[Column] Jason Romeyko (Serviceplan Group): Return on involvement met edutainment

Hoe kan creativiteit consumenten (en merken) ondersteunen in turbulente tijden? De oplossing zou weleens kunnen liggen in edutainment: educatieve informatie op een vermakelijke manier gebracht.

Net als in de Covid-periode is het voor merken vooral niet de tijd om te stoppen met communiceren; juist het tegenovergestelde is waar. Consumenten zullen zich immers altijd herinneren hoe je ze in moeilijke tijden hebt laten voelen. Echter, in tegenstelling tot Corona, hebben we het hier niet over het uitstralen dat we er samen wel doorheen komen of om doelgroepen, soms een beetje pathetisch, eraan te herinneren dat het merk bij je is; het is een tijd om de consument praktisch te laten zien hoe het merk je metgezel is.

Combineer marketing met praktische adviezen

Ik heb het dan over merken die activiteiten kunnen creëren voor mensen om ze optimistisch te laten blijven, ondanks de hoge energieprijzen. De balans vinden kan lastig zijn, maar denk aan het lager zetten van de verwarming combineren met coole stijlen om kleding stoerder te maken; hoe kunnen we modemerken en ontwerpers betrekken om verstandig om te zetten in stijl? En hoe moedig zou het zijn als een autofabrikant slimme manieren om brandstof te besparen combineert met tips om buiten te bewegen en de auto thuis te laten?

Bij edutainment gaat het over communicatie die mensen vermaakt en tegelijkertijd helpt met nuttige en direct toepasbare adviezen. Meer doen met minder en het budget zo op een leuke manier oprekken. Pas daarbij op dat je niet in infomercials en infographics vervalt. Dat is overvoerend, vaak saai en zorgt dat de ROI wordt verkwanseld aan louter koude functionele informatie waarbij uiteindelijk prijs weer de doorslag zal geven. Hard-selling kan leiden tot een prijzenoorlog en dat moeten we vermijden.

Blijven praten met gedurfde communicatie

Goed edutainment kan jouw investering verhogen door Return On Involvement. Door wat je doet te versterken met gedurfdere, helderdere en betere communicatie. Dus laten we met elkaar blijven praten: open gesprekken met je doelgroep en hard voor ze werken.

Jason Romeyko is Worldwide ECD bij Serviceplan Group.

www.serviceplan.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.