Marketing Report
XXS Amsterdam maakt sociaal experiment voor Kia

XXS Amsterdam maakt sociaal experiment voor Kia

Samen met de introductie van de Kia Ceed presenteert Kia een sociaal experiment in een door XXS Amsterdam ontwikkelde campagne. Een experiment waarbij een groep zakelijke rijders wordt gevolgd met verborgen camera's om te laten zien dat ze geneigd zijn in hun keuzegedrag de groep te volgen. Opvallend is dat in zowel de experimenten als in het kiezen van hun leaseauto, zakelijke rijders zich vaak laten leiden door groepsdruk in plaats van zelf een authentieke keuze te maken; de top 5 meest gekozen leaseauto's verandert nauwelijks. De vraag in dit experiment is dus ook of de zakelijke rijder zich laat beïnvloeden door de groep of dat hij zelf een authentieke keuze maakt bij het uitzoeken van een leaseauto.

Kia heeft de ambitie om in Nederland sterk te groeien in de zakelijke markt, maar moet daarvoor als merk meer vertellen dan alleen wat de functionaliteiten van haar modellen zijn. Daarom lanceert Kia met de nieuwe Kia Ceed ook de eerste campagne die communiceert over de mentaliteit van het merk. Een mentaliteit die gaat over het durven af te wijken van de gebaande paden, van je eigen keuzes willen maken. 

Met de Ceed wil Kia het groepsgedrag doorbreken; Kia gunt het de zakelijke rijder om zelf een authentieke keuze te maken. De basis van de campagne is de film waarin het experiment met de zakelijke rijders is vastgelegd. Een drietal experimenten die laten zien dat wij als mensen sterk beïnvloedbaar zijn door groepsdruk. Aan het eind van de film moedigt Kia de zakelijke rijder aan een authentieke keuze te maken: een keuze die je echt zelf maakt. Hiermee lanceert Kia een campagne die meer doet dan alleen vertellen over de Ceed. 

www.xxs.amsterdam
www.kia.com

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.