[Onderzoek] Mediatest: Jongeren nemen corona-maatregelen steeds minder serieus

[Onderzoek] Mediatest: Jongeren nemen corona-maatregelen steeds minder serieus

24-06-2020 16:44:00 | Door: David de Jong | hits: 1549 | Tags:

Uit het vijfde onderzoek van MediaTest naar de ervaringen van jongeren met het coronavirus blijkt onder meer dat de maatregelen minder in acht worden genomen en dat jonge mensen (16- tot 40-jarigen), ondanks de crisis, gewoon op vakantie gaan naar het buitenland.

Het onderzoek is in de week van 8 tot 14 juni 2020 uitgevoerd onder het MediaTest Jongerenpanel. Aan de meting deden 228 mensen mee van 16 tot 40 jaar.

Highlights:

  • 73 procent vindt demonstraties ten tijde van corona onverstandig
  • Een derde sluit zich aan bij Maurice de Hond: 1,5 meter afstand overbodig
  • 43 procent wil ook meer vanuit huis werken ná de coronacrisis
  • Corona zorgt voor veel studiestress (60 procent): goed presteren is lastiger (46 procent)
  • Vrouwen (46 procent) en Gen Z (47 procent): tegengaan klimaatverandering moet nú prioriteit krijgen
  • Jongeren plannen vooral een bezoek aan de kapper, horeca en sportschool
  • 36% boekt een vakantie, waarvan 45 procent naar een ander land in Europa
  • Maatregelen in acht houden steeds lastiger (54 procent); volgens jongeren doen velen dit niet (93 procent)


De afgelopen metingen was een trend waarneembaar waarbij jongeren de berichtgeving over het coronavirus steeds meer begonnen te mijden. Het percentage jonge mensen dat het nieuws meerdere keren per dag uit zichzelf opzoekt is gedaald (7 procent) ten opzichte van de vorige meting (10 procent). Jongeren zijn dan ook niet heel positief over de kwaliteit van het nieuws: 39 procent vindt het nieuws tegenstrijdig, en het aantal jongeren dat de berichtgeving vanuit de overheid voldoende en eerlijk vindt is afgenomen ten opzichte van anderhalve maand geleden.

Eerdergenoemde tegenstrijdigheid zien de jongeren ook terug in de (handhaving van) de maatregelen tegen het virus. Zo stelden we een aantal vragen naar aanleiding van de demonstratie tegen racisme op de Dam in Amsterdam. 54 procent van de jongeren heeft zich hier boos over gemaakt, vooral mannen (70 procent); 73 procent vindt in zulke grote getale demonstreren in deze tijd onverstandig. Daarentegen vinden velen dat het bestrijden van racisme nu van groter belang dan het strikt naleven van de corona-regels. Dit geldt met name voor vrouwen (30 procent) en voor jongeren die zich zeer betrokken voelen bij het onderwerp racisme (67 procent). 6 procent heeft zelf gedemonstreerd.

13 procent geeft aan de maatregelen minder serieus te nemen sinds het protest op de Dam. Hoewel dat geen groot percentage is, laten veel jongeren weten zich minder aan een aantal maatregelen te houden dan een maand geleden. Zoveel mogelijk thuisblijven wordt door 44 procent minder gedaan dan een maand geleden, 28 procent houdt minder regelmatig anderhalve meter afstand van anderen, en 35 procent let niet zo goed meer op het vermijden van fysiek sociaal contact. Ook heeft maar liefst 93 procent het gevoel dat steeds minder mensen zich aan de maatregelen houden.

Dit belooft weinig goeds voor de anderhalve meter-samenleving. Volgens Maurice de Hond is een dergelijke samenleving en het houden van anderhalve meter afstand niet nodig om het coronavirus te bestrijden; ongeveer een derde van de jongeren sluit zich daarbij aan.

Nu de maatregelen versoepeld zijn, worden sociale activiteiten en uitstapjes weer ingepland. We zien dan ook dat het gevoel van eenzaamheid onder jongen behoorlijk is gedaald (44 procent) ten opzichte van de vorige meting (56 procent). Ze vervelen zich bovendien een stuk minder. Daarentegen is de stress die men ervaart door het coronavirus licht gestegen (50 procent). Nu het studiejaar ten einde komt, blijkt ook dat studiestress door de coronacrisis groot is (60 procent) en dat studenten moeite hebben om goede cijfers te halen in deze tijd (46 procent). De studieproblemen komen meer voor onder Millennials dan onder Gen Z.

Net als bij de vorige meting zijn de financiële zorgen onder jongeren afgenomen. Zo denkt 33 procent dat de coronacrisis negatieve gevolgen heeft voor zijn of haar huidige werk; dit was anderhalve maand geleden nog 42 procent. Meer jongeren zijn ook van mening dat de overheid voldoende financiële steun verleent aan ondernemers en dat de maatregelen niet té veel schade toebrengen aan de economie. Wel zien we dat 32 procent van de jongeren minder inkomen heeft en 34 procent minder kan sparen door de coronacrisis.

Per 1 juni 2020 kan men weer een bezoek brengen aan het zwembad, het terras of de bioscoop. We zien dat jongeren vooral hun bezoek aan restaurants (64 procent), overige horecagelegenheden (63 procent) en de kapper (47 procent) hebben gemist toen deze locaties gesloten waren. Veel jongeren hopen erop dat de sportscholen snel weer opengaan (43 procent), vooral vrouwen (48 procent).

Daarnaast is onlangs besloten dat vakanties naar bepaalde andere landen binnen Europa weer mogelijk zijn. De jongeren nemen dit van harte: 36 procent heeft een vakantie geboekt of is dit van plan, met name Gen Z (46 procent). 45 procent van de vakantiegangers gaat naar een ander land binnen Europa. 49 procent blijft in Nederland.

Veel jonge mensen hebben hun werk thuis moeten voortzetten vanwege de coronacrisis. Uit de resultaten valt op te maken dat dit een aantal voordelen met zich mee brengt, want 43 procent is van plan om meer vanuit huis te werken na de crisis dan ervoor. De coronacrisis heeft 31 procent van de jongeren bewuster gemaakt van klimaatverandering; vooral vrouwen (46 procent) en Gen Z (47 procent) vinden dat er juist in deze tijd prioriteit moet worden gegeven aan het tegengaan hiervan.

Net als eerder al werd vastgesteld,  denkt nog steeds 22 procent het coronavirus al te hebben gehad. Dat percentage is de afgelopen maand dus niet gestegen. Jongeren zijn wel minder bang om het te krijgen (44 procent) dan bij de vorige meting (50 procent). De zorgen om de eigen gezondheid en die van familie en vrienden zijn eveneens afgenomen.

www.mediatest.nl

 

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.