Adrian Sanger (DVJ Insights): De Onstuitbare Groei van In-Store Media in Retail

Retail Media is big business. Binnen de brede definitie van wat we Retail Media noemen, is het benutten van de mogelijkheden in de fysieke winkel het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen.

Nog niet zo lang geleden  informeerde Tesco haar leveranciers dat Retail Media tegen 2025 "groter dan tv" zal zijn. Het internationaal opererende Britse bedrijf met supermarkten en hypermarkten kondigde plannen aan voor 6.000 digitale reclameschermen in haar winkels tegen het einde van het jaar. Tijdens een IGD-evenement in het Verenigd Koninkrijk zei Tesco dat het de bestedingen aan reclamemedia tegen 2025 met bijna £80 miljard ($100 miljard) verhoogt. In 2023 verviervoudigde Tesco Retail Media al met een uitrol van 1.800 in-store reclameschermen.

Je kunt dus wel zeggen dat je vandaag de dag niet meer om reclameschermen heen kunt, zeker niet als je de plaatselijke supermarkt bezoekt

Een Onstuitbare Dynamiek?

Merken zijn altijd op zoek naar effectieve manieren om in de fysieke winkelomgeving met consumenten in contact te komen. Retail Media kan effectief zijn op ‘The Moment of Truth’ (het beslissende moment waarop een aankoopbeslissing wordt gemaakt), met directe toegang tot potentiële klanten die zowel mentaal als fysiek in de koopmodus zijn. Dit maakt  zeer effectieve en relevante reclame boodschappen mogelijk

Het  meeslepende karakter  van in-store media trekt de aandacht van het winkelend publiek. Uit studies blijkt dat digitale in-store promotie impulsaankopen met wel 30 procent kan verhogen door klanten op het juiste moment een zetje te geven (bron: Content Marketing Institute).

Retailers kunnen in-store media effectief gebruiken door gepersonaliseerde berichten te sturen op basis van klantgegevens, zoals aankoopgeschiedenis en winkelgedrag. Wanneer de inhoud klopt, kan in-store Retail Media de winkelervaring aanzienlijk verbeteren door middel van promoties, productinformatie en gepersonaliseerde aanbevelingen, met meer interactie en een prettigere winkelomgeving als resultaat. Zo kunnen interactieve kiosken bijvoorbeeld gepersonaliseerde kortingen op basis van loyaliteitskaartgegevens bieden, wat targeting effectiever maakt, met minder ‘waste’ als gevolg.

De inzet van deze digitale  kanalen maakt meting van de effectiviteit van campagnes mogelijk, waardoor merken kunnen leren en retailers kunnen bijsturen. Moderne in-store mediasystemen maken diepgaande analyses mogelijk, waardoor retailers de effectiviteit van hun campagnes real-time kunnen meten, verbeteren en flexibel aanpassen.

Een betere Winkelervaring

Een goed georganiseerde winkel is een genot voor shoppers. Het is moeilijk voor te stellen om een elektronica winkel of een modeketen te bezoeken zonder digitale bewegwijzering. In-store schermen zijn een vast onderdeel geworden van  winkelstraten, winkels en  supermarkten.

In-store mediasystemen vormen een belangrijk onderdeel van de strategie bij het moderniseren van winkels om zo aan de veranderende consumentenverwachtingen te voldoen. Dergelijke innovaties dragen ook bij aan het creëren van een modern, tech-savy imago, en kunnen het merk versterken en shoppers overtuigen om te komen (blijven) shoppen.

Winkelpanden zijn duur in huur of aankoop en onderhoud en het monetariseren van de fysieke ruimte, biedt  merken een kansen om shoppers op het aankoopmoment te bereiken. Eenmaal toegepast zien retailers de kracht van Retail  Media om een continue inkomstenstroom te  genereren.

Bewijs stimuleert  verandering

De retailer moet zelf ook aan de slag. Met het strategisch plaatsen van creatieve uitingen door de winkel - van de ingang en 'hot zones' tot kopstellingen, vloeren, en plafonds bij de kassa. Echter, het verzadigen van de winkel alleen is geen garantie voor impact. Het is de uitdaging voor de retailer om ervoor te zorgen dat elke advertentieplaatsing doelgericht is en waarde toevoegt aan de winkelreis van de klant.

Voor het effectief implementeren van effectieve Retail Media  is een duidelijke strategie vereist, de juiste data  en een goed gestructureerd bedrijfsmodel. Het is aan de retailer om te balanceren tussen deze drie doelen (die niet altijd dezelfde richting wijzen): het maximaliseren van advertentie-inkomsten, het verbeteren van de klantervaring en het stimuleren van de verkoop.

Hoe POS-materiaal Testen

In fysieke winkels, waar ongeveer 80 procent van de boodschappen plaatsvindt, is voor het bepalen van ROI nog altijd feedback van shoppers nodig. Veel klanten van DVJ Insights  weten dat het testen van POS- materiaal een cruciale stap is in de optimalisatie ervan. Doordat de kosten en de  complexiteit van POS groeit, zou het testen een essentieel onderdeel moeten worden om ervoor te zorgen dat de materialen op de winkelvloer effectief de aandacht trekken, de bedoelde boodschap overbrengen én aankoopgedrag stimuleren.

Welke vier vragen zijn naast verkoopstijging, belangrijk?

  1. Hoe interacteren shoppers met het POS-materiaal? Waar gaat de aandacht van het winkelend publiek van nature naartoe, wat valt hun oog op en welke boodschappen slaan al dan niet aan?
  2. Trek je de aandacht? Testen biedt data over de betrokkenheid van shoppers bij POS-materiaal, inclusief hoe lang ze naar het materiaal kijken, of ze de boodschappen lezen en of ze actie ondernemen (zoals het oppakken van een product of om meer informatie vragen).
  3. Hoe vergelijk je alternatieve creaties? Testen stelt je ook  in staat om te bepalen welke ontwerpen, boodschappen en plekken het meest effectief zijn qua impact en respons. Dit helpt bij het verbeteren en  maximaliseren van de impact.
  4. Wat is er nodig om te optimaliseren? Testen kan eventuele potentiële problemen rondom het POS-materiaal aan het licht brengen, zoals verwarring of misverstanden veroorzaakt door het ontwerp, de taal of de plaatsing. Dit stelt het merk of de retailer in staat om de nodige aanpassingen te maken tijdens de ontwikkeling of voor verdere uitrol.

Kortom, het systematisch testen van instore POS-materiaal moet de standaard zijn, niet de uitzondering. Simpel gezegd, de kosten en risico's van het missen van het aankoopmoment zijn te groot om aan het toeval over te laten. DVJ Insights biedt geavanceerde oplossingen om het effect van instore POS-creaties te meten en te optimaliseren om zo de winkelreis te  verbeteren én de impact te maximaliseren.

--

Neem contact op met de auteur van dit artikel, Adrian Sanger | adrian.sanger@dvj-insights.com, Global Head of Brand & Shopper, en leer meer over dit of andere relevante onderwerpen.

www.dvj-insights.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

DVJ Insights opent kantoor in Noorwegen

07-04-2025 | 09:15:00
DVJ Insights breidt zijn activiteiten in Scandinavië uit met een kantoor in Noorwegen.

Betrokkenheid consument bij merken wordt overschat

27-02-2025 | 12:59:00
Jori van de Spijker is Head of Brand & Communication bij onderzoeksbureau DVJ Insights. We spreken hem over merkstrategie, AI en de toekomst van adverteren

Léonie Koning Global Commercial Director van DVJ Insights

30-12-2024 | 08:49:00
Met ruime ervaring in het leiden van internationale projecten en het stimuleren van groei binnen organisaties, brengt zij een schat aan expertise mee

[Marketing Report TV] Lucas Hulsebos over DVJ Insights en de beste manier om onderzoek te doen

09-12-2024 | 10:26:00
Lucas Hulsebos is CEO van de DVJ Research Group. Te gast bij Marketing Report TV praat hij over zijn bedrijf en de beste manier om onderzoek te doen. 

Martin Hellich (DVJ Insights): Waarom volumemodellen voor productlanceringen strategische opties moeten overwegen

05-12-2024 | 09:22:00
Stel je een productmanager voor die een nieuw product moet lanceren in een specifiek land. Met een helder beeld Het blijft moeilijk om met zekerheid de winstgevendheid van een nieuw product te voorspellen, vooral in competitieve markten waar de kans op een mislukte lancering groot is. Daarom is het essentieel om ook strategische opties mee te nemen in volumemodellen.
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.