[Onderzoek] Multiscope: Elektrische-autorijder tevreden; Tesla bekendste merk

Nederlanders met een elektrische auto zijn tevreden over hun auto. Gemiddeld beoordelen ze het eigen voertuig met een 8,7. Tesla is niet alleen het bekendste merk, maar scoort ook de hoogste klanttevredenheid. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6000 Nederlanders.

Bezitters van een elektrische auto zijn uitermate tevreden. Gemiddeld beoordeelt men de elektrische auto met het rapportcijfer 8,7. Bezitters van een Tesla geven hun auto zelfs een 9,1. Dit is significant hoger dan het branchegemiddelde. Elektrische auto’s hebben ook een uitzonderlijk hoge Net Promotor Score van +64 procent. Tesla heeft ook daar een hogere score (+80 procent) dan de overige merken.

Yves Kistemaker, marktanalist Multiscope: "In de afgelopen jaren hebben we tientallen onderzoeken naar klanttevredenheid gedaan. Maar zelden zagen we zo’n hoge NPS-score als voor de elektrische auto in het algemeen en Tesla in het bijzonder. We kunnen daarom stellen dat elektrische rijders echt verliefd zijn op hun auto."

Tesla heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid (76 procent) als we vragen naar merken die Nederlanders associëren met elektrisch rijden. BMW, Opel, Volkswagen en Toyota volgen op enige afstand. Top of mind, het eerste merk dat consumenten spontaan noemen, is Tesla met 55 procent bijna het enige merk waar consumenten direct aan denken.

Consumenten die van plan zijn een elektrische auto te kopen noemen het milieu (45 procent) als de belangrijkste reden voor aanschaf van een dergelijke auto. Drie op de tien geven als beweegreden dat de elektrische auto de toekomst is (30 procent). Een nagenoeg even groot deel vindt kostenbesparing een belangrijke motivatie (28 procent). Meer dan één op de vijf noemt de stille motor (22 procent). Niet meer hoeven schakelen is voor 8 procent een reden.

www.multiscope.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

N=5 en DELTA lanceren campagne rond wifi 7 en gaming

01-09-2025 | 17:10:33
DELTA en bureau N=5 hebben een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de merkcampagne Aan alles gedacht.

Havas Lemz en Pearle lanceren campagne Er gaat een wereld open

01-09-2025 | 16:36:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van de ontkenningsfases die vaak voorkomen bij mensen met achteruitgaand zicht.

GROHE viert 50 jaar in Nederland met jubileumcampagne

01-09-2025 | 16:21:00
De jubileumcampagne loopt van 1 september tot en met 31 oktober 2025 en is zichtbaar op televisie, social media en online kanalen.

Campagne Joe Public benadrukt dagelijkse realiteit van reuma

01-09-2025 | 11:57:00
Met een serie video’s wil het platform meer van de ruim twee miljoen mensen met reuma in Nederland bereiken en met elkaar verbinden.

Save the Children start merkcampagne met TBWA\NEBOKO

01-09-2025 | 11:18:00
De campagne wil Nederlanders laten zien dat ieder kind de potentie heeft om bij te dragen aan een betere toekomst.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.