
Michiel Verstraten: Elke dag posten maakt het verschil
[Interview] Oprichter YouLynq.me over bouwen aan online reputatie
Het woord influencer duikt al zo’n vijftien jaar op in gesprekken, media en marketingplannen. Inmiddels kent elk platform zijn eigen influencers met honderdduizenden volgers, miljoenen views en flinke aantallen likes. Berichten van creators over de hele wereld vullen de sociale kanalen. Een van deze platformen is LinkedIn, waar professionals hun expertise en ervaringen delen. Sommige namen keren daar opvallend vaak terug in de tijdlijn. Hoe komt dat? Is die zichtbaarheid spontaan ontstaan of schuilt daar een andere aanpak achter? Michiel Verstraten, oprichter en eigenaar van YouLynq.me, legt uit hoe personal branding werkt in de praktijk.
Is zichtbaarheid een kwestie van geluk?
Laat ik alvast één ding meegeven: zichtbaarheid ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om richting, consistentie en duidelijke keuzes. Wat wil je vertellen? Voor wie doe je het? En hoe blijf je relevant in een stroom van nieuwe berichten? Genoeg vragen dus om bij stil te staan voordat je begint. Ik hoor vaak uit mijn netwerk dat ze begonnen zijn met posten, maar al snel vastlopen en dat is logisch. Ik heb dat zelf ook weleens gehad, maar uiteindelijk heeft het zijn vruchten afgeworpen.
Wat maakt iets de moeite waard om te delen?
In mijn geval begon het allemaal met een besluit: ik ga dit serieus aanpakken. Elke dag een post en alles zelf opschrijven. Niet gelijk een perfect uitgedacht plan, maar wel duidelijke afspraken met mezelf. Ik wilde zichtbaar zijn als ondernemer en dan niet af en toe, maar structureel. Dat betekende voor mij wel wat tijd vrijmaken, onderwerpen kiezen en er iedere dag opnieuw voor gaan zitten. In het begin vond ik dat nog weleens lastig, omdat ik niet altijd de inspiratie had voor een nieuwe post.
Ik vroeg me af wat dan precies werkt op LinkedIn, wat aansluit bij mijn doelgroep hoe ik kon voorkomen dat een bericht te gemaakt aanvoelde. Het duurde een paar maanden voordat ik de vorm en frequentie vond die bij mij past. Drie video’s per week, drie foto’s en een carrousel. Alles gericht op ondernemen, sales, marketing en LinkedIn. Niet omdat het moest, maar omdat dat is waar ik dagelijks mee bezig ben en mijn passie ligt.
Waar vind je ideeën voor content?
Na verloop van tijd begon ik patronen te herkennen. Posts waarin ik iets uitleg dat vaak aan me wordt gevraagd, doen het opvallend goed. Ook persoonlijke inzichten of observaties, zolang ze ergens over gaan, leveren veel reacties op. Ik merkte dat het werkt om mee te denken met de vragen die bij je doelgroep leven. Die kom je overal tegen, als je goed luistert: tijdens gesprekken met klanten, op events of gewoon in je persoonlijke DM’s. Daarnaast kun je natuurlijk ook zelf vragen stellen aan je doelgroep.
Wanneer zie je resultaat van al dat posten?
Sommige posts bereikten nauwelijks iemand. Andere gingen onverwacht rond. Dat hoort erbij. Ik leerde het gaandeweg. Na anderhalf jaar elke dag posten, werd ik opgenomen in de Top 20 Entrepreneurs in Nederland van Favikon. Plek 7, tussen namen waarvan ik niet had gedacht dat ik ertussen zou staan. Denk aan Bas van der Veldt (CEO van AFAS Software), Adriaan Mol (oprichter van Mollie Payments en medeoprichter van MessageBird), Marlou Volkerink (gespecialiseerd in het coachen van vrouwelijke ondernemers en oprichter van een online sportprogramma dat mindfulness integreert) en Marcel Melis (CEO of MGI). Had ik dat vooraf bedacht? Nee, maar het laat zien wat er mogelijk is als je met toewijding en structuur werkt aan je zichtbaarheid.
Moet je een expert zijn om op te vallen?
Zichtbaar worden op LinkedIn vraagt om geduld en een beetje doorzettingsvermogen, maar het is geen ingewikkeld proces. Je hoeft geen marketingmachine te zijn of de grootste verhalen te vertellen. Het begint met luisteren naar de doelgroep, goed om je heen kijken en delen wat voor jou de moeite waard is. Uiteindelijk levert het me elke dag iets nieuws op, zoals nieuwe connecties, gesprekken en inzichten.
Wat zijn de factoren die voor jou verschil hebben gemaakt?
Voor mij zijn dat er twee. De eerste is dat de beste ideeën vaak gewoon uit de gesprekken komen die je al voert. Klanten stellen vragen, collega’s delen twijfels, mensen reageren op je eerdere posts. Daar zit je input. Je hoeft niet te verzinnen wat je gaat delen, je hoeft alleen te luisteren. Als iemand iets vraagt, is de kans groot dat anderen met dezelfde vraag rondlopen. Schrijf daar iets over. Niet te ingewikkeld, gewoon helder en to the point.
Daarnaast hoeft niet alles uit jezelf te komen. Ik kijk regelmatig op YouTube, TikTok, Instagram en natuurlijk LinkedIn zelf. Niet om iets een-op-een over te nemen, maar om te zien wat mensen bezighoudt. Soms zie ik een filmpje over ondernemen of sales dat iets bij me losmaakt. Dan schrijf ik er mijn eigen verhaal bij. Geen clickbait, maar iets dat echt raakt en relevant is voor mijn netwerk.
Wat is het beste moment om te beginnen?
Zichtbaar worden vraagt geen trucjes, maar aandacht. Het hoeft daarom niet perfect te zijn en het hoeft ook niet allemaal tegelijk. Het beste advies wat ik vaak geef aan anderen is dat je vandaag moet beginnen. Schrijf iets wat je echt bezighoudt, want we liggen allemaal wel ergens wakker van. Of stel een vraag waar je nog geen antwoord op hebt. Je zult merken dat anderen je daarbij graag willen helpen. Want als je niets deelt, komt de zichtbaarheid ook niet.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Clever Strategy behaalt als eerste Inner Smile Certificering
eFaktura.nl lanceert BUKKI voor anderstalige ondernemers
Smartshore: Werknemerswelzijn verdient vaste plek in beleid
Een op vijf Nederlandse ouderen niet blij met woning
Floors Group neemt Laminaat.nl over
BOAS hangt vuile was van de mode-industrie buiten
Werkgeluk volgens Inner Smile Company geen bijzaak meer
Beep for Help rolt dienst uit voor zakelijke markt
Nederlandse digital nomad mist familie, vrienden én fiets
Nina Derwael ambassadrice van elektrisch automerk VOYAH
Duurzame groei, impact en de toekomst van pr
De transitie naar een love brand
Werkgeverskeurmerk Inner Smile Certified gelanceerd
Operatie Sterk Water lanceert wervingsplatform
Nederlandse betaaldienst Klearly haalt 6 miljoen euro groeikapitaal op
Gepubliceerd door: Daan Dekkers