de vraag hoe je zo een stoel optimaal gebruikt.

OpenAI zegt dat ze niet willen concurreren met Google, maar wel – euh – een persoonlijkere shoppingervaring bieden. Conversatiegedreven noemen ze dat. Want je hebt natuurlijk altijd al verlangd naar een diepgaand gesprek over pannenkoekpannen met een digitale butler die stiekem gesponsord is door Tefal.

De echte vraag is: wie bepaalt straks wat aanbevolen wordt?
Is het de AI? Of gewoon de hoogste bieder?

Wat zeker is: waar vroeger je AI je hielp met studeren, programmeren of relatietherapie, zal het binnenkort vragen of je er ook een keukenmachine bij wilt. Want zelfs kunstmatige intelligentie moet ergens de rekeningen van betalen.

Dus welkom in de AI-markt 2.0. Waar elk gesprek begint met advies… en eindigt met een affiliate-link.

-

Patrick Petersen RDM MA MSc is AI-expert gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.

Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein

06-10-2025 | 16:26:17
Steeds meer – vooral jonge gebruikers - zetten ChatGPT in als een soort mentale coach met blind vertrouwen

Patrick Petersen: Domme taalmodellen zoeken data

23-09-2025 | 10:47:15
De digitale alwetenden die zogenaamd slimmer zijn dan jij en ik, blijken in werkelijkheid verslaafde datavreters

Patrick Petersen: Vieze data zijn vieze AI

16-09-2025 | 11:09:41
Klimaatverandering? Even een promptje intypen en klaar: schone lucht en ijskappen die zichzelf weer lijmen. Ziekten? Vergeet decennia onderzoek
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.