Lowlander kiest voor alcoholarm en alcoholvrij bier

Bierbrouwer Lowlander legt zich vanaf dit jaar volledig toe op bier met een maximaal alcoholpercentage van 3,5 procent, zogeheten no & low. Het bedrijf kiest hiervoor nu uit onderzoek is gebleken dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit.

Het onderzoek is in opdracht van Lowlander uitgevoerd door Future of Food Institute. Het onderzoeksbureau berekende dat de Nederlandse horecaondernemers hun omzet potentieel op dranken met 16 procent kunnen verhogen met een beter aanbod alcoholvrij en -arm bier. Omgerekend naar omzet in Nederland is dat in totaal 437 miljoen euro.

Bewuster alcoholgebruik onder Gen Z en millennials

Het onderzoek bracht alcoholgebruik en -mindering, van Nederland in kaart en wijst op een groeiende trend van bewuster alcoholgebruik onder jongere generaties. Hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken, blijkt uit de cijfers. Zo drinkt 49 procent van Gen Z wekelijks of vaker, terwijl dit percentage bij millennials (56 procent), Gen X (57 procent) en babyboomers (61 procent) hoger is.

39 procent van de alcohol-drinkende Nederlanders is de afgelopen 5 jaar minder gaan drinken. Bijna een kwart van de Gen Z'ers zegt te willen minderen met alcohol (23 procent), terwijl dit percentage bij de oudere generaties (Gen X en Boomers) lager is.

Horeca mist kansen

Het onderzoek toont aan dat horecaondernemers die het aanbod van no & low negeren, daardoor kansen en omzet laten liggen. Wanneer er geen aanbod van no & low bier is dan besluit 60 procent van de gasten (die wel eens alcoholvrij of alcoholarm bestelt) een frisdrank of water te bestellen, en ruim een vijfde van de vrouwen switcht naar bronwater.

Frederik Kampman, founder van Lowlander: “Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat in hoe we met alcohol omgaan. We zien een toekomst voor ons waarin geen of minder alcohol drinken normaal is tijdens sociale gelegenheden.”

www.lowlander.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Seeders benoemt Chris de Vries tot CTO

02-10-2025 | 09:20:54
Hij start per direct en gaat leidinggeven aan de technologische koers van het internationale marketingbureau.

Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

30-09-2025 | 16:32:09
In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

FCB Amsterdam met Mastercard-campagne om visuele beperkingen voelbaar te maken

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happiness Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.