[Onderzoek] Omzet e-commerce in 2018 23,7 miljard euro

[Onderzoek] Omzet e-commerce in 2018 23,7 miljard euro

13-03-2019 09:12:00 | Door: Katja Brokke | hits: 344 | Tags:

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online 23,7 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor.* Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In 2018 heeft 96 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2 procent meer dan het jaar daarvoor [1]. Deze online kopers gaven in totaal 23,7 miljard euro (+10%) uit aan 242 miljoen online aankopen van producten en diensten.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2018 13,1 miljard euro [1]. Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet, kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel.”

Food/Nearfood sterkste stijger

Als we kijken naar de verschillende productcategorieën, zien we een stijging van 24 procent in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt.* Vergeleken met een jaar eerder (+35%), vlakt de groei van de online bestedingen binnen dit segment wel wat af, maar daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgt dan in 2017 (van 25% naar 31%).

Q4 belangrijke periode in online verkopen

In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlandse consumenten meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerstmis, gaven zij 7,2 miljard euro uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11 procent ten opzichte van Q4 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen aan diensten (+14%): 82 procent van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan (tegenover 79% in Q4 2017), goed voor een bedrag van 3,5 miljard euro.

Ook in 2018 is de rol van de smartphone binnen e-commerce belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28 procent van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35 procent. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte devices tijdens online winkelen.

Ook het aandeel van de smartphone in termen van bestedingen laat een stijging zien. In het vierde kwartaal van 2018 werd 12 procent van alle online bestedingen via de smartphone gedaan, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar nog 9 procent was.

[1] Binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor.

* Met ingang van Q1 2018 hanteren we een vernieuwde rekenmethodiek voor de Thuiswinkel Markt Monitor. Hierdoor is er een breuk ontstaan met de cijfers uit eerdere jaren. Dit groeipercentage is geschat door de nieuwe rekenmethode door te voeren voor 2017. Dit is niet overal mogelijk waardoor bepaalde vergelijkingen met het voorgaande jaar niet mogelijk zijn. Daarnaast kunnen door het gebruik van de nieuwe methode de categorieën Kleding, Schoenen & Lifestyle, Speelgoed en Home & Garden niet met voorgaande jaren worden vergeleken.

www.thuiswinkel.org
www.postnl.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.