Marketing Report
Unilever: wereldwijd geen marketing en reclame meer voor kinderen

Unilever: wereldwijd geen marketing en reclame meer voor kinderen

Unilever stopt wereldwijd voor het einde van 2020 met reclame en marketing voor kinderen tot 12 jaar en op sociale media tot 13 jaar. Influencers, bekendheden en sociale media zullen daartoe voor deze doelgroep in de ban worden gedaan. Ook het gebruik van stripfiguren zal worden beperkt. Alleen bij bepaalde voedselprofielen zullen bij point-of-sales nog bepaalde stripfiguren worden gebruikt, maar niet voor kinderen tot 6 jaar. Gesponsorde items op televisie worden gestopt voor kinderen tot 12 jaar evenals marketingcadeautjes bij de produkten. Ook het verzamelen van data van kinderen tot 12 jaar wordt verboden bij Unilever.

Unilever is zowel in Nederland als wereldwijd een van de grootste adverteerders, wereldwijd zou het volgens Statista gaan om 7,16 miljard euro. Unilever noemt de door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO genoemde gezondheidsproblemen door overgewicht als reden van het nieuwe beleid. Het Nederlands/Britse bedrijf wil daarom wereldwijd ouders, verzorgers en kinderen helpen bij het maken van geïnformeerde keuzes over wat men koopt om te eten en te drinken.

In de sector ijs zal Unilever bij haar Ola-merken Swirl, Raket, Cornetto en Twister het keurmerk Responsibly, Made for Kids introduceren. Daarbij staan verantwoordelijk communiceren, verantwoordelijk verkopen en verantwoordelijk ontwikkelen voorop. Reclame zal zich richten op de ouders en niet langer op kinderen. Elk ijsje zal vanaf eind 2020 voortaan maximaal 110 calorien en maximaal 12 gram aan suiker bevatten.

www.unilever.com
www.unilever.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief