Marketing Report
The online company: Hulp bij verkopen op Amazon hard nodig

The online company: Hulp bij verkopen op Amazon hard nodig

Nu handelsplatform Amazon officieel van start gaat in Nederland, krijgen Nederlandse webshops en retailers de kans om hun online omzet fors te verhogen en miljoenen nieuwe klanten aan te boren. Wie onvoorbereid op Amazon gaat handelen loopt echter het risico onderaan de ranglijsten te belanden, niets te verkopen of zelfs geblokkeerd te worden.

Daarom staat digital marketingbureau The online company - onderdeel van Candid - klaar om Nederlandse webshops, merken en organisaties te begeleiden en klaar te stomen om te gaan verkopen op een van de grootste retail-platforms ter wereld. Het bureau telt diverse experts en specialisten die bedrijven helpen handelen op marktplatforms als Bol.com en Markplaats, maar die ook al ruim drie jaar internationale ervaring hebben met handelen op Amazon. ,,Wij helpen merken en organisaties begrijpen wat het betekent om te verkopen op marktplaatsen als Amazon”, zegt Head of e-Commerce Oscar Levi van The online company.

Met een jaaromzet van 280 miljard dollar is Amazon op de Chinese platforms Taobao en Tmall na de grootste online retailer ter wereld. In buurland Duitsland heeft Amazon een marktaandeel van 50 procent en kopen 8 op de 10 mensen producten op het platform. Verkopers kunnen er fenomenale omzetten draaien, mits ze voldoen aan de regels en eisen van Amazon. Het Amerikaanse platform werkt namelijk heel anders dan bekende Nederlandse webwinkels. Die regelen vaak de marketing, de orders, de klantenservice, de levering en de reviews.

Op Amazon moeten verkopers dat allemaal zelf regelen. Bovendien legt het platform de focus op 100 procent klanttevredenheid. Wie niet kan voldoen aan de snelle leveringseisen, de vereiste klantenservice en slechte reviews krijgt, valt af. Wie niet de zogeheten Buy Box wint - de door Amazon aanbevolen beste aanbieder qua prijs, levertijd en service voor de klant - of niet op de eerste pagina met zoekresultaten belandt, verkoopt weinig tot niets. Daar gaat namelijk 90 procent van de sales naartoe.

Nieuwkomers worden aan een grondige test onderworpen. ,,Amazon geeft je twee weken de tijd en zet je in die periode bovenaan. Dan wordt gekeken of je in staat bent veel te verkopen, orders op tijd te leveren, vragen van klanten binnen twee uur te beantwoorden en of je je  voorraad wel op orde hebt. Als je niet aan die kwaliteitseisen kunt voldoen lig je eruit, zak je in de ranglijsten en verkoop je niets”, stelt Levi.

Wie een foutje maakt in zijn aanmelding moet soms twee maanden wachten voor hij zich opnieuw kan aanmelden. Bedrijven die pre-orders verkopen maar vanwege een foutje bij de fabrikant niet kunnen leveren, worden zelfs geblokkeerd, heeft Levi meegemaakt.

The online company helpt zowel beginnende als ervaren verkopers om dit soort fouten te vermijden. Het bureau zorgt voor een koppeling tussen het eigen ordersysteem met Amazon en zorgt dat producten via een goede winkelpagina, SEO, reviewmanagement en marketingcampagnes op Amazon hoog scoren in de ranglijsten en de Buy Box.

The online company is een digitaal marketingbureau dat merken en hun organisaties dichter bij elkaar brengt in het snel veranderende landschap. Met een focus op het gehele digitale ecosysteem orkestreert het bureau alle verschillende digitale specialismen, disciplines en technologieën tot één symfonie waarin branding & performance samensmelten. Opgericht in 2005, werkt het bureau vanuit Amsterdam en Rotterdam voor toonaangevende internationale opdrachtgevers uit verschillende markten.

www.theonlinecompany.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.