Marketing Report
Verve Group neemt Smaato over

Verve Group neemt Smaato over

Het advertentieplatform Verve Group neemt Smaato over. De overname verloopt via moederbedrij Media and Games Invest SE. Smaato heeft een waarde van 170 miljoen dollar. Door de overname wordt Verve Group één van de grootste wereldwijde marktplaatsen voor mobiele advertenties, met ruim 300 medewerkers op 25 locaties wereldwijd.

Smaato is een gerenommeerde aanbieder van mobile ads-technologie. Het bedrijf is opgericht in 2005 en heeft kantoren in San Francisco en Hamburg. Onlangs heeft Smaato zijn aanbod uitgebreid met diensten die voor meer bedoeld zijn dan alleen het genereren van inkomsten uit mobile-advertenties. Zo biedt de Smaato Group sinds kort een selfservice platform voor uitgevers. Hiermee beschikken uitgevers over een toolset om mobile advertentie-inkomsten te genereren.

De omnichannel oplossing van Smaato sluit aan op het omnichannel advertentieplatform van Verve Group. Dit platform biedt diensten en tools voor mobile web, mobile in-app, desktop, digital out-of-home (DOOH) en connected tv (CTV). Met de overname van Smaato voegt de Verve Group daar een mobile-first supply-side platform (SSP) aan toe. Door de overname groeit het aantal gezamenlijke platformgebruikers naar ongeveer twee miljard. Hiermee kan Verve Group merken en bureaus voorzien van een breder media-aanbod.

Smaato is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Dit geldt vooral voor de SaaS-accounts. Het aandeel daarvan is met 117 procent toegenomen ten opzichte van 2020. Met de overname vergroot Verve Group zijn bereik met een aanzienlijke hoeveelheid in-app uitgevers en adverteerders, vooral in de snelgroeiende digitale markt in Azië en het Pacifisch gebied. Het Smaato-productaanbod biedt uitgevers verschillende integratiemethoden via hun SDK, API, ad tag of Prebid, plus een advertentieserver en een advertentiemarktplaats. Daarnaast voorziet het bedrijf marketeers van een customer data platform (CDP), consent management platform (CMP), data visualisatie-oplossing en samengestelde pakketten om heel specifieke doelgroepen te targeten.

Sameer Sondhi, Chief Revenue Officer van Verve Group: “We zijn verheugd dat we Smaato mogen verwelkomen in de Verve Group. We kijken er naar uit om hun premium pakketten en producten op te nemen in ons partneraanbod. Smaato heeft zijn dienstverlening uitgebreid met innovatieve omnichannel oplossingen. Dat levert een belangrijke bijdrage aan de verdere versterking van ons wereldwijde aanbod.”

Shen Wei, vertegenwoordiger van de aandeelhouders van Smaato: “De toetreding tot Verve Group biedt Smaato een mooie kans om zijn producten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Dat geldt ook voor de vijfduizend casual games van het MGI-gaming segment. Door de ondersteuning vanuit Verve Group en zijn moederbedrijf MGI en de toegang tot gebruikersdata vanuit zijn games krijgt Smaato een breder bereik, toegang tot technische resources en tot toptalent. Daarmee kan Smaato klanten de resultaten blijven bieden die zij verwachten.”

Media and Games Invest SE, het beursgenoteerde moederbedrijf van Verve Group, heeft via een dochteronderneming een overeenkomst gesloten met Shanghai Qiugu Investment Partnership (Limited Partnership). Dit is de huidige aandeelhouder van Smaato Group. De partijen hebben afgesproken dat MGI 99,99 procent van de aandelen van Shanghai Yi Qiu Business Management Co., Ltd. (de holding van Smaato Inc en Smaato Holding GmbH) in handen krijgt. De transactie wordt de komende twee maanden afgerond, ervan uitgaande dat de noodzakelijke goedkeuring van mededingingsautoriteiten in orde komt. De overnameprijs wordt volledig in contanten betaald.

www.verve.com
www.smaato.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief