Kijkonderzoek NMO start 28 augustus 2023

Op 28 augustus 2023 start het kijkonderzoek van NMO (Nationaal Media Onderzoek). Dit kondigden Ton Schoonderbeek, algemeen directeur van NMO en Patricia Kruiniger-Sonius, directeur onderzoek aan tijdens de jaarpresentatie van brancheorganisatie Screenforce.

Het kijkonderzoek zal voortaan uitgevoerd worden door Kantar waarmee afscheid genomen zal worden van GfK die (met voorganger Intomart) vanaf de start van het onderzoek in 1965 dit onderzoek uitvoerde (sinds 1987 electronisch met een people meter).

Het kijkonderzoek van NMO zal in drie fasen worden geïntroduceerd. Eerst via tv-schermen, vervolgens zal via een routermeting (Kantar Focal Meter) bij 2000 huishoudens waar 4400 mensen gebruik van maken, het dataverkeer worden gemeten zodat bezien wordt wat wordt gebruikt aan video (met name VOD en videosharing). Tenslotte zal er een meting komen voor videocontent via apps buitenshuis. De bedoeling is dat daarbij op termijn ook de 2800 deelnemers aan het NMO Luisteronderzoek betrokken worden bij het kijkonderzoek voor onder meer crossmediale rapportages.

De apps buitenshuismeting is nog in de fase van proof of concept (POC), terwijl de routermeting in ontwikkeling is. Een concrete verwachte introductiedatum daartoe noemde NMO niet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle videocontent gemeten zal kunnen worden ongeacht het device dat men gebruikt.

1850 huishoudens

NMO wil toewerken naar 1850 huishoudens met 4100 mensen waar gemeten zal worden; thans zijn er 1250 huishoudens via het bestaande kijkonderzoek waar voor NMO er inmiddels 1329 huishoudens zijn. In augustus (bij de start) moeten dit er 1650 zijn. Daarmee wil NMO de betrouwbaarheidsmarge vergroten en meer mogelijk maken met het onderzoek.  

Patricia Kruiniger-Sonius gaf aan dat er kleine verschillen zijn ten opzichte van het bestaande onderzoek. De verschillen worden wel groter bij afzonderlijke programma’s en doelgroepen maar blijven volgens de NMO-directeur onderzoek binnen betrouwbaarheidsintervallen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.kijkonderzoek.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.