
Films met een vleugje storytelling
[Interview] Eelco de Winter over de verhalen die Kaaps Film vertelt
Eelco de Winter is regisseur en creatief directeur van Kaaps Film. Kaaps Film maakt storytelling-flms, van branded content tot employer-brandingvideos, commercials en corporate video tot documentaires. We spreken hem hierover.
Wie en wat is Kaaps Film?
Wij zijn een team van elf enthousiaste creatievelingen uit Rotterdam die samen filmpjes maken. Voor bureaus en direct voor de eindklant. Van branded video en employer-brandingvideo tot commercials en corporate video. Gewoon omdat we dat het allerleukste vinden om te doen. Je kan ons een productiemaatschappij of videoproducent noemen. In huis werken wij met twee regisseurs, Geertje Kil en ikzelf. Daarbij zijn er twee directors of photography die het filmwerk doen en hebben we een gaffer in huis. Het handige is dat de meeste van ons een dubbele rol hebben. Dus zowel gaffer als grader of DP en editor. Edit en kleur doen we dus ook in huis. En uiteraard zijn er de producers die zorgen dat alle projecten soepel verlopen.
De films die wij maken hebben allemaal een vleugje storytelling in zich. Een echt verhaal. Ik zie dat er in iedereen een verhaal schuil gaat. En dat geen van die verhalen hetzelfde is. Dat geldt voor mensen maar ook voor merken. Om in die verhalen te duiken en de essentie daarvan naar boven te halen, dat is wat mij drijft. En dat is wat we als team inzetten voor onze klanten en vertalen naar films die mens en merk verbinden
Kaaps Film draait om mensen is jullie mantra. Op welke wijze?
Ja zo zou je het kunnen zeggen. Alles draait om de mens. Dat is voor ons de sleutel tot het succes van onze producties en tot het werkgeluk van het team. Daarbij gaat het om de klant, het Kaaps Film-team en om de mensen die we portretteren. Zij geven ons een kijkje in hun ziel en in hun wereld, zij delen hun verhaal of visie met ons.
Ik geloof dat dat werkt bij ieder mens. Dat wanneer we oprecht interesse in elkaar tonen, je echt naar elkaar luistert, respectvol en met positieve energie, dat je dan kan verbinden. Vanuit het vertrouwen dat ontstaat ga je voorbij de oppervlakkigheid en duik je de diepte in. Dan komt een verhaal tot leven. Dat zie je, dat hoor je en dat voel je in alles. En daarmee kun je een boodschap overbrengen of zelfs de kijker aanmoedigen om tot actie over te gaan. Maar altijd vanuit die intentie, dat het draait om de mens. Dat is voor mij impact. Dan maak je films die echt verbinden.
Jullie zeggen te gaan voor authenticiteit. Hoe bewerkstelligen jullie dit?
Het is een keuze die je maakt. Want het is inderdaad zo dat wij eigenlijk altijd gaan voor de optimale inzet van de kracht van authenticiteit. Je voelt direct dat het niet klopt, wanneer iets gespeeld wordt dat echt zou moeten zijn. Wanneer iets gespeeld wordt en het is voor de kijker duidelijk dat dit fictie is, dan is het prima. Maar laten we niet doen alsof. Kies een kant.
Uit onderzoek blijkt dat authentieke verhalen een grotere impact hebben dan fictieve verhalen. Echte verhalen roepen diepere emotionele reacties op en creëren een sterke geloofwaardigheid. Ze activeren specifieke delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor emoties en empathie. Dit maakt ze krachtiger in het beïnvloeden van attitudes en gedragsintenties. Échte verhalen activeren dus emoties en creëren empathie, wat resulteert in een sterkere betrokkenheid en herinnering aan de boodschap en de afzender. Het zorgt dus voor geloofwaardigheid. Ik ben zelf geen gedragswetenschapper maar het voelt voor mij als niet meer dan logisch.
Terug naar je vraag. Natuurlijk krijgen wij ook aanvragen waarbij je in eerste instantie niet direct denkt aan de inzet van authenticiteit. En toch zoek je dan samen met de klant en de mensen die we in beeld brengen naar hun interpretatie van het verhaal dat we willen overbrengen. Dat zit in de casting, in de voorgesprekken en in de hele sfeer op de set. Of wanneer we een merkmanifest verfilmen tot een brand video dan duiken we ook zo diep mogelijk in het stukje authenticiteit. Dat voegen we toe en dat zorgt ervoor dat zo’n film gedragen wordt doordat het steeds geloofwaardiger wordt. Zo kom je dan toch weer terug op dat stukje verbinding van mensen.
Op welke wijze is AI onderdeel van jullie werkproces en wat zijn je verwachtingen?
Niet zoveel, zou je zo denken als productiemaatschappij die focust op authenticiteit, verbinding van mens en merk en storytelling. En toch zie ik dat wij dankzij de opkomst van AI goud in handen hebben…
Ons team omarmt AI volledig. Het ondersteunt enorm in research en concepting. In de postproductie versnelt het processen en zit het verweven in de software waar wij dagelijks mee werken. Van audio en kleurbewerking tot audiodescriptie en het inzichtelijk maken van bijvoorbeeld een interview van anderhalf uur. Het ondersteunt en is tegelijkertijd al onmisbaar geworden. Ik verwacht dat AI ons enorm gaat helpen in het versnellen van processen, inzicht en helpt om technisch werk te kunnen leveren in een uur tijd, waar we er voorheen drie dagen mee bezig waren.
Maar als je kijkt naar de kern van Kaaps Film. Dan zal AI nooit de verhalen overnemen. Ik zie eerder de tegenreactie of, misschien beter gezegd, de balans die er zal komen als een enorme kans voor ons. Juist de hang naar echte verhalen, naar menselijke connecties, brengt de overvloed aan digitale ruis en oppervlakkigheid in balans. Er is een grotere behoefte en noodzaak dan ooit aan authenticiteit en menselijke verbinding. Het zit in onze genen. Rond het kampvuur keken onze voorouders elkaar in de ogen en deelden ze kennis en ervaringen. Die oeroude kunst van verhalen vertellen en die menselijke verbinding zit diep in ons geworteld, en dat zal AI nooit kunnen vervangen.
Wat voor soort opdrachtgevers hebben jullie?
Wij werken samen met de creatieven van bureaus als Radancy, Roorda, 0to9, Dentsu, Havas Lemz en SteamTalmark, maar ook rechtstreeks voor marketing- en communicatieafdelingen van klanten als Schiphol, Strukton, Gemeente Rotterdam en Vitakruid.
Op welke opdrachten ben je trots uit het afgelopen jaar?
We maken zoveel werk maar als ik er twee moet kiezen… dan is dat als eerste het werk van mijn collega, regisseuse Geertje, voor Danone HiPRO. Begin 2024 heeft ze samen met een creatief team van HavasLemz twee commercials gemaakt die werden ingezet voor de Olympische Spelen, waarin Lieke Klaver en Niek Kimmann centraal staan.
En eind 2024 heb ik zelf voor Defensie een film mogen maken over een militair cameraman die deelt wat het voor hem persoonlijk betekent om een evacuatie van vluchtelingen uit Afghanistan in beeld te brengen terwijl de Taliban van een afstandje toekijken. Het is zo bizar en zo mooi om in het filmproces echt even in zijn leven te duiken en te voelen wat de impact van zijn werk is.
Je bent trots op het Rotterdams zijn. Hoe komt dat tot uiting en wat betekent dat voor opdrachtgevers en de producties?
Als Rotterdamse productiemaatschappij hebben we vaak een streepje voor bij de Amsterdamse bureaus. Creativiteit leeft hier in Rotterdam. Het is niet gespeeld maar gewoon oprecht. Wij willen maken. Ik denk dat er een enorme drive en overtuiging zit in de creatieve scene om te laten zien wat we hier kunnen en waar wij voor staan. Onze klanten voelen die betrokkenheid en bevlogenheid. We doen, we leveren maar we maken dat wel echt samen. Geen ego maar visie noem ik dat!
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Loetje brengt vertrouwde sfeer tot leven in campagne
Eelco de Winter (Kaaps Film): Wij gaan voor echte verhalen
Gepubliceerd door: David de Jong