[Onderzoek] Ruigrok's Trendonderzoek: What’s Happening Finance 2024

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de verwachtingen van consumenten ten aanzien van banken en verzekeraars. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat deze financiële instellingen bijdragen aan milieu en maatschappij. Dit geldt voor alle generaties, van Gen Z tot Babyboomers. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het What’s Happening Finance 2024 trendrapport van Ruigrok onderzoek en advies.

Financieringsbeleid als sleutel tot duurzaamheid in de ogen van consumenten

Consumenten zien het financieringsbeleid van banken en verzekeraars als een van de belangrijkste manieren waarop deze instellingen kunnen bijdragen aan duurzaamheid. Wanneer gevraagd naar de belangrijkste maatregelen, geeft 33 procent van de Nederlanders aan dat banken geen leningen moeten verstrekken aan vervuilende of niet-ethische bedrijven en projecten. Daarnaast wil 28 procent dat banken juist duurzame initiatieven ondersteunen.

Volgens de meeste Nederlanders is het financieringsbeleid dé manier waarop banken en verzekeraars een positieve impact kunnen maken. Bovendien vindt een kwart van de respondenten transparantie over investeringen essentieel.

Marit Klooster, algemeen directeur van Ruigrok: “De resultaten van ons onderzoek zijn duidelijk. Consumenten verwachten steeds meer dat banken en verzekeraars actief bijdragen aan duurzaamheid en hun verantwoordelijkheid hierin nemen.”

Het duurzaamheidsbeleid van banken en verzekeraars beïnvloedt beperkt de keuzes die consumenten maken

Ondanks de hoge verwachtingen rondom duurzaamheid, blijkt dat duurzaamheid slechts voor 10 procent van de Nederlanders belangrijk is bij de eventuele keuze voor een nieuwe bank. Slechts 6 procent geeft aan daadwerkelijk wel eens van bank te zijn gewisseld om deze reden.

Iets vaker maken Nederlanders een duurzame keuze uit het productaanbod van een bank, bijvoorbeeld het openen van een duurzame spaarrekening (10 procent) en beleggen in duurzame fondsen (10 procent).

Over het onderzoek

In het What’s Happening Finance 2024 rapport bekijken we de trends en ontwikkelingen over belangrijke thema’s binnen de financiële dienstverlening (zoals bankfraude en vertrouwen, duurzaamheid, financiële fitheid en de nieuwe pensioenwet). 

Het onderzoek is op eigen initiatief uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok onderzoek en advies. De doelgroep bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 1.306 Nederlanders de online vragenlijst ingevuld. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie liep van 11 september tot en met 27 september 2024.

Download het volledige rapport

Foto: www.depositphotos.com

www.ruigrok.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Meerderheid Nederlanders herkent AI-beelden niet

18-11-2025 | 08:42:46
AI biedt creatieve kansen, maar kan ook verwarring veroorzaken. Wees daarom als merk transparant over AI-gebruik in advertenties of campagnes

Van gebruikerstest naar gebruikersbegrip

14-11-2025 | 11:21:00
Ruigrok onderzoek & advies laat in een whitepaper zien waarom UX-onderzoek verder gaat dan controleren of iets werkt

[Vacatures] DPG Media zoekt een Conversation Specialist

06-11-2025 | 08:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Conversation Specialist - Amsterdam

[Vacancy] DVJ Insights has a position for Research Expert

03-11-2025 | 08:40:00
DVJ Insights is directly looking for Research Expert (Dutch speaking)

[Vacatures] DVJ Insights zoekt een Client Consultant

31-10-2025 | 07:42:00
DVJ Insights is per direct op zoek naar Client Consultant (Nederland)


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak is per direct op zoek naar SEA Specialist - Zwolle, Hybride

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.