[Column] Martin Hellich (DVJ Insights): Zo pak je portfolio-management professioneler aan

Voor product- of categorymanagers kan het navigeren door het competitieve landschap aanvoelen als een evenwichtsoefening. Gevangen tussen verschillende krachten en snel veranderende marktomstandigheden, neemt de complexiteit om een productportfolio te beheren toe. Het is vaak nodig snelle en tactische beslissingen te nemen.

Minder varianten?

Binnen de organisatie kan de druk om kosten te verlagen, ertoe leiden dat managers overwegen om het aantal productvarianten te verminderen. Denk aan zaken als productiekosten, logistieke kosten, administratieve lasten en verkoopkosten zoals schapruimte.

Aan de andere kant vraagt de behoefte aan meer sales en een hoger marktaandeel om een uitbreiding van het aantal varianten, zodat je beter kunt inspelen op de diverse consumentensegmenten.

Actie op externe factoren

Zelfs als het productassortiment op het eerste gezicht optimaal lijkt, vragen externe factoren zoals nieuwe strategieën van concurrenten of opkomende consumententrends om aanpassingen. Denk aan wijzigingen in productkenmerken, prijzen, verpakkingen of marketingproposities, allemaal stuk voor stuk belangrijk bij het heroverwegen van de breedte van je portfolio.

Het is echter gevaarlijk om factoren los van elkaar te wijzigen en mogelijke synergie over het hoofd te zien. Vergelijk met een orkest, waarbij alle instrumenten samen een resonantie creëert die groter is dan de individuele bijdragen.

Dit benadrukt hoe belangrijk het voor product- of category-managers is om de kunst van portfolio-management te beheersen. Namelijk door gedifferentieerde productkenmerken, prijsklassen en andere elementen goed te coördineren over alle producten heen. De complexiteit wordt nog groter wanneer er verschillende verkoopkanalen zijn. Dit vraagt namelijk om het definiëren van kanaal specifieke portfolio’s, waardoor het aantal beslissingen dat genomen moet worden, aanzienlijk toeneemt.

Betere beslissingen nemen

Uit onze gesprekken met product- en category-managers blijkt dat veel beslissingen vaak zijn gebaseerd op historische ervaringen. Deze ervaringen zijn opgebouwd uit verzamelde data en leereffecten die eerdere acties koppelen aan uitkomsten. Maar meestal wordt hierbij voorbijgegaan aan de complexiteit van de verschillende marketingparameters en optimalisatie ervan. Het simpelweg voortbouwen op eerdere ervaringen is niet genoeg.

Onderzoek op maat draagt aanzienlijk bij aan betere beslissingen, tijdefficiëntie en kostenefficiëntie. Helaas wordt onderzoek nog te weinig gebruikt binnen product- en category-management, waardoor de kwaliteit van de besluitvorming binnen verschillende merkportfolio’s achterblijft

De rol van Consumer en Market Insights (CMI)

Gezien de uitdagingen, is er een groeiende noodzaak voor ondersteuning door Consumer en Market- Insights (CMI-)professionals. Zij zijn in staat om - ook op het gebied van category management – advies te geven om productportfolio’s zowel strategisch als tactisch te optimaliseren. Deze aanpak richt zich niet alleen op de onmiddellijke behoeften, maar positioneert merken ook gunstiger voor toekomstige uitdagingen in een steeds veranderende markt.

Klantgesprekken

Uit onze vele klantgesprekken blijkt dat marketingprofessionals veel belang hechten aan strategischer portfolio-management.

Joakim Wictorin, Sales & Marketing Directeur Nordics bij GB Foods, geeft aan dat zij portfolio-management prioriteren via een merkopbouwende benadering, waarbij de nadruk ligt op lokale consumentenvoorkeuren en smaken. Ze meten succes aan de hand van marktaandeel en verkoopcijfers als KPI’s, zodat hun productportfolio competitief blijft bij veranderingen in de markt.

Joakim Wictorin benadrukte dat innovatie de groei van hun portfolio aanstuurt, met aandacht voor duurzaamheid, gemak en gezondheidstrends.

Marlijn van Straaten, CEO Benelux bij Dr. Hauschka, vertelde ons dat hun portfoliobeheerstrategie gericht is op  het creëren van producten die aansluiten bij de cycli van de natuur, rekening houdend met de tijd van het jaar  en de levensfase waarin de consument zich bevindt. Een belangrijk element in de marketingstrategie is daarom de gebruiker het merk te laten ervaren, voelen en beleven.

Martin Hellich is Head of Brand & Innovation bij DVJ Insights

www.dvj-insights.com/nl/

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

DVJ uitgeroepen tot Europe’s Growth Champion 2026

04-11-2025 | 11:30:43
Deze lijst bestaat uit 300 bedrijven in Europa die over een periode van tien jaar een opvallend groeipatroon laten zien.

[Vacancy] DVJ Insights has a position for Research Expert

03-11-2025 | 08:40:00
DVJ Insights is directly looking for Research Expert (Dutch speaking)

[Vacatures] DVJ Insights zoekt een Client Consultant

31-10-2025 | 07:42:00
DVJ Insights is per direct op zoek naar Client Consultant (Nederland)

DVJ Insights lanceert Spenderlog in Scandinavië

16-09-2025 | 12:14:00
Spenderlog vervangt traditionele onderzoeksmethoden waarbij consumenten zelf hun aankopen moesten rapporteren.

Stefan Bliekendaal Global Director Research & Excellence DVJ Insights

04-09-2025 | 10:37:00
Met deze benoeming wil het bureau zijn internationale onderzoekspositie verder versterken.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.