[Merken100 2024] Roxanne Pinckers: Mastercard zet zich al jaren in voor duurzaamheid en financiële inclusie
Mastercard is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Roxanne Pinckers, Director of Marketing & Communications bij Mastercard.
Kun jij Mastercard introduceren en wie is de doelgroep?
Mastercard is een wereldwijd betaaltechnologiebedrijf. Het is onze missie om een inclusieve, digitale economie te creëren. Dit doen we door transacties veilig, eenvoudig, slim en toegankelijk te maken. Door constante innovaties ontwikkelen we de manier waarop we betalen. Met cybersecurity maken we het veiliger, en met bijvoorbeeld open loop oplossingen zoals in- en uitchecken met je betaalpas in het OV in samenwerking met Translink, maken we het weer makkelijker.
Uiteindelijk is ons doel dat iedereen makkelijk en veilig kan betalen, op een manier die voor hen prettig is. Onze consumenten doelgroep is daardoor ook erg groot, want iedereen in Nederland heeft met betalingen te maken. Aan de andere kant hebben we ook B2B klanten zoals banken, payment service providers en andere grote (financiële) organisaties. Uiteraard differentiëren we in onze strategie op deze verschillende doelgroepen.
Wat zijn de kernwaardes van het merk Mastercard?
In alles wat we doen gaat het om veiligheid, snelheid, gemak en inclusie. Door constant te innoveren en te blijven kijken naar nieuwe ontwikkelen zorgen we dat we altijd klaar zijn voor de toekomst.
Is het een doelstelling van Mastercard om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?
Mastercard zet zich al jaren in voor duurzaamheid en financiële inclusie. Dit alles is een integraal onderdeel van onze bedrijfsfilosofie: we kunnen als bedrijf niet succesvol zijn op een planeet die faalt. Mastercard en onze klanten bereiken samen bijna 3 miljard consumenten en zakelijke kaarthouders. We vinden het belangrijk om iets te doen met dit gigantische bereik.
Een van de grootste global projecten binnen duurzaamheid is de Priceless Planet Coalition, met als doel om samen met onze partners voor 2025 100 miljoen bomen te planten.
Daarnaast is financiële inclusie een structurele pijler binnen onze strategie. Zo hebben we drie jaar geleden True Name gelanceerd in Nederland, waarmee transgender en non-binaire personen hun gekozen, echte voornaam op hun betaalkaart kunnen zetten.
En dit jaar introduceerden we Touch Card met ING; voelbaar verschillende hoekjes in je betaalpas en je creditcard, waardoor mensen met een visuele beperking hun betaalpassen makkelijker kunnen onderscheiden. Ontzettend toffe projecten om aan te werken!
De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Mastercard ook veranderd en als ja; hoe?
We evolueerden als merk door onze letters uit het logo te halen. Mastercard behoort tot de selecte groep merken die zonder letters een herkenbaar logo hebben. Als je de twee gekleurde bollen ziet, weet je dat het Mastercard is en dat logo lieert weer aan makkelijk, veilig en snel. 80% herkent Mastercard alleen al aan de kleuren. Dat is een mega aantal!
De afgelopen jaren is onze multi-sensory marketingstrategie ook een steeds grotere rol gaan spelen. In een wereld waar consumenten visueel worden overladen, maken we gebruik van de kracht van ons geluid (de Mastercard Sonic) om door de ruis heen te breken en op een unieke manier de aandacht te trekken. Door verder in te spelen op zicht, geluid, geur, aanraking en zelfs smaak, herdefiniëren we wat het betekent om verbinding te maken met ons publiek.
Hoe bepaalt Mastercards waar op wordt gefocust? Bijvoorbeeld welke partnerships aangegaan worden?
Om consumenten te betrekken bij je merk wordt passiegedreven en ervaringsgerichte marketing steeds belangrijker. Omdat wij zo een grote doelgroep hebben is dit al lange tijd een geïntegreerd onderdeel van de strategie. Via een onderzoek dat we jaarlijks wereldwijd uitvoeren, genaamd het ’Passierapport‘ , doen we, zoals de naam al doet vermoeden, onderzoek naar consumenten hun grootste passies. Hieruit is onder andere gebleken dat dat 73% ervaringen belangrijker vindt dan spullen en hier dan ook graag geld aan spendeert. Een partnership moet dus passen binnen onze belangrijkste passies.
Zo hebben onze consumenten een grote passie voor muziek, deze passie is in Nederland zelfs de hoogste van Europa. Door dit partnership verbinden we wereldwijd meer dan 100 miljoen kaarthouders met deze passie, door hun exclusieve toegang tot voorverkooptickets en premium zitplaatsen bij concerten te geven. Een te gek partnership waar we komend jaar nog veel van gaan horen.
De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.
Kaarten voor M100 Summer Edition
De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA
[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom
[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?
[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing
[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud
Gepubliceerd door: Pie Kamau