
Adrian Sanger (DVJ Insights): De Onstuitbare Groei van In-Store Media in Retail
Retail Media is big business. Binnen de brede definitie van wat we Retail Media noemen, is het benutten van de mogelijkheden in de fysieke winkel het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen.
Nog niet zo lang geleden informeerde Tesco haar leveranciers dat Retail Media tegen 2025 "groter dan tv" zal zijn. Het internationaal opererende Britse bedrijf met supermarkten en hypermarkten kondigde plannen aan voor 6.000 digitale reclameschermen in haar winkels tegen het einde van het jaar. Tijdens een IGD-evenement in het Verenigd Koninkrijk zei Tesco dat het de bestedingen aan reclamemedia tegen 2025 met bijna £80 miljard ($100 miljard) verhoogt. In 2023 verviervoudigde Tesco Retail Media al met een uitrol van 1.800 in-store reclameschermen.
Je kunt dus wel zeggen dat je vandaag de dag niet meer om reclameschermen heen kunt, zeker niet als je de plaatselijke supermarkt bezoekt
Een Onstuitbare Dynamiek?
Merken zijn altijd op zoek naar effectieve manieren om in de fysieke winkelomgeving met consumenten in contact te komen. Retail Media kan effectief zijn op ‘The Moment of Truth’ (het beslissende moment waarop een aankoopbeslissing wordt gemaakt), met directe toegang tot potentiële klanten die zowel mentaal als fysiek in de koopmodus zijn. Dit maakt zeer effectieve en relevante reclame boodschappen mogelijk
Het meeslepende karakter van in-store media trekt de aandacht van het winkelend publiek. Uit studies blijkt dat digitale in-store promotie impulsaankopen met wel 30 procent kan verhogen door klanten op het juiste moment een zetje te geven (bron: Content Marketing Institute).
Retailers kunnen in-store media effectief gebruiken door gepersonaliseerde berichten te sturen op basis van klantgegevens, zoals aankoopgeschiedenis en winkelgedrag. Wanneer de inhoud klopt, kan in-store Retail Media de winkelervaring aanzienlijk verbeteren door middel van promoties, productinformatie en gepersonaliseerde aanbevelingen, met meer interactie en een prettigere winkelomgeving als resultaat. Zo kunnen interactieve kiosken bijvoorbeeld gepersonaliseerde kortingen op basis van loyaliteitskaartgegevens bieden, wat targeting effectiever maakt, met minder ‘waste’ als gevolg.
De inzet van deze digitale kanalen maakt meting van de effectiviteit van campagnes mogelijk, waardoor merken kunnen leren en retailers kunnen bijsturen. Moderne in-store mediasystemen maken diepgaande analyses mogelijk, waardoor retailers de effectiviteit van hun campagnes real-time kunnen meten, verbeteren en flexibel aanpassen.
Een betere Winkelervaring
Een goed georganiseerde winkel is een genot voor shoppers. Het is moeilijk voor te stellen om een elektronica winkel of een modeketen te bezoeken zonder digitale bewegwijzering. In-store schermen zijn een vast onderdeel geworden van winkelstraten, winkels en supermarkten.
In-store mediasystemen vormen een belangrijk onderdeel van de strategie bij het moderniseren van winkels om zo aan de veranderende consumentenverwachtingen te voldoen. Dergelijke innovaties dragen ook bij aan het creëren van een modern, tech-savy imago, en kunnen het merk versterken en shoppers overtuigen om te komen (blijven) shoppen.
Winkelpanden zijn duur in huur of aankoop en onderhoud en het monetariseren van de fysieke ruimte, biedt merken een kansen om shoppers op het aankoopmoment te bereiken. Eenmaal toegepast zien retailers de kracht van Retail Media om een continue inkomstenstroom te genereren.
Bewijs stimuleert verandering
De retailer moet zelf ook aan de slag. Met het strategisch plaatsen van creatieve uitingen door de winkel - van de ingang en 'hot zones' tot kopstellingen, vloeren, en plafonds bij de kassa. Echter, het verzadigen van de winkel alleen is geen garantie voor impact. Het is de uitdaging voor de retailer om ervoor te zorgen dat elke advertentieplaatsing doelgericht is en waarde toevoegt aan de winkelreis van de klant.
Voor het effectief implementeren van effectieve Retail Media is een duidelijke strategie vereist, de juiste data en een goed gestructureerd bedrijfsmodel. Het is aan de retailer om te balanceren tussen deze drie doelen (die niet altijd dezelfde richting wijzen): het maximaliseren van advertentie-inkomsten, het verbeteren van de klantervaring en het stimuleren van de verkoop.
Hoe POS-materiaal Testen
In fysieke winkels, waar ongeveer 80 procent van de boodschappen plaatsvindt, is voor het bepalen van ROI nog altijd feedback van shoppers nodig. Veel klanten van DVJ Insights weten dat het testen van POS- materiaal een cruciale stap is in de optimalisatie ervan. Doordat de kosten en de complexiteit van POS groeit, zou het testen een essentieel onderdeel moeten worden om ervoor te zorgen dat de materialen op de winkelvloer effectief de aandacht trekken, de bedoelde boodschap overbrengen én aankoopgedrag stimuleren.
Welke vier vragen zijn naast verkoopstijging, belangrijk?
- Hoe interacteren shoppers met het POS-materiaal? Waar gaat de aandacht van het winkelend publiek van nature naartoe, wat valt hun oog op en welke boodschappen slaan al dan niet aan?
- Trek je de aandacht? Testen biedt data over de betrokkenheid van shoppers bij POS-materiaal, inclusief hoe lang ze naar het materiaal kijken, of ze de boodschappen lezen en of ze actie ondernemen (zoals het oppakken van een product of om meer informatie vragen).
- Hoe vergelijk je alternatieve creaties? Testen stelt je ook in staat om te bepalen welke ontwerpen, boodschappen en plekken het meest effectief zijn qua impact en respons. Dit helpt bij het verbeteren en maximaliseren van de impact.
- Wat is er nodig om te optimaliseren? Testen kan eventuele potentiële problemen rondom het POS-materiaal aan het licht brengen, zoals verwarring of misverstanden veroorzaakt door het ontwerp, de taal of de plaatsing. Dit stelt het merk of de retailer in staat om de nodige aanpassingen te maken tijdens de ontwikkeling of voor verdere uitrol.
Kortom, het systematisch testen van instore POS-materiaal moet de standaard zijn, niet de uitzondering. Simpel gezegd, de kosten en risico's van het missen van het aankoopmoment zijn te groot om aan het toeval over te laten. DVJ Insights biedt geavanceerde oplossingen om het effect van instore POS-creaties te meten en te optimaliseren om zo de winkelreis te verbeteren én de impact te maximaliseren.
--
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
DVJ Insights opent kantoor in Noorwegen
Betrokkenheid consument bij merken wordt overschat
Léonie Koning Global Commercial Director van DVJ Insights
[Marketing Report TV] Lucas Hulsebos over DVJ Insights en de beste manier om onderzoek te doen
Martin Hellich (DVJ Insights): Waarom volumemodellen voor productlanceringen strategische opties moeten overwegen
Gepubliceerd door: Daan Dekkers