Omnicom: Europa blijft achter bij VS en Latijns Amerika

Omnicom heeft in 2024 wisselende resultaten per continent gerapporteerd, met de Verenigde Staten en Latijns Amerika als markten met de meeste omzetgroep. In het vierde kwartaal steeg de wereldwijde omzet met 6,4 procent. In (continentaal) Europa was slechts 2,1 procent omzetgroei.

John Wren, voorzitter en Chief Executive Officer van Omnicom: “Met 5,2 procent organische omzetgroei voor zowel het vierde kwartaal als het volledige jaar, en een nog hogere groei in aangepaste ebita (operstionele winst) en aangepaste WPA, geeft onze sterke operationele uitvoering ons vertrouwen voor aanhoudende kracht in 2025.

Vanuit deze sterke positie zijn we ongelooflijk goed voorbereid op en enthousiast over de complementaire combinatie van bedrijven en culturen met onze voorgenomen overname van Interpublic. Samen zullen klanten en medewerkers profiteren van uitgebreide producten om superieure creativiteit, innovatie en effectiviteit te leveren. 

We zullen ook ongeëvenaarde datamiddelen op de markt brengen, die toonaangevend creatief materiaal op schaal produceren en geactiveerd worden door 's werelds beste mediapraktijk om meetbare omzet te genereren. We zien een aanzienlijk opwaarts potentieel door verwachte inkomsten- en kostensynergieën die de groei kunnen stimuleren die Omnicom alleen al realiseerde.”

Omzet

De omzet in het vierde kwartaal van 2024 steeg met 261,3 miljoen dollar, of 6,4 procent, tot 4.322,2 miljoen dollar. De wereldwijde omzetgroei in het vierde kwartaal van 2024 vergeleken met het vierde kwartaal van 2023 werd geleid door een stijging van de organische omzet met 212,2 miljoen dollar, of 5,2 procent. Acquisitieopbrengsten, na aftrek van verkoopopbrengsten, verhoogden de opbrengsten met 73,3 miljoen dollar, of 1,8 procent. Het effect van vreemde valuta verminderde de omzet met 0,6 procent.

De autonome groei per discipline in het vierde kwartaal van 2024 vergeleken met het vierde kwartaal van 2023 was als volgt: 7,1 procent voor Media & Advertising, 9,1 procent voor Precision Marketing, 10,3 procent voor Public Relations, 1,8 procent voor Execution & Support en 4,9 procent voor Experiential, gedeeltelijk tenietgedaan door dalingen van 4,3 procent voor Healthcare en 11,6 procent voor Branding & Retail Commerce.

De autonome groei per regio in het vierde kwartaal van 2024 ten opzichte van het vierde kwartaal van 2023 was als volgt: 9,9 procent voor de Verenigde Staten, 1,8 procent voor Azië-Pacific, 1,2 procent voor het Verenigd Koninkrijk, 16,1 procent voor Latijns-Amerika, 0,1 procent voor Overig Noord-Amerika en 1,7 procent voor Midden-Oosten & Afrika, gedeeltelijk tenietgedaan door een daling van 2,1 procent voor Euro Markets & Overig Europa.  

Kosten

De bedrijfskosten stegen met 222,7 miljoen dollar, of 6,5 procent, tot 3.636,9 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2024 vergeleken met het vierde kwartaal van 2023. Inbegrepen in de bedrijfskosten in het vierde kwartaal van 2024 zijn 14,6 miljoen dollar aan overnametransactiekosten in verband met de voorgenomen overname van The Interpublic Group of Companies, Inc. (IPG). Inbegrepen in de bedrijfskosten in het vierde kwartaal van 2023 zijn 14,5 miljoen dollar aan overnametransactiekosten die voornamelijk verband houden met de overname van Flywheel Digital.

De salaris- en servicekosten stegen met 189,8 miljoen dollar, of 6,4 procent, tot 3.143,8 miljoen dollar. Deze kosten hebben de neiging om te fluctueren met veranderingen in de omzet en bestaan uit salaris- en aanverwante kosten, waaronder werknemersvergoedingen en freelance werkkrachten, servicekosten van derden en incidentele kosten van derden. Salaris- en aanverwante kosten stegen met 4,2 miljoen dollar, of 0,2 procent, tot 1.910,3 miljoen dollar.

Servicekosten van derden omvatten kosten van externe leveranciers, wanneer het bedrijf optreedt als opdrachtgever voor het leveren van diensten aan zijn klanten. Incidentele kosten van derden die in de opbrengsten moeten worden opgenomen, bestaan voornamelijk uit klantgerelateerde reizen en incidentele out-of-pocket kosten, die rechtstreeks aan de klant worden gefactureerd tegen Omnicom's kosten. De kosten voor diensten van derden stegen met 170,8 miljoen dollar, of 19,3 procent, tot 1.054,8 miljoen dollar, voornamelijk als gevolg van organische groei in de disciplines Media & Advertising, Experiential, Public Relations en Execution & Support.

Bedrijfsopbrengsten

Het bedrijfsresultaat steeg met 38,6 miljoen dollar, of 6,0 procent, naar 685,3 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2024 vergeleken met het vierde kwartaal van 2023, en de bijbehorende marge bleef onveranderd op 15,9 procent.

Rentelasten 

De nettorentelasten in het vierde kwartaal van 2024 stegen met 11,3 miljoen dollar tot 38,1 miljoen dollar, vergeleken met het vierde kwartaal van 2023. De rentelasten stegen met 12,4 miljoen dollar tot 65,0 miljoen dollar, voornamelijk door een hogere uitstaande schuld, en de rentebaten stegen voornamelijk door hogere gemiddelde kassaldi. In augustus 2024 hebben is voor 600 miljoen dollar aan totale hoofdsom aan 5,30 procent Senior Notes uitgegeven met looptijd tot 2034. De netto-opbrengst van de emissie werd, samen met de beschikbare liquide middelen, gebruikt om de terugbetaling van 750 miljoen dollat van onze 3,65 procent Senior Notes met looptijd tot 1 november 2024 te financieren.

Nettoresultaat  

Het nettoresultaat - Omnicom Group Inc. over het vierde kwartaal van 2024 steeg met 22,3 miljoen dollar, of 5,2 procent, tot 448,0 miljoen dollar, vergeleken met het vierde kwartaal van 2023. Het aantal uitstaande verwaterde aandelen voor het vierde kwartaal van 2024 daalde met 0,6 procent tot 198,4 miljoen van 199,5 miljoen als gevolg van de netto inkoop van eigen aandelen. De verwaterde nettowinst per aandeel van 2,26 dollar steeg met 0,13 dollar, of 6,1 procent, ten opzichte van 2,13 dollar. 

De niet-GAAP aangepaste nettowinst per aandeel - verwaterd over het vierde kwartaal van 2024 steeg met 0,15 dollar, of 6,6 procent, tot 2,41 dollar ten opzichte van 2,26 dollar. De niet-GAAP-aangepaste nettowinst per aandeel - verwaterd voor het vierde kwartaal van 2024 was exclusief 29,6 miljoen dollar aan afschrijving na belastingen van verworven immateriële activa en intern ontwikkelde strategische platformactiva en acquisitietransactiekosten, en het vierde kwartaal van 2023 exclusief 25,2 miljoen dollar aan afschrijving na belastingen van verworven immateriële activa en intern ontwikkelde strategische platformactiva en acquisitietransactiekosten.

Ebita

De ebita steeg met 44,3 miljoen dollar, of 6,7 procent, naar 707,6 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2024 vergeleken met het vierde kwartaal van 2023, en de daaraan gerelateerde marge steeg van 16,3 procent naar 16,4 procent.

De aangepaste ebita steeg met 44,4 miljoen dollar, of 6,6 procent, naar 722,2 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2024 vergeleken met het vierde kwartaal van 2023, en de bijbehorende marge bleef onveranderd op 16,7 procent.  Ebita en aangepaste ebita waren exclusief afschrijving van verworven immateriële activa en intern ontwikkelde strategische platformactiva van 22,3 miljoen dollar en 16,6 miljoen dollar in respectievelijk het vierde kwartaal van 2024 en 2023. Aangepaste ebita was ook exclusief overnametransactiekosten van 14,6 miljoen dollar en 14,5 miljoen dollar in respectievelijk het vierde kwartaal van 2024 en 2023.

Risico's en onzekerheden

Wereldwijde economische verstoringen, waaronder geopolitieke gebeurtenissen, internationale vijandelijkheden, terroristische aanslagen, crises in de volksgezondheid, inflatie of stagflatie, tarieven en andere handelsbelemmeringen, het rentebeleid van centrale banken in landen die de belangrijkste markten van het bedrijf vormen en uitdagingen op het gebied van arbeid en toeleveringsketens kunnen economische onzekerheid en volatiliteit veroorzaken. Volgens de verklaring van het bedrijf zal de impact van deze kwesties op het bedrijf variëren per geografische markt en discipline.

Verklaring van Omnicom: “We houden de economische omstandigheden nauwlettend in de gaten, evenals de omzetniveaus van klanten en andere factoren. Als reactie op omzetdalingen kunnen we maatregelen nemen om onze kostenstructuur af te stemmen op veranderingen in de vraag van klanten en om ons werkkapitaal te beheren. Er kan echter geen zekerheid worden gegeven over de effectiviteit van onze inspanningen om de gevolgen van de huidige en toekomstige ongunstige economische omstandigheden, verminderde inkomsten van klanten, veranderingen in de kredietwaardigheid van klanten en andere ontwikkelingen te beperken.”

www.omnicom.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Retail Media Dashboard biedt grip op campagnedata

09-05-2025 | 10:58:33
Hoewel het Nederlandse retail medialandschap maar enkele grote spelers kent, zijn er momenteel zo’n 15 retailers actief met een retail media-propositie

Ruim 2,1 miljoen kijkers voor Dodenherdenking 2025

07-05-2025 | 12:08:00
Tijdens de uitzending van zondag 04 mei 2025 keken ruim 2.1 miljoen mensen naar de herdenking op NPO 1. In 2024 waren dit er ruim 1.9 miljoen.

Klanten lang vasthouden is een belangrijke asset van OMD

11-04-2025 | 09:58:00
OMD Nederland is genomineerd voor Bureau van het Jaar bij de AMMA’s. Volgens managing director Roland Teerenstra is klantbehoud een essentiële factor

Hearts & Science wordt mediabureau Save the Children

07-04-2025 | 09:20:23
Het mediabureau, onderdeel van Omnicom Media Group, ondersteunt de organisatie bij merkversterking en fondsenwerving.

De eerste LUBACH haalde kijkcijferrecords

02-04-2025 | 15:44:00
Arjen Lubach maakte op 24 maart 2025 zijn debuut op RTL 4 met zijn programma LUBACH
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.