[Interview] Stéphane Coruble (RTL AdAlliance): in plaats van verbieden, is samenwerken beter

Stéphane Coruble is CEO van RTL AdAlliance. RTL AdAlliance is de international reclameverkooporganisatie van RTL Group. We spreken hem in het kader van het Londense congres Future of TV Advertising Global 2023.

Veel mensen in de branche kennen AdAlliance, maar kennen RTL AdAlliance niet. Kun je uitleggen wat RTL AdAlliance is en waarom het ook in Nederland relevant is?

Wij zijn het internationale Total Video-verkoopkantoor voor Europese omroepen en media-eigenaren, niet alleen binnen de RTL Group, maar ook voor een enorm portfolio van partners van derden. We willen een toegangspoort creëren tot effectieve en merkveilige broadcast-, print- en digitale premiumomgevingen voor internationale adverteerders die een effectief Europees publiek willen bereiken. Met een sterke portfolio van media in eigendom van RTL Group, waaronder RTL Nederland valt, maar ook erkende merken van derden, waaronder Telegraph, The Guardian, Prisma Media, Le Figaro en Neue Zürcher Zeitung, omroepen zoals ITV plc in het Verenigd Koninkrijk of Rai in Italië, en invloedrijke CTV-spelers zoals Samsung, LG en Pluto TV (van Paramount).

RTL AdAlliance kan het best worden gezien als een aanvulling op lokale verkoopkantoren zoals Ad Alliance op de Nederlandse markt. Wij zijn de internationale verkoopafdeling die de lokale consolidatie-inspanningen van RTL aanvult om de advertentieverkoop voor adverteerders en media-eigenaren op alle niveaus te vereenvoudigen. Ad Alliance is de nationale verkoopkampioen op de Nederlandse markt.

Als Europees mediaverkoophuis voor adverteerders wereldwijd fungeren we als eerste aanspreekpunt voor merken die meerdere markten willen bereiken of nieuwe markten willen betreden. Als een Nederlands bedrijf bijvoorbeeld de advertentiemarkten in Frankrijk en Spanje wil betreden, zijn wij hun aanspreekpunt in Nederland. Als een in de VS gevestigd merk van plan is om op meerdere Europese markten te adverteren, zijn wij degenen die hen toegang geven tot inventaris in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Oostenrijk en België.

RTL AdConnect, G+J i|MS en smartclip media fuseerden in februari 2022. Begin 2023 werd de naam RTL AdAlliance aangekondigd voor het gecombineerde bedrijf. Kun je vertellen hoe de fusie tot stand is gekomen en wat dit betekent voor klanten?

Onlangs hebben we ons fusieproces kunnen afronden door het opzetten van verenigde juridische entiteiten in alle markten. Dat geeft ons nog meer mogelijkheden om een eenvoudige en gebruiksvriendelijke infrastructuur voor Europese media-inkoop op te bouwen. We volgen vier principes: Unificatie, vereenvoudiging, innovatie en intelligentie.

We geloven in een advertentiemodel waarin de consument centraal (consumer centric) staat. Door de consument op de eerste plaats te zetten en de advertentie-inkoopervaring zo efficiënt mogelijk maken, wordt de beste impact voor de adverteerder gecreëerd. Daarom verenigen we lokale Europese mediakampioenen in één wereldwijd portfolio. Adverteerders krijgen eenvoudig toegang tot dit uitgebreide portfolio via één contactpunt en één inkoopplatform.

Daarnaast zijn we bezig met de overgang van klassieke media, zoals lineaire televisie, naar digitale en addressable tv door gebruik te maken van de technologische expertise binnen RTL Group. Door te investeren in inzicht en expertise geven we onze klanten datagestuurde begeleiding die is afgestemd op de veranderende marktdynamiek, zodat ze weloverwogen investeringsbeslissingen kunnen nemen.

In Nederland zien we een afname van het tv-schermgebruik (met een relatief groot belang in ander gebruik [dat zijn streamingdiensten]. Hoe beïnvloedt dit uw bedrijf en hoe gaat u hiermee om?

Videokijken verandert structureel en permanent. In juli 2023 daalde lineair tv-kijken in de Verenigde Staten voor het eerst onder de 50 procent van het videogebruik. In Europa is het lineaire tv-kijken nog steeds aanzienlijk hoger dan in de Verenigde Staten. Maar de trends zijn vergelijkbaar: een afnemend bereik voor lineaire tv-kanalen, terwijl het gebruik van streaming aanzienlijk blijft.

Zie dit schema:

Veranderende schermgewoonten. Evolutie van de Europese gemiddelde dagelijkse tv-kijktijd; totaal aantal personen 2000-2022, in minuten.

De exponentiele groei van contentplatforms, van traditionele Broadcaster Video on Demand (BVOD) tot Subscription Video on Demand (SVOD), Advertising Video on Demand (AVOD), Free Ad-Supported Streaming TV (FAST) en de sterke toename van door gebruikers gegenereerde content, heeft het kijklandschap verder gefragmenteerd. Deze fragmentatie daagde adverteerders uit om hun strategieën te heroverwegen en innovatieve manieren te vinden om een publiek aan te spreken in een drukke digitale omgeving.

Het daagt Europese mediamerken ook uit om hun digitale voetafdruk te vergroten. De kwaliteit die onze Europese premium mediamerken adverteerders bieden is ongeëvenaard. De uitdaging is om deze omgevingen gemakkelijk toegankelijk te maken en eenvoudig in te kopen.

Hoe ziet u de ontwikkeling van reclame op videoniveau van Meta (Facebook/Instagram), Alphabet (Google), Amazon en Netflix voor uw bedrijf?

Europa kan als gefragmenteerde markt voor adverteerders moeilijk te betreden zijn en het is verleidelijk om naar de online giganten te gaan om wereldwijde campagnes op te zetten. Wij maken gebruik van onze positie als het totale videoverkoopkantoor van RTL Group. Dit betekent dat we ons ervan bewust zijn dat wereldwijde giganten reclamegeld binnenharken door de toegenomen belangstelling voor hun AI-gestuurde reclameaanbod.

Europese mediamerken worden goed herkend en vertrouwd. Ze bieden een reclameomgeving die de geschiktheid van een merk veel beter garandeert dan online platforms die worden aangedreven door door gebruikers gegenereerde inhoud ooit kunnen. Het is onze taak om media-inkoop en rapportage voor Europese media net zo eenvoudig te maken als het boeken van een Facebook-campagne.

Welke kansen ziet u voor adresseerbare reclame en hoe ziet u het ingezet?

De digitalisering van tv-reclame en de eenwording van media-inkoop blijven belangrijke aandachtspunten voor ons in de toekomst. Om de Europese mediabusiness klaar te maken voor de toekomst, is het van het grootste belang om niet-digitale media te integreren in digitale aankooppatronen, terwijl Europese mediahuizen controle houden over hun eigen gegevens.

Addressable tv heeft een belangrijke rol gespeeld bij het leggen van de basis hiervoor. Het mogelijk maken van programmatic buying voor lineaire tv is een andere grote stap in deze richting. Dat hebben we gedaan door ons portfolio en de SSP en ad server van smartclip Tech, de adtech unit van RTL Group, te koppelen aan de gevestigde DSP en buying infrastructuur van The Trade Desk. 2024 wordt een jaar waarin de digitalisering van lineaire tv-reclame verder wordt gestimuleerd en waarin cross-platform attributie en metingen worden verfijnd met de smart TV in het middelpunt van de belangstelling.

Het combineren van de sterke punten van een groot bereik, merkveiligheid en emotionele storytelling met gegevens en targeting biedt een groot potentieel voor reclame. Addressable tv zal de beschikbare inventaris optimaal benutten, nieuwe adverteerders aantrekken en onderscheidende targeting bieden. Ons moederbedrijf heeft al aanzienlijke vooruitgang geboekt met het bouwen van een open Europees ad-tech platform en het aanboren van de snelgroeiende markt van adverteerbare tv-reclame.

In Nederland zijn er in de politiek twee discussies gaande: aan de ene kant het verbieden van reclamespots over bepaalde onderwerpen (gokken, fastfood, producten op basis van fossiele brandstoffen) en aan de andere kant het verbieden van reclamespots in een publieke omroepomgeving. Wat is uw standpunt en idee over beide onderwerpen?

Het effect van het verbieden van reclame voor voedingsmiddelen als snoep en fastfood, vooral voor kinderen, is onderzocht door middel van studies die zijn uitgevoerd door verschillende overheidsorganisaties in Europa en deze studies suggereren dat reclameverboden een rol kunnen spelen bij het terugdringen van obesitas onder kinderen en adolescenten. Reclameverboden zijn verleidelijk, maar erg moeilijk te formuleren en waar de grens te trekken, vooral gezien het feit dat sommige producten kunnen bijdragen aan een gezond en evenwichtig dieet.

Wat gokken betreft, houden we ons al strikt aan overheidsvoorschriften, waar van toepassing. Dit geldt ook voor Nederland, waar reclame voor online gokken online en op tv ingeperkt is. Hetzelfde geldt voor verschillende Europese markten, waar exploitanten toestemming nodig hebben van de federale overheid om reclame te mogen maken. In het verlengde daarvan werken we nauw samen met onze uitgevers om te bepalen of ze gokreclame binnen de wettelijke grenzen toestaan in hun content of niet.

Een voordeel als Europees verkoopkantoor is dat we een wereldwijd perspectief hebben op lokale advertentiemarkten en hun regelgeving.

Waarom gebruiken jullie RTL in jullie merknaam?

Het opnemen van  de aanduiding RTL in onze naam is een eerbetoon aan de status van RTL binnen onze organisatie en onderstreept de wereldwijde erkenning in de reclame-industrie.

Wat verwacht je van het Londense congres Future of TV Advertising Global 2023?

Op dit evenement moeten we van gedachten wisselen over de volgende onderwerpen voor de toekomst: Investeren in kwalitatieve content op zowel lokaal als wereldwijd niveau om kijkers te werven; publiek behouden door de vindbaarheid van content te verbeteren en door die content deelbaar te maken, inclusief gepersonaliseerde suggesties voor wat je als volgende moet kijken; en tot slot de gebruikerservaring optimaliseren door content naadloos aan te bieden op verschillende platforms en apparaten.

In plaats van te kiezen voor verboden, ligt onze nadruk op het stimuleren van samenwerking tussen de media-industrie, overheidsorganisaties en media-eigenaren. Wat nog belangrijker is, is een eerlijke concurrentie tussen mediatypen, wat helaas nog steeds niet het geval is. Vandaag de dag zijn traditionele media zoals tv, print en radio onderworpen aan strenge wettelijke regels. Wij vinden dat deze regels ook zouden moeten gelden voor mondiale mediagiganten, zodat er een gelijk speelveld ontstaat voor alle deelnemers in het medialandschap.

www.rtl-adalliance.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

FD: overname RTL Nederland door DPG Media bijna rond bij ACM

15-05-2025 | 00:35:00
Het Financieele Dagblad meldt dat de ACM met een aantal voorwaarden bereid is de overname van RTL Nederland door DPG Media goed te keuren

Voice of Holland keert vanaf januari 2025 terug bij RTL 4

31-03-2025 | 11:55:00
RTL Nederland en ITV Studios Netherlands bevestigen de terugkeer van The Voice of Holland in januari 2026, gevolgd door The Voice Kids later dat jaar.

Thomas Rabe (RTL Group): Ster/NPO lastig voor RTL Nederland

20-03-2025 | 10:39:00
Thomas Rabe, CEO van RTL Group, vindt dat de aanwezigheid van Ster-reclame bij de NPO, in combinatie met een sterke sportprogrammering, het voor commerciële omroepen moeilijk maakt om te concurreren.

RTL Nederland: stijgend resultaat, dalende reclameverkopen

20-03-2025 | 09:03:00
RTL Nederland zag in 2024 de omzet met 2,3 procent stijgen naar 634 miljoen euro. Het aangepaste operationele resultaat (adjusted ebita) kwam uit op 166 miljoen euro, een toename van 14,5 procent ten opzichte van 2023. Het nettoresultaat bedroeg 127 miljoen euro, een stijging van 10,4 procent.

RTL Nederland: omzet stijgt bijna 6 procent in Q3; overname voor eind maart 2025 verwacht

13-11-2024 | 13:26:00
De omzet van RTL Nederland steeg in het derde kwartaal van 2024 met 5,8 procent naar 145 miljoen euro. Dit blijkt uit berekeningen van Marketing Report aan de hand van de kwartaalcijfers van RTL Group. Over de eerste negen maanden van 2024 bedroeg de omzet van RTL Nederland 446 miljoen euro en steeg daarmee met 4,9 procent
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.