Eén op vier Nederlanders houdt geld gescheiden in relatie

Voor veel Nederlanders blijft geld een privézaak binnen de relatie. Uit onderzoek van bunq blijkt dat 26 procent van de Nederlanders met een vaste partner hun financiën grotendeels gescheiden houdt. Vooral jongeren kiezen vaker voor een eigen rekening naast een gezamenlijke.

De studie werd uitgevoerd onder ruim vierduizend respondenten uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje. Van de 1.082 Nederlandse deelnemers zegt 28 procent van de jongeren dat zij, ondanks een gezamenlijke rekening, ook een of meerdere eigen rekeningen aanhouden. Onder oudere respondenten is dat slechts elf procent.

Jongeren combineren gezamenlijke en eigen rekeningen

Nederlandse jongeren blijken in vergelijking met andere Europeanen juist relatief vaak voor een gezamenlijke rekening te kiezen. Britse en Spaanse jongeren houden hun geld veel vaker volledig gescheiden: respectievelijk 39 en 32 procent.

Bianca Zwart, Chief Strategy Officer bij bunq: “Een tussenjaar na je studie of een wereldreis voor je dertigste. Waar eerdere generaties jong trouwden, samenwoonden en kinderen kregen, kiezen jongeren nu voor een vrijer en minder voorspelbaar leven. Daarbij hoort de flexibiliteit en ruimte om je relatie en geldzaken op je eigen manier in te richten. Of je nu wél, niet of slechts beperkt samen wil bankieren; iedereen moet de vrijheid hebben om het zo te organiseren dat het bij zijn of haar relatie past.”

Vertrouwen en financiële geheimen binnen relaties

Geldzaken leiden binnen relaties geregeld tot spanningen. Zo geeft 23 procent van de Nederlanders aan vaker met hun partner over geld te willen praten. Bij jongeren ligt dit zelfs op bijna een derde. Tegelijkertijd vermoedt meer dan een kwart van de respondenten dat hun partner financiële zaken verzwijgt.

Ook andersom is dit het geval: 23 procent erkent zelf weleens uitgaven, inkomsten of schulden te verbergen. In sommige gevallen heeft dit grote gevolgen; twaalf procent van de ondervraagden zegt bij hun partner te zijn gebleven vanwege gedeelde financiële verplichtingen.

Ongelijke bijdragen zorgen voor spanning

Een verschil in uitgavenpatroon blijkt eveneens een belangrijke reden om geld gescheiden te houden. Zo stelt bijna twee derde van de respondenten dat hun partner anders met geld omgaat. In de praktijk leidt dit ertoe dat slechts 43 procent van de mensen met een gezamenlijke rekening evenveel bijdraagt als hun partner.

De financiën zorgen regelmatig voor wrijving: de helft van de Nederlandse koppels heeft weleens ruzie gehad over geld. Alleen in Frankrijk en Spanje komen dit soort conflicten nog vaker voor.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Vier op tien werkenden presteert slechter door relatieproblemen

22-10-2025 | 12:28:03
Veertig procent van de werkende Nederlanders presteert slechter door liefdesproblemen. Onder dertigers loopt dat op tot 53 procent.

Jongeren vragen geldadvies eerder aan AI dan aan ouders

14-10-2025 | 10:43:29
Hoe ouder de jongere, hoe vaker AI: 7 procent van de 12-jarigen raadpleegt een chatbot eerder dan ouders; bij 16-jarigen is dat 14 procent.

Dennis Mensink: AI helpt, maar creativiteit blijft leidend

17-09-2025 | 14:43:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Dennis Mensink

Generative Engine Optimization vervangt traditionele SEO

11-09-2025 | 11:15:00
Traditionele Search Engine Optimization levert minder op doordat gebruikers direct antwoorden uit AI-overzichten halen en minder doorklikken naar websites

ITvitae start opleiding tot Software Engineer in Eindhoven

05-08-2025 | 08:45:30
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor jongeren met hoogfunctionerend autisme die zijn uitgevallen in het reguliere onderwijs.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wieden+Kennedy creëert feestcampagne voor Zalando

02-12-2025 | 11:18:54
De campagne bouwt voort op het thema What Do I Wear? en laat zien hoe de online modebestemming klanten inspireert om met zelfvertrouwen en creativiteit de feestdagen in te gaan.

Dappr en SportsGen lanceren Dappr Award voor jonge sporters

02-12-2025 | 10:47:00
De samenwerking richt zich op het vergroten van Dappr’s zichtbaarheid in de breedtesport en het ontwikkelen van activaties rondom het thema vallen, opstaan en doorgaan.

Publicis Groupe helpt MediaMarkt aan sterk werkgeversmerk

02-12-2025 | 10:03:30
Onder de pay-off Dát is nou MediaMarkt laat de organisatie zien hoe het echt is om er te werken.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

TBWA\NEBOKO en McDonald’s lanceren AI-kerstfilm

01-12-2025 | 14:33:00
De film, It’s the most terrible time of the year, laat zien hoe december voor veel mensen eerder stressvol dan sfeervol is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.