Lucas Nutbey (DEPT): Wat is de impact van de handelsoorlog?

Over hoe DEPT klanten probeert te helpen de juiste koers te kiezen bij de handelsoorlog

De Amerikaanse president Donald Trump heeft een handelsoorlog veroorzaakt met de invoering van importtarieven. DEPT wil klanten helpen die hierdoor geraakt worden en heeft een strategieteam samengesteld om er voor klanten op te kunnen inspelen. We spreken hierover met Lucas Nutbey. Hij is verantwoordelijke voor strategie in Europa bij DEPT 

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

We zijn groot in zowel de Verenigde Staten als Europese Unie; ik denk dat rond 40 procent van onze klanten uit de Europese Unie komt en circa 40 procent uit de Verenigde Staten. We zien een heel volatiele situatie ontstaan die telkens verandert. Tegelijkertijd werd het stil. Daar willen we op inspelen.

We analyseren proactief voor klanten welke bedreigingen, maar ook welke eventuele kansen het biedt en kijken waar merken naar alternatieven kunnen kijken.

Hoe gaan jullie te werk?

We kijken per bedrijf en maken dan een analyse in hoeverre een bedrijf problemen ondervindt. Het maakt uit om wat voor producten het gaat en hoeveel men zakendoet met de Verenigde Staten en omgekeerd.

Wat zijn dan oplossingen?

Het hangt van de situatie af, maar oplossingen kunnen zijn om bijvoorbeeld in de Verenigde Staten te kijken naar alternatieve doelgroepen. Soms is het kansloos. We bepalen ook samen wat er nodig is om op zijn minst je merkbekendheid op peil te houden. Dan is het bijvoorbeeld ook denkbaar dat je kijkt naar andere landen waar het merk nog niet zo actief is. Een voorbeeld is dat veel merken centraal/Oost Europa en het Midden-Oosten nog niet altijd hebben verkend als doelgebied.

Vaak hebben bedrijven de initiële reacties om te stoppen met hun marketing en in feite de stekker eruit te willen trekken en/of te wachten. Ik snap dat, maar op het moment dat je stopt met je marketing gaat het snel met een daling van de bekendheid van je merk. Als je daarna wil terugkeren kost dat veel inzet en energie, daarom is dat zonde, want onbekend maakt onbemind.

Wij willen kijken hoe het mogelijk is in de huidige omstandigheden ervoor te zorgen dat merken overeind blijven.

Hoe zit het dan met de media-inkoop die vaak al langer tevoren is afgesproken?

Bedrijven zitten inderdaad er soms mee dat ze voor langere periodes media hebben ingekocht. Wij willen kijken hoe daarmee het best kan worden omgegaan en pleiten meer voor bijvoorbeeld daytrading en daarmee het inbouwen van flexibiliteit.

Hoe kijk je naar de digitale infrastructuren, die zijn vaak ook Amerikaans?

Dat klopt. We adviseren echter ook altijd om zaken te doen met de lokale spelers. In Nederland heb je bijvoorbeeld Bol (van AholdDelhaize), dat groot is en niet onderdeel is van de big tech.

Als je naar andere afzetmarkten kijkt, wat is daarbij mogelijk?

Je kunt vrij makkelijk via marketplaces (Amazon) en social-mediabereik een eerste marktaandeel behalen. Het is wel een investering voor de lange termijn. Maar met dankzij AI en automation kun je sneller dan voorheen in nieuwe landen actief worden.

Wij zeggen met andere woorden: blijf focussen, kijk welke doelgroepen je nog kunt aanspreken om het merk te laten groeien en gebruik de bestaande infrastructuren om in landen actief te worden waar je dat nog niet bent.

Jullie doen dit kosteloos voor bestaande klanten?

Ja, dat klopt. Het is moeilijk voor de bedrijven en merken om te beslissen wat wijsheid is en om soms draconische beslissingen te nemen, en wij willen ze daarbij helpen. Voor Amerikaanse merken geldt uiteraard andersom hetzelfde.

Hoe kijk je dan aan tegen mogelijke maatregelen tegen Amerikaanse big tech?

Dat is niet aan de orde nu, maar er zijn wel wat geluiden. Wij zeggen: kijk ook naar lokale spelers, maar we zien dat de heffingen vooral over producten gaan. Anderzijds zijn er in Europa soms geen Europese alternatieven voor bepaalde big tech.

Wij zeggen ook: diversifieer: gok niet op een platform, maar kijk naar verschillende platforms, dus maak je niet te afhankelijk. Soms is de realiteit minder divers. In Duitsland heeft Amazon bijvoorbeeld een marktaandeel van meer dan 60 procent.

Hoe reageren klanten?

Ze zijn blij met onze analyses. Met name de duiding en duidelijkheid waar we mee komen, worden gewaardeerd. We willen kijken vanuit de gedachte wat is mogelijk in plaats van wat is onmogelijk. Dezelfde houding hadden we tijdens de coronacrisis.

Toch blijft het onvoorspelbaar?

Ja. En dat is vervelend, maar je kunt dingen incalculeren en scenario’s gaan uittekenen.

Eerst was duidelijk hoe de markt eruitzag, dat is nu allemaal anders. We zullen dan ook anders moeten gaan denken.

www.deptagency.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DEPT ontwikkelt Bijenkorf-campagne feestdagen

08-12-2025 | 09:34:29
DEPT heeft de feestdagen-campagne van de Bijenkorf ontwikkeld en maakt deel uit van de 155-jarige jubileumviering. Die jubileumviering startte tijdens de herfst/wintercampagne

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

DEPT ondersteunt bol met AI-gestuurde Cadeauhulp

28-11-2025 | 11:28:00
Bol introduceert deze week de Cadeauhulp in de bol-app, een AI-functie die klanten helpt sneller een geschikt cadeau te vinden.

Pol Hoenderboom maakt overstap van DDB naar DEPT

24-11-2025 | 08:50:00
In zijn functie geeft Hoenderboom creatieve leiding aan klanten in Amsterdam, waaronder bol, Logitech, Wero, Philips, Grolsch en de Bijenkorf.

DEPT ontwikkelt strategie achter cashloze Wero Thrift Club

19-11-2025 | 09:26:20
In Berlijn vond de eerste Wero Thrift Club plaats, een cashloze thriftmarkt waar alle transacties via Wero verliepen.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.