[Altijd Goede Mensen]: Hoe Jobster werkgevers helpt bij het vinden van goede mensen

Waar vind je als werkgever goede mensen in een arbeidsmarkt waar nauwelijks iemand zoekt naar een nieuwe baan? In deze editie van Altijd Goede Mensen spreken we met Silke Verberkt, Head of Strategic Partnerships bij recruitment-technologieplatform Jobster.

Ze is van oorsprong Duits, woonde lang in New York, maar noemt inmiddels Nederland haar thuis. Silke Verberkt bouwde ruim 15 jaar lang klantrelaties over de hele wereld in verschillende marketingniches. Affiliate, programmatic, social; iedere smaak kwam voorbij. Nu is recruitment marketing dat de klok slaat in huize Verberkt. Revolutionaire recruitment marketing, wel te verstaan. Want het platform Jobster, waar Verberkt zich als Head of Strategic Partnerships ontfermt over de klanten, moet de wereld van personeelswerving op z’n kop zetten.

Wat zijn de drie grootste uitdagingen voor werkgevers waarin marketing een essentiële rol speelt?

Er heerst een schaarste aan gekwalificeerd talent, waardoor werkgevers gedwongen zijn om met veel verschillende partijen te werken om geschikte kandidaten te vinden. Hierdoor ontstaat een groot gebrek aan controle en transparantie en is er veel handmatig werk nodig om tussen verschillende kanalen te optimaliseren. Met de juiste marketingstrategie en technologie kunnen werkgevers veel gerichter en kostenefficiënter werven.

Welke verandering dwingt de huidige arbeidsmarkt af in de wereld van werkgevers?

Het netwerk van actieve werkzoekenden is gelimiteerd; werkgevers zijn in competitie met duizenden anderen voor dezelfde kandidaat. Er is nog te weinig aandacht voor het latent werkzoekende talent. Met de juiste boodschap en benadering kunnen werkgevers hun bereik snel en significant uitbreiden met passief werkzoekenden.

Kies je voor het bereiken van de breedst mogelijke groep of werk je doelgroepspecifiek? Waarom?

De kracht ligt in het benaderen van de juiste doelgroep op een breed netwerk. Technologieën (zoals Jobster) maken het mogelijk voor werkgevers om relevant talent op zowel actieve als passieve kanalen te bereiken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar chauffeurs, wil je deze niet alleen op specifieke jobboards benaderen, maar hen ook aanspreken op hun voorkeursmedia zoals nieuwssites, hun social media of andere sites die aansluiten bij hun interesses (bijvoorbeeld sportsites, truckstar.nl, autoblog.nl, etc.). Zo spreek je ook meteen een nieuw relevant publiek met potentiële zij-instromers aan.

"Een goede wervingscampagne benadert tegelijkertijd actieve en latent werkzoekenden met de meest relevante boodschap en informatie."

Wat maakt of kraakt een goede wervingscampagne?

Een goede wervingscampagne benadert tegelijkertijd actieve en latente werkzoekenden met de meest relevante boodschap en informatie. De campagne heeft uitingen met een duidelijke call-to-action en voorziet de kandidaat van belangrijke informatie zoals locatie, salaris en een duidelijke omschrijving. Hierdoor verhoog je de conversieratio en bereik je doelgericht het juiste talent. Veel partijen hebben een conventioneel idee van waar ze hun doelgroep het best kunnen bereiken; we zien echter dat er heel veel kandidaten op voor de werkgevers verrassende kanalen te vinden zijn! Het is dus van belang om de huidige wervingsstrategie en -kanalen regelmatig te heroverwegen en open te staan voor verandering en innovatie.

Welke kanalen hebben in jouw optiek veel potentie met het oog op werving, maar worden nog niet voldoende benut?

We zien dat er vanuit de markt een grotere behoefte aan meer efficiëntie en automatisering is. Er zijn op dit moment te veel kanalen met handmatige processen die de optimalisatie en cross-channel werving moeilijk maken. Een tool die de uitlevering en optimalisatie van wervingscampagnes kan automatiseren en zo de marketeer meer tijd oplevert voor strategie en het uitbouwen van klantrelaties, is cruciaal. Werkgevers en bureaus moeten beginnen met het inzetten van deze innovatieve kanalen, zelfs al beginnen ze met een klein percentage van het budget.

Als we aan je collega's vragen wat voor soort collega je bent, wat zeggen ze dan?

Mijn collega’s zouden mij omschrijven als betrouwbaar, nieuwsgierig en strategisch. Ik ben niet bang om de status quo uit te dagen om mezelf en anderen verder te laten groeien en een echt verschil te maken voor onze partners. Daarnaast zouden ze mij ook als erg grappig omschrijven. Vooral voor een Duitser (lacht).

--

Altijd Goede Mensen is een serie van Twenty Two; het full-service marketingbureau voor werkgevers. Iedere editie spreken zij een beslisser uit de wereld van het mensenwerk.

www.twenty-two.works

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Altijd Goede Mensen]: Hoe Bas van de Haterd pioniert in recruitment marketing

30-10-2024 | 08:00:00
Hoe blijf je voorop in een constant veranderende wereld van employer marketing? In deze editie van Altijd Goede Mensen spraken we met Bas van de Haterd, recruitment expert en auteur van meerdere boeken over employer branding en recruitment.

[Altijd Goede Mensen]: Zo kijkt WHO KNOWS GINNY naar employermarketing

17-10-2024 | 11:13:00
In deze editie van Altijd Goede Mensen spreekt Twenty Two met Ginny Ramkisoen over de uitdagingen van werving in de huidige arbeidsmarkt en de kracht van communities.

[Altijd Goede Mensen]: Hoe vindt Heineken het juiste talent?

24-06-2024 | 09:45:00
In deze eerste editie van Altijd Goede Mensen spreken we met Kobi Ampoma, Head of Talent Acquisition bij Heineken Nederland.

[Marketing Report TV] Mark Schoones over Twenty Two en de ontwikkelingen in de banenmarkt

12-06-2024 | 08:00:00
Mark Schoones, Creative Director bij Twenty Two, is te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Peter Wybenga vertelt hij de ontwikkeling in de banenmarkt.

[The List] Twenty Two

31-05-2024 | 13:01:00
Twenty Two is een full-service marketingbureau voor werkgevers

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.