[Interview] Willem-Albert Bol: Innovatie praktisch toepasbaar maken is essentieel voor klanten

Willem-Albert Bol is CEO bij Abovo Maxlead. We spreken hem over de synergie tussen de verschillende bureau-onderdelen en de rol van innovatie.

Kun jij Abovo Maxlead introduceren?

Abovo Maxlead is het grootste onafhankelijke media-, content- en performance marketingbureau van Nederland. Ons team van 230 collega’s in Hoorn en Oegstgeest werkt onder motto Daagt je uit. Wij willen onszelf en klanten prikkelen om juiste stappen te zetten naar groei. Die eigenzinnige mentaliteit past het beste bij de uitdagers. Die merken die nog geloven in offensieve marketing. Zij willen kansen pakken en verzilveren via slimste klantenreis. Wij zijn daarover hun beste kritische en onafhankelijke adviseur.

Hoe ziet de synergie tussen Hoorn en Oegstgeest eruit?

In Hoorn zit Abovo Media, dat zich vooral richt op vroeg in klantenreis: zichtbaarheid en overweging creëren. In zowel Hoorn als Oegstgeest zit AM Beyond*, ons contentlabel. Zij richten zich vooral op het middenstuk van de klantenreis: zorgen dat er onderscheidend vermogen wordt geladen en klant zich verder oriënteert. In Oegstgeest werken de collega’s van het Maxlead-team met grote bevlogenheid op performance-marketing. Het spel optimaal online spelen om conversie en leads te genereren. De optelsom van alle teams geeft klanten de kans om de gehele klantenreis naar een hoger niveau te brengen.

Vinden jullie mediaplanners televisie ondertussen ook een beetje duur worden?

Wat is duur? Alles gaat om het geleverde effect versus de kosten. Televisie is zeker in prijs gestegen, dat is niet te ontkennen. Daar moet je als bureau en ook als merk best kritisch over zijn. Het blijft namelijk vreemd dat door schaarste en niet door meer bereik de prijzen zo omhoog gaan. Anderzijds weten wij ook wat het medium nog steeds kan veel resultaat kan opleveren. Dan moet je dus de juiste afwegingen maken. Wat vooral opvalt, is dat nieuwe prijsbeleid toetreders afremt. Nieuwe en jonge merken die het medium willen toevoegen, schrikken af als prijsbeleid te rigide wordt.

Begin 2023 lanceerde Abovo Maxlead de campagne-optimalisatietool AM Media.tech. Wat is het en hoe succesvol was de introductie?

AM Media.tech is niet één tool, niet één data-trucje. Dit team van 25 personen levert een breed scala aan data- en media-tooling om (online) media-inzet te verbeteren. Wij hadden voor dit jaar al best ambities, maar na eerste kwartaal schieten wij over onze doelstellingen. Onze klanten zien gelukkig steeds beter dat effectieve marketing-investering, door juiste data ondersteund, aantoonbaar effectiever worden. Zo hebben wij voor bijvoorbeeld voor de koppeling tussen online verkeer en tv-inzet de Spotanalyzer. Zien, ontdekken en doorvoeren van beste schema’s voor tv-commercials. Wat is beste mix van zenders, tijdsvakken en indeling om tot hoger resultaat te komen? Met nu bijna 10 miljard online impressies, kan je heel robuust voorspellingen doen wat betreft de impact van campagnes.

Waarin investeert Abovo Maxlead om optimaal competitief te blijven?

Dat is op meerdere vlakken: onze innovatie, onze mensen en onze diensten. In het snel veranderende medialandschap kan geen enkel bureau stilstaan. Je moet met (data-)oplossingen effect kunnen aantonen. Onze klanten verwachten goed onderbouwde adviezen en analyses. En dat begint altijd met de mensen die aan de knoppen zitten. Vervolgens moet daar tooling bij. Ten slotte komt het terug op ondernemerschap en het product- en dienstenportfolio dat je klanten weer kunt aanbieden. Het praktisch toepasbaar maken van innovatie is essentieel om bestaande en nieuwe klanten te overtuigen.

Waarom willen de beste mensen in het vak voor Abovo Maxlead werken?

Dat is niet zo’n moeilijk antwoord: ze willen werken bij een eigenzinnige en ondernemende club. Bij alle bureaus werken capabele mensen met kennis van zaken. Wij moeten het verschil maken op mentaliteit. Wij zoeken daarom de uitdagers in het vak. En als jij jezelf in dat profiel herkent, hebben wij altijd plek voor jou. Onze klanten zien dat ook. Wij horen van hen dat zij graag werken met die kritische en onafhankelijke blik van onze mensen. Er zijn al te veel jaknikkers in het vak.

www.abovomaxlead.nl

 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.