ProRail begint campagne tegen spoorlopers

Meer dan één derde van het aantal vertragingen op het spoor wordt veroorzaakt door mensen die (on)bewust langs het spoor lopen, met tientallen miljoenen euro’s aan maatschappelijke schade tot gevolg en een flink aantal gemiste afspraken. Reden voor de ProRail-campagne: Spoorlopen? Het heeft meer gevolgen dan je denkt!

Ondanks verschillende preventieve maatregelen die ProRail in de afgelopen jaren nam, steeg het aantal treinstoringen veroorzaakt door spoorlopers in 2019 naar 3289 gevallen. Een stijging van drie procent ten opzichte van 2018 en maar liefst dertien procent ten opzichte van 2015.

Van alle oorzaken van treinstoringen, stond de oorzaak ‘spoorloper’ met stip op nummer één (36 procent), gevolgd door ‘dieren op het spoor’ (8 procent) en ‘wisselstoringen’ (7 procent). Dagelijks zorgen spoorlopers in totaal voor ruim 4,5 uur aan vertraagde treinen. Hierdoor komen iedere dag tienduizenden treinreizigers te laat op hun bestemming aan. Zij missen hun aansluiting en lopen belangrijke afspraken mis.

Domino-effect

Iedere spoorloper veroorzaakt een domino-effect op het drukke Nederlandse spoor. Wanneer een machinist een wandelaar of fietser langs het spoor ziet – wat erg schrikken is – moet de trein uit veiligheid remmen en fors langzamer gaan rijden. Ook de treinen daarachter en de tegemoetkomende treinen moeten daardoor hun snelheid aanpassen. Op het drukke Nederlandse spoor ontstaat direct een soort treinfile.

Spoorlopers: vaak onbewust, toch grote gevolgen

Spoorlopers zijn mensen die bijvoorbeeld hardlopen of fietsen in de natuur en daarbij gevaarlijk dicht langs het spoor komen. Soms zijn het kinderen die aan het spelen zijn, wildplukkers die in de buurt van het spoor bramen zoeken of mensen die een sluiproute nemen. Onder spoorlopers verstaat ProRail niet mensen die bijvoorbeeld bewust waarschuwingslichten bij een overgang negeren.

John Voppen, CEO van ProRail: “Dicht bij het spoor komen is allereerst hartstikke gevaarlijk. “Sommige mensen doen het opzettelijk, anderen weten gewoon niet hoeveel problemen zij veroorzaken. Met deze nieuwe campagne laten we spoorlopers inzien welk domino-effect zij in gang zetten en hopen we dat zij voortaan twee keer over de gevolgen nadenken.” 

Duncan Hulleman, treinmachinist bij Keolis: “Het is enorm schrikken wanneer je vanuit de cabine iemand dicht bij het spoor ziet komen en ik maak mij daar ook wel boos over. Het is goed als spoorlopers zich beter realiseren wat ze bij machinisten en treinreizigers veroorzaken. Spoorlopen is gewoon heel gevaarlijk, dus doe het niet!”

www.prorail.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.