[Interview] Willemijn van Hussen over sonic branding en Tambr

Willemijn van Hussen is samen met Niels de Jong oprichter en eigenaar van het sonic-branding bureau Tambr. We spreken haar over onder meer het 5-jarig bestaan, het fenomeen sonic branding en meer.

Kan je uitleggen wie jullie zijn en wat jullie doen?

Wij laten muziek werken voor merken en campagnes. Creativiteit en data gaan bij ons hand in hand. Natuurlijk maken we heel toffe en prijswinnende muziek, maar we willen óók zeker weten dat het werkt. Twee elementen staan daarom bij ons centraal. Ten eerste is dat onze eigen sonic branding methodiek die gebruik maakt van de laatste wetenschappelijke inzichten en ons eigen muzikale AI. Ten tweede is dat onze community van eigenzinnige makers, die vol in het muziekleven staan en de tijdgeest moeiteloos weten te vertalen.  We selecteren voor elk merk een eigen componist/ producer die we opleiden en briefen volgens onze methodiek. Zo gaat je merk opvallen én weet je dat de muziek zijn werk zal doen.

Zijn er bepaalde klanten waar jullie je op richten?

We richten ons op marketeers die durven te kiezen voor audio als brand asset en die hierin voorop willen lopen. Ook richten we ons op bureaus die niet bang zijn om creatief uitgedaagd te worden om eens een andere route te bewandelen. Vanuit onze methodiek is er veel ruimte voor een creatieve samenwerking met toffe componisten, terwijl de lange termijn gewaarborgd blijft.

En nee, dat is niet door overal eenzelfde soundlogo achteraan te plakken, maar door echt te kiezen voor een eigen geluid waarmee je vervolgens kunt gaan spelen. Trek de parallel maar eens met een film of serie: elke scene vergt een andere intensiteit van muziek, maar de rode lijn blijft gewaarborgd. Dát voor merken bewerkstelligen, daarin zien wij ons echt als voortrekkers.

Naast klanten zij er voor ons net zo belangrijke stakeholders: onze componisten en producers. Zij zijn onze ruggengraat: bijzondere makers met een heel eigen geluid.

Wat is het belang van audiobranding?

Dat is simpel: Als je er niets aan doet, laat je de belangrijkste trigger voor merkherkenning links liggen. Onderzoeken wijzen dat keer op keer uit en tóch blijven merken te veel op elkaar lijken in het audiolandschap.

Hoe komt een audio identiteit tot stand?

Wij duiken diep in het merk voordat we ook maar iets gaan maken. Onze strategische sessies worden enorm gewaardeerd door onze klanten: we horen vaak dat ze het merk nog veel beter zijn gaan begrijpen met audio als metafoor. Uiteindelijk gaat het erom dat we de juiste associaties en het juiste gedrag weten te triggeren. We gebruiken allerlei manieren waaronder ons muzikale A.I. om dat  boven water te krijgen.

Vervolgens stellen we een kraakheldere briefing op voor een door ons specifiek geselecteerde maker. Bij ons zijn er dus geen uitgebreide frustrerende en slecht betaalde demo-rondes.  Bij ons hoeven makers nooit voor niks of weinig te pitchen, want we kiezen hen uit om hun eigen unieke geluidsidentiteit. En daarmee zitten 9 van de 10 keer “spot-on” als we eenmaal gaan produceren.

Welke trends zie je in de wereld van audiobranding?

Audiobranding is de trend op zich. Meer en meer merken zijn zich bewust van de kracht van audio. Daarnaast zien we een opleving in radio: een medium waar traditionele tv merken, bijvoorbeeld FMCG (fast-moving consumer  goods), nu meer belangstelling voor krijgen. Dat is dan vaak weer een reden om eens kritisch naar je eigen geluid te kijken of beter: luisteren.

Hoe kijk je terug naar 2023?

2023 was voor ons een jaar van groei: groei in mooie merken en bureaus waarvoor we werken en bijzondere makers. Ook lanceerden we de soundlogo top 30, waarin we hebben gekeken wat we kunnen leren van goede sound logo’s en welke Nederlandse sound logo’s het beste herkend worden. Zie het als een eerste benchmark in audio branding.

Wat verwacht je van 2024?

Wij zullen onze trouwe merken optimaal blijven ondersteunen in het vasthouden en uitbreiden van audio als brand asset. De marketeers en bureaus die in ons geloofden sinds onze start, zitten voor altijd in ons hart. Dank! Daarnaast zal daar zeker het nodige bijkomen aan nieuwe merken en bureaus en daar zijn we helemaal klaar voor.

Hoe ziet jullie organisatie eruit?

We hebben een vast team van 4 personen op kantoor maar de community van makers is veel groter. Bij de activiteiten die we regelmatig voor onze componisten en producers organiseren zijn we met 15 tot 20.

Jullie hebben naast de hoofdvestiging, onlangs een Amsterdams kantoor geopend. Wat is de gedachte daarvan?

We werken veel samen met bureaus die in Amsterdam zitten en dan is het soms handig om elkaar snel even te kunnen treffen, in de studio bijvoorbeeld. De hoofdvestiging blijft in Rotterdam hoor, want die stad zit in ons DNA: wars van poeha en recht door zee.

www.tambr.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

[Case] Giesbers Retail: DA - De vriendelijke specialist

04-06-2025 | 15:54:00
DA wil zich nadrukkelijk onderscheiden als de vriendelijke specialist. Giesbergsretail en Hippo Creative Studios hebben dit vertaald naar een tv-commercial

Heinz-jingle scoort hoogste herkenning in onderzoek TAMBR

22-05-2025 | 09:40:16
De klassieke jingle van Heinz Sandwich Spread blijkt ook na vijftien jaar afwezigheid nog stevig in het geheugen van consumenten te zitten.

Willemijn van Hussen (TAMBR): Audio is je merkstem

10-04-2025 | 11:00:00
Willemijn van Hussen is te gast bij Marketing Report TV. Zij vertelt over de herkenbaarheid van soundlogo’s, stemmen en sonic branding

Live happy van TUI bekendste soundlogo van touroperators

12-02-2025 | 09:23:00
Het soundlogo van TUI is in korte tijd uitgegroeid tot de bekendste jingle in de reisbranche. Live Happy werd in 2022 gelanceerd, maar is inmiddels bekend bij driekwart van de consumenten.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.