
KesselsKramer ontwikkelt campagne Stichting 113 Zelfmoordpreventie
Veel ouders met jongvolwassen kinderen weten niet goed hoe ze moeten reageren als ze merken dat hun kind last heeft van mentale problemen of suïcidale gedachten. Daarom wil Stichting 113 Zelfmoordpreventie ouders helpen om een goed gesprek te beginnen. Via een campagne door KesselsKramer met de boodschap: Praat er niet omheen. Laat zien dat je ze ziet. wordt er aandacht gevraagd voor dit onderwerp.
Als je merkt dat het niet goed gaat met je kind, weet je niet altijd wat je moet zeggen. Om met elkaar in gesprek te blijven, val je terug op dezelfde vragen: “Hoe was het op school vandaag? Heb je nog iets leuks gedaan?” Juist als je het gevoel hebt dat je kind mentaal worstelt of misschien zelfs last van suïcidale gedachten heeft, is het belangrijk om er niet omheen te praten. Om er rechtstreeks naar te vragen. Met vragen als: “Even iets anders, hoe gaat het echt met je? Hoe voel je je de laatste tijd? Denk je weleens aan de dood?”
Het gesprek voeren
KesselsKramer creëerde een audioboodschap, social content en een landingspagina. Naast relevante radiozenders bereikt de audio advertentie ouders via gerichte podcasts. Het doel is om ouders te helpen met hoe je een goed gesprek voert en hoe je kunt vragen naar zelfdodingsgedachten als je een vermoeden hebt dat een jongvolwassen kind daar last van heeft.
Babette Tierie, communicatieadviseur 113: "Praten over zelfdoding is belangrijk om het te voorkomen. Vaak doen jonge mensen dat met leeftijdsgenoten en kloppen ze minder snel aan bij hun ouders. Daar zijn allerlei redenen voor: ze voelen zich beter begrepen door hun vrienden of willen hun ouders niet lastig vallen. Toch is juist een gesprek met een ouder of een andere betrouwbare volwassene belangrijk om samen te kijken welke hulp nodig is. En een eerste stap te zetten waardoor een jongvolwassene zich daadwerkelijk beter gaat voelen."
Stef van der Heijden, Strategy Director KesselsKramer: "De gemiddelde leeftijd waarop jongeren uit huis gaan is 24 jaar, en deze leeftijd wordt steeds hoger. In deze vormende fase kunnen ouders een belangrijke rol spelen, vooral als ze durven en leren praten over mentale problemen of zelfdoding. In de campagne gebruiken we herkenbare vragen die ouders vaak aan hun kinderen stellen, om te laten zien dat je soms ook iets anders kunt vragen, zodat je een gesprek over zelfdoding kunt beginnen."
1K Z1E J3
Deze campagne is onderdeel van de meerjarige campagne 1K Z1E J3. De campagne roept de samenleving op om oprechte aandacht te hebben voor mensen in je directe omgeving. Vooral als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat met de ander. Alleen samen kunnen we voorkomen dat mensen radeloos en eenzaam sterven door zelfdoding, en daar draagt de Praat er niet omheen-deelcampagne aan bij.
Credits:
Opdrachtgever: Stichting 113 Zelfmoordpreventie | Bureau: KesselsKramer | Mediabureau: Mediaplus
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
KesselsKramer maakt campagne voor Terre des Hommes
KesselsKramer ontwikkelt identiteit voor Leidse podia
KesselsKramer en STABILO lanceren Start Beginning-campagne
KesselsKramer en Museumvereniging lanceren vervolgcampagne GA! Zoals je bent
KesselsKramer ontwikkelt publiekscampagne Nationaal Comité 4 en 5 mei
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen