Dopper lanceert Digital Product Passport

Dopper lanceert als eerste in de branche het Digital Product Passport (DPP). In het DPP wordt uitgebreid gedocumenteerd welke reis een product aflegt, van productie tot levering tot het einde van de levensduur. Via deze innovatieve tool wil Dopper een revolutie teweegbrengen in de manier waarop klanten met producten omgaan. Het DPP helpt consumenten om doordachte keuzes te maken over hun aankopen. 

Virginia Yanquilevich, CEO van Dopper: "Bij Dopper zijn we er vanaf dag één van overtuigd dat we positieve veranderingen teweeg kunnen brengen door transparantie. Wij zijn er om verschil te maken in een wereld die wordt overspoeld door greenwashing en halfslachtige pogingen tot duurzaamheid. Met de lancering van ons Digital Product Passport nemen we nóg meer verantwoordelijkheid voor de producten die we maken. Door consumenten uit te nodigen om het paspoort van hun product te bekijken, hopen we ze te inspireren om belangrijke stappen te zetten richting duurzame consumptie."

Een nieuw tijdperk van transparantie, verantwoordelijkheid en integriteit

Het DPP laat zien dat duurzaamheid prioriteit heeft bij Dopper en het bevestigt hun belofte om stappen te zetten richting een circulaire economie. Het DPP geeft gedetailleerd inzicht in de levenscyclus van een product, van de materialen die worden gebruikt, de reis die het product aflegt en de CO2-uitstoot van het productieproces tot instructies voor recycling aan het einde van de levensduur. Door deze informatie te delen, geeft Dopper volledig inzicht in de supplychain en kunnen consumenten de juiste, doordachte keuze maken.

Belangrijke informatie die het DPP bevat:

  • Details over de product voetafdruk, zoals CO2-uitstoot en waterverbruik;
  • Oorsprong van het materiaal, percentage gerecycled materiaal en de reis die het materiaal aflegt;
  • Duurzaamheidsinformatie, waaronder instructies voor onderhoud, reparatie en recycling.

Het DPP van Dopper voldoet aan de DPP*-gegevensvereisten van de EU en is beschikbaar voor de gehele collectie van flessen en accessoires. De lancering loopt voor op de wetgeving en Dopper wil hiermee een nieuwe norm instellen voor transparantie, verantwoordelijkheid en integriteit in de branche.

De Europese Green Deal vereist vanaf 2030 een DPP voor alle producten

Het Digital Product Passport (DPP) van de EU is een verplicht elektronisch document over de levenscyclus van het product en valt onder de Europese Green Deal-wetgeving. Het maakt deel uit van de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten en is één van de belangrijkste acties in het actieplan voor de circulaire economie (CEAP). Textiel, industriële batterijen en consumenten elektronica zijn de eerste branches die gereguleerd worden. In 2030 moeten alle producten op de EU-markt, behalve voedsel, voer en medicinale producten, een DPP hebben.

www.dopper.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dille & Kamille sluit op Black Friday en start Plantenservice

13-11-2025 | 15:30:17
Het merk kiest voor Green Friday en richt zich op zaaien en vergroenen in plaats van kopen en consumeren.

Prefab hoezen voor modulaire bouw

10-11-2025 | 15:49:00
In de modulaire bouw telt elke minuut. Productie en plaatsing volgen elkaar snel op, maar daartussen ligt een kwetsbare fase: transport en opslag.

Hokra wint aanbestedingen van Fontys Hogeschool en VolkerWessels

04-11-2025 | 17:35:49
Het bureau verzorgt voor beide organisaties de levering, webshop en logistiek van promotionele middelen, met nadruk op creativiteit, duurzaamheid en uniforme merkuitstraling.

JCDecaux biedt jongeren gratis toegang tot Amsterdam in Motion

23-10-2025 | 15:10:03
Op 27 oktober 2025, precies op de 750ste verjaardag van Amsterdam, opent burgemeester Femke Halsema Amsterdam in Motion in de Zuiveringshal Oost van Westergas.

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.