Kijkonderzoek NMO start 28 augustus 2023

Op 28 augustus 2023 start het kijkonderzoek van NMO (Nationaal Media Onderzoek). Dit kondigden Ton Schoonderbeek, algemeen directeur van NMO en Patricia Kruiniger-Sonius, directeur onderzoek aan tijdens de jaarpresentatie van brancheorganisatie Screenforce.

Het kijkonderzoek zal voortaan uitgevoerd worden door Kantar waarmee afscheid genomen zal worden van GfK die (met voorganger Intomart) vanaf de start van het onderzoek in 1965 dit onderzoek uitvoerde (sinds 1987 electronisch met een people meter).

Het kijkonderzoek van NMO zal in drie fasen worden geïntroduceerd. Eerst via tv-schermen, vervolgens zal via een routermeting (Kantar Focal Meter) bij 2000 huishoudens waar 4400 mensen gebruik van maken, het dataverkeer worden gemeten zodat bezien wordt wat wordt gebruikt aan video (met name VOD en videosharing). Tenslotte zal er een meting komen voor videocontent via apps buitenshuis. De bedoeling is dat daarbij op termijn ook de 2800 deelnemers aan het NMO Luisteronderzoek betrokken worden bij het kijkonderzoek voor onder meer crossmediale rapportages.

De apps buitenshuismeting is nog in de fase van proof of concept (POC), terwijl de routermeting in ontwikkeling is. Een concrete verwachte introductiedatum daartoe noemde NMO niet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle videocontent gemeten zal kunnen worden ongeacht het device dat men gebruikt.

1850 huishoudens

NMO wil toewerken naar 1850 huishoudens met 4100 mensen waar gemeten zal worden; thans zijn er 1250 huishoudens via het bestaande kijkonderzoek waar voor NMO er inmiddels 1329 huishoudens zijn. In augustus (bij de start) moeten dit er 1650 zijn. Daarmee wil NMO de betrouwbaarheidsmarge vergroten en meer mogelijk maken met het onderzoek.  

Patricia Kruiniger-Sonius gaf aan dat er kleine verschillen zijn ten opzichte van het bestaande onderzoek. De verschillen worden wel groter bij afzonderlijke programma’s en doelgroepen maar blijven volgens de NMO-directeur onderzoek binnen betrouwbaarheidsintervallen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.kijkonderzoek.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

FCB Amsterdam met Mastercard-campagne om visuele beperkingen voelbaar te maken

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happiness Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.