XXS ontwikkelt witte balkjes-campagne voor bescherming slachtoffers

XXS Amsterdam bedacht voor Slachtofferhulp Nederland een campagne die draait om het beschermen van de identiteit misdaadslachtoffers via een wit balkje voor hun ogen.

Aanleiding hiervoor is de Dag van het Slachtoffer op (22 februari, waarop de privacy van het slachtoffer centraal staat. Veel slachtoffers weten niet dat ze tijdens een strafproces anoniem kunnen blijven. Dit zorgt ervoor dat onbewust ieder jaar privacy gegevens van slachtoffers openbaar worden gemaakt, waardoor die hun anonimiteit verliezen.

Het witte balkje komt op voor deze rechten en vraagt Nederlanders het anonieme verwerkingsproces van slachtoffers te steunen. Daarnaast wil de organisatie Nederlanders hiermee bewuster maken van hun privacyrechten.

Carolien van Hoorn, manager marketing en communicatie bij Slachtofferhulp Nederland: “Slachtofferhulp Nederland doet er alles aan om slachtoffers zo snel mogelijk weer gewoon mens te laten zijn. Anonimiteit tijdens het verwerkingsproces is essentieel voor een goed herstel. Daarom vragen we met deze campagne aandacht voor de bescherming van de privacy van slachtoffers in het strafproces.”

John de Vries, Creative Director bij XXS Amsterdam: “Daders worden automatisch geanonimiseerd met een zwart balkje, voor slachtoffers is dit helaas niet zo. Dat moet je voor het strafproces aangeven. De omgekeerde wereld. Met het witte balkje introduceren we een nieuw symbool dat staat voor de privacy rechten van slachtoffers, evenals de bescherming van het verwerkingsproces van slachtoffers.”

In drie online films, ontwikkeld en geproduceerd door de in house AV afdeling van XXS Amsterdam, wordt het witte balkje geïntroduceerd. De campagne is verder te zien op social media en DOOH.

www.slachtofferhulp.nl
www.xxs.amsterdam

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:43
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

DEPT en Histor lanceren creatorgedreven campagne

21-10-2025 | 15:04:00
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam

Twaalf awards voor Happy Horizon bij Digital Impact Awards

20-10-2025 | 15:50:11
De Nederlandse bureaugroep, met in totaal twaalf nominaties, wist ze allemaal te verzilveren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.