Marketing Report
Trustpilot houdt door bedrijven bestreden reviews online

Trustpilot houdt door bedrijven bestreden reviews online

Trustpilot zal consumentenreviews die bedrijven hebben gerapporteerd als omstreden, voortaan online houden zolang het onderzoek loopt. Trustpilot doet dit om te voorkomen dat consumenten zich gecensureerd voelen. Uit een recent onderzoek van Trustpilot in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk onder 6000 respondenten blijkt dat 42 procent van de consumenten bezorgd is over hun vrijheid van meningsuiting wanneer ze online reviews achterlaten.

Voorheen werden gerapporteerde reviews gedurende een onderzoek door Trustpilot offline gezet, maar is daarop teruggekomen, behoudens mogelijk schadelijke en/of illegale inhoud.

Peter Mühlmann, oprichter en CEO van Trustpilot: "Het belang van reviews voor consumenten staat buiten kijf. We zien het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat reviews altijd een betrouwbare bron van informatie zijn. Review-censuur is iets wat we nooit zullen accepteren. Mensen in staat stellen om hun ervaringen in alle vrijheid te delen, en niet alleen wanneer dit bedrijven uitkomt, is precies de reden waarom Trustpilot bestaat. We zullen altijd blijven strijden tegen fake news, gefabriceerde reviews en censuur, zodat consumenten goed geïnformeerde keuzes kunnen blijven maken en we eerlijke bedrijven kunnen helpen met groeien.”

Deze wijziging is in lijn met de Trust Promise van Trustpilot die begin 2020 door Peter Mühlmann werd geïntroduceerd. Het gaat daarbij om zeven wijzigingen in de strategie. Dit ging onder meer om het niet langer toestaan van beloningen voor het schrijven van reviews, het versterken van het waarschuwingssysteem voor consumenten en het bieden van meer transparantie op bedrijfsprofielen.

Peter Mühlmann: "Dit is geen voltooide missie. Het vertrouwen van consumenten winnen en de strijd tegen review-misbruik houdt nooit op. In de nabije toekomst zullen nog meer wijzigingen doorgevoerd worden op ons platform."

Begin 2019 introduceerde Trustpilot de Transparent Flagging-feature, waarmee het bedrijf voor meer transparantie zorgt door consumenten inzage te geven in hoe vaak bedrijven reviews flaggen (rapporteren) en wat er na onderzoek mee gebeurt. De functie is sindsdien verder uitgebreid met onder meer informatie over hoe bedrijven omgaan met kritische reviews. Elke maand bezoeken ruim 15.000 consumenten een transparantiepagina waar gedetailleerde informatie te vinden is over hoe bedrijven gebruikmaken van Trustpilot. 

Het nieuwe beleid met betrekking tot het zichtbaar houden van reviews ging op 2 december 2020 van kracht in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De overige landen, waaronder Nederland, volgden op 9 december.

www.trustpilot.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief