
New business is zuurstof voor een bureau
[Interview] De experts van Agency Engines over new-businessstrategie, positionering, pr en AI
Bert Hagendoorn, Melanie Butter, Fred Moolhuijsen en Sander Verhof, ieder met hun eigen specialiteit, vertegenwoordigen Agency Engines. Wij spreken met hen.
Kunnen jullie je bedrijf introduceren?
Jazeker! Wij zijn Agency Engines, het bureau voor bureaus. Je kan ons zien als een buitenboordmotor om de groei van bureaus te versnellen. We bieden met zijn vieren de belangrijkste specialismen voor groei, maar je kan ons ook afzonderlijk van elkaar inschakelen: Fred Moolhuijsen is specialist in business- en salesstrategie, Bert Hagendoorn in positionering en groeistrategie, Melanie Butter in PR-strategie en -consultancy en Sander Verhof in operations en AI. We werken voor grote en kleine bureaus en helpen ze op volle kracht te laten groeien.
Fred, is een bureau zonder new-businessstrategie levensvatbaar?
Nee. New business is zuurstof voor een bureau. Daar heb je een plan en een heldere structuur voor nodig. Klanten komen bij je bureau, maar klanten gaan ook weer. Het is zaak daarop voorbereid te zijn: een goede, systematische client-retention zorgt ervoor dat de achterdeur dicht blijft en dat klanten langer blijven. Daarnaast is het belangrijk om duurzame groei te realiseren.
Een gestructureerde new-businessaanpak, aangestuurd vanuit het management - en commitment op alle niveaus - is dan essentieel. Bureaus hebben een plan nodig en moeten focus aanbrengen in hun prospectlijst. Daar horen een aantal vragen bij. Hoe ziet jouw droomklant eruit? Welke criteria horen daar verder bij? Welk type en welke segmenten? Bureaus moeten zich verdiepen in de business van potentiële klanten. Wat is hun probleem? Heb je een idee om dat op te lossen? Wat kom je brengen? Zorg dat je een verhaal hebt waar ze eigenlijk geen nee tegen kunnen zeggen.
Bert, de markt verandert hard, wat is jouw advies als het gaat om positionering?
De uitdagende markt vraagt om een duidelijk en scherp profiel van je bureau. Als het te druk is met bureaus in je categorie, bedenk dan een nieuwe categorie of claim een subcategorie. Specialisatie is natuurlijk de kans om, vanuit je kernkracht, te kiezen voor een specifieke dienst of product. Dat zou je nog verder kunnen verscherpen door je daarbij ook nog te richten op bepaalde doelgroepen, in lijn met wat Fred al zei. Bijvoorbeeld markten waar de komende jaren groei wordt verwacht. Maar je kan de positionering ook versterken met een bepaalde kijk op de markt of maatschappij, of een bepaalde overtuiging.
Toch kom ik ook nog genoeg bureaus tegen die denken dat ze er zijn als ze die keuze hebben gemaakt. Maar niets is minder waar: dan begint het pas. De positionering wordt pas zo ervaren in de buitenwereld, als die overal en continu herhaald wordt in alle uitingen van je bureau. In het gedrag, je kantoor, de events waar je spreekt, alle communicatie en pr, waar Melanie in gespecialiseerd is. Alles versterkt dan je bureaumerk: het is de kracht van de herhaling. Het is eerst zaaien, pas na een tijd kan je oogsten.
Melanie, wat is het belangrijkste voor bureaus als het gaat om strategie voor pr?
De sleutel tot een effectieve pr-strategie voor bureaus ligt voornamelijk in twee belangrijke elementen. Als eerste de inzet van interne woordvoerders. Vaak herbergt een bureau ware communicatieparels, specialisten die in staat zijn om met passie en kennis over uiteenlopende onderwerpen te spreken of te schrijven. Deze interne sterren dienen een centrale rol te spelen in je pr-strategie, waarbij hun zichtbaarheid essentieel is. Dit kan bijvoorbeeld via thought-leadershipartikelen, spreken op evenementen, of deelname als jurylid.
Ten tweede: het belang van een pr-jaarstrategie - die mag niet worden onderschat. Consistente, proactieve pr-activiteiten zijn cruciaal. Een sporadisch persbericht zenden op het moment dat een campagne al is gelanceerd, werkt niet. Dat is met hagel schieten. PR moet vanaf het begin een integraal onderdeel zijn van het marketingplan. Dit stelt je in staat om vanaf de start van een project creatiever en inclusiever te zijn in je pr-benadering, wat de betrokkenheid en impact op je doelgroep vergroot.
Sander, waar liggen de grootste kansen op het gebied van AI voor bureaus?
Dit jaar zullen AI-agents ons vakgebied ingrijpend veranderen. AI-agents kunnen taken zoals contentcreatie, campagne-optimalisatie en interactie met doelgroepen automatiseren en versnellen. Dit leidt tot een verhoogde efficiëntie en nieuwe creatieve mogelijkheden. AI-agents fungeren niet alleen als tools, maar als intelligente partners die kunnen samenwerken met creatieve teams van bureaus. Ze bieden ondersteuning bij het genereren van ideeën, storytelling en iteraties, met als resultaat snellere processen en verhoogde productiviteit. Bovendien maakt AI hyperpersonalisatie mogelijk, door realtime-content aan te passen op basis van data en gebruikersgedrag, waardoor marketingcampagnes gerichter en effectiever worden.
Een ander belangrijk voordeel is de democratisering van creativiteit. Door AI-gebaseerde automatisering kunnen kleinere creatieve bureaus met beperkte middelen concurreren met grotere spelers in de markt. AI verlaagt de kosten van complexe creatieve processen en verhoogt de toegankelijkheid tot hoogwaardige creatieve mogelijkheden. Kortom, ik zie daar erg veel kansen voor bureaus!
Wat is het laatste nieuws, voor welke opdrachtgevers zijn jullie aan de slag?
Fred heeft net een grote pitch achter de rug voor Hak waar ACE voor aan de slag gaat en werkt daarnaast voor bureau Johnny Wonder. Bert is met projecten aan de slag met positionering- en groeistrategietrajecten voor de bureaus als Kemari, Tingly, Abovo Maxlead en Level Level. Melanie werkt voor bureaus Alpha Tango, Level Level, Being There en Aidem. Ook werken we alle vier voor AndAgencyAmsterdam, die net hun rebranding hebben gelanceerd. En Sander werkt momenteel aan een AI project waar we nog niets over kunnen zeggen :-)
Verder hebben we net de vijfde editie van onze Agency Engines Drinks gegeven in Capital C, waar steeds meer bureaus op af komen. Daarnaast zijn we partner in de businesstalkshow De Boardroom, podcast en video, waar Bert sidekick van is. En we zijn bezig met een event How To Win Awards dat we samen met Kerrie Finch en Orange Lions organiseren. Tot slot zijn we bezig met de voorbereidingen voor SXSW Londen, dat begin juni voor de eerste keer buiten de VS plaatsvindt. Nee, we vervelen ons niet!
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Zijn community's de nieuwe socials?
Cannes 2025: Bert Hagendoorn & Melanie Butter
Zijn virtuele artiesten een must-have voor merken?
Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen
Bert Hagendoorn: Trends en connecties op SXSW Londen
Gepubliceerd door: Daan Dekkers