Fiets van de zaak in trek

Vier jaar geleden stimuleerde nog maar 18 procent van de werkgevers de fiets voor woon-werkverkeer. Inmiddels heeft een derde van de werknemers een fietsregeling via het werk, aldus leasemaatschappij ALD Automotive.

De resultaten komen uit onderzoek dat ALD Automotive voor het vierde opeenvolgende jaar heeft gedaan onder ruim 1.100 Nederlanders naar de motivatie en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer.

Moderne mobiliteitsregeling

De groeiende stimulans van de fiets bij werkgevers gaat hand in hand met een toenemende vraag naar fietsregelingen vanuit medewerkers. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt ligt hier vooral een kans voor werkgevers om zich te onderscheiden.

Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive: “Vooral de combinatie (elektrische) fiets en elektrische auto van de zaak is een mooie mobiliteitsoplossing. Dit biedt echt mogelijkheden aangezien 72 procent van de werknemers vindt dat de fiets van de zaak thuishoort in een moderne mobiliteitsregeling.”

Fietskilometers vaak niet vergoed

Verder valt in dit onderzoek op dat 43 procent van de werknemers geen vergoeding krijgt voor de zakelijke of woon-werkkilometers die zij met de fiets afleggen, terwijl 36 procent van de medewerkers dat juist als een goede stimulans ziet om de fiets voor woon-werkverkeer te bevorderen.

32 procent van de medewerkers vindt het zelfs een goed idee als de kilometervergoeding voor een fiets hoger is dan voor een auto, of als er een beloningsprogramma wordt gekoppeld aan het fietsen.

Opmars van leasefiets

Ondertussen wordt de leasefiets steeds populairder. Momenteel rijden er ruim 60.000 leasefietsen rond, terwijl dit aantal in 2019 nog slechts 7.700 leasefietsen was (bron: VNA). Ook ALD Automotive ziet de vraag naar leasefietsen toenemen. Met name grotere bedrijven kiezen er steeds vaker voor om de leasefiets toe te voegen aan de mobiliteitsregeling.

www.aldautomotive.nl

www.countercollective.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Parkeerdata EasyPark: Stijging zones en transacties in 2024

11-02-2025 | 13:33:00
Uit data van EasyPark, een van de populairste parkeerapps van Nederland, blijkt dat in 2024 een stijging in het aantal parkeerzones is te zien

Fay-Lynn del Monte Lyon gestart als manager marketing, communicatie en pr bij Mourik

11-12-2024 | 09:26:00
Fay-Lynn del Monte Lyon brengt meer dan vijf jaar ervaring mee als zelfstandige, waarbij zij werkte in de outsource-, IT- en accountancybranche.

Ticketcounter verwelkomt TrekkSoft Group als medeaandeelhouder

14-11-2024 | 15:15:40
Met deze stap breidt TrekkSoft, dat actief is in de leisure- en ticketingsector, zijn internationale portfolio uit naar Nederland.

HomeExchange lanceert wereldwijde Be My Guest-campagne

13-11-2024 | 12:49:00
HomeExchange kondigt de Be My Guest-campagne campagne aan. Influencers uit verschillende landen nodigen hun volgers uit om deel te nemen aan een woningruil

Online campagne EasyPark: Parkeren? Ik denk er niet aan

22-10-2024 | 13:31:00
EasyPark lanceert een online- en influencercampagne om de vernieuwde parkeerapp onder de aandacht te brengen.

 

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.